مروری بر تاریخ ۵ اردیبهشت ماه/ هیمنه آمریکا زیر شن‌های طبس دفن شد

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: ماجرای حمله آمریکا به طبس در حقیقت از روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، آغاز شد. زمانی که «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و ۵۳ آمریکایی را به گروگان گرفتند. در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: ماجرای حمله آمریکا به طبس در حقیقت از روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، آغاز شد. زمانی که «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و ۵۳ آمریکایی را به گروگان گرفتند.
در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.
نیروهای آمریکایی در اتاق‌های فکرشان نقشه کشیدند که شبانه به تهران حمله کنند. شش فروند هواپیمای «سی – ۱۳۰ و ۹۰» کماندوی آموزش دیده آمریکا موسوم به نیروی «دلتا»، پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ عملیات را آغاز کردند. صحرای طبس را امن‌ترین جا دیدند و نیروهای ویژه دلتا در این صحرا نشستند. اما این نقشه شوم آنگونه که می‌خواستند پیش نرفت. یک فروند هواپیمای سی- ۱۳۰ و یک بالگرد با هم برخورد کرده و آمریکایی‌ها همان شبانه فرار کردند.
امروز صحرای طبس یادآور شکست مستکبرین در عملیات پنجه عقاب و تبلور قدرت امداد الهی است. این واقعه عبرت‌آموز در تاریخ معاصر ناکامی آمریکا در دستیابی به توطئه‌های شوم خود و حقانیت جمهوری ایران اسلامی را نشان می‌دهد. این حادثه بزرگ نشان می‌دهد که حتی بزرگترین تجهیزات آمریکا در برابر شن‌های صحرای طبس حرفی برای گفتن نداشتند.
حالا بعد از ۴۰ سال از این واقعه در مسجد شکر آثار به جا مانده از شکست هیمنه آمریکایی، همچون نمایشگاهی دائمی بوده که آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. در ۲۳ اسفندماه ۱۳۸۸ ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس به تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی رسید که پس از ۱۲ سال وقفه، سرانجام عملیات اجرایی آن مهر ماه سال گذشته آغاز شد.

روایتی از شاهد عینی حادثه
احمد حبیبی یکی از شاهدان عینی حادثه در روز بعد از واقعه در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس بیان کرد: در ۱۳۵۹ در سپاه طبس مشغول به خدمت بودم که در چهارم اردیبشهت ماه همان سال، از طریق پاسگاه «رباط خان» خبر حمله قاچاقچیان در مسیر راه به یک اتوبوس مسافربری و تانکر سوخت را شنیدم.
وی که بنا به گفته خودش یک ساعت بعد از وقوع حادثه در آن صحرا حضور می‌یابد، افزود: پنج فروند هلیکوپتر غول پیکر استتار شده در دو طرف جاده نشسته و هشت جنازه از مزدوران آمریکایی در داخل هلیکوپتر در حال سوختن بودند.
وی با بیان اینکه بوی تعفن آوری فضای آرام و پاک صحرا را فرا گرفته بود، گفت: بعد از تحقیق متوجه شدم که ۱۸ فروند هلی‌کوپتر و یک هواپیمای c۱۳۰ از آمریکا به بهانه آزاد کردن گروگان و با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران مخفیانه قصد ورود به ایران را داشته‌اند.
حادثه طبس سند انقلاب است
حبیبی با بیان اینکه آمریکا از دستگاهی که در داخل یکی از این هلیکوپترها قرار داشت متوجه حضور ما شده بود، افزود: بدین وسیله نیروهای سرکرده و نفوذی وی با استفاده از دو هواپیمای فانتوم تیراندازی کرده و ما را به صورت هشداری از محل اندکی دور کردند.
راوی حادثه طبس با بیان اینکه بعد از گذشت نیم ساعت چند نفر از سپاه یزد به فرماندهی «محمد منتظر قائم» آمدند، افزود: محمد به طرف هلی‌کوپتر رفت و هنوز چیزی نگذشته بود که دو فروند هواپیمای فانتوم با فاصله صد متر تیر اندازی کرده و انفجار عظیمی رخ داد.

وی با بیان اینکه قرار بر این بود که من و محمد برای برداشتن اسناد به داخل هلی‌کوپتر آمریکایی برویم و مابقی هم از محل فاصله بگیرند، افزود: محمد در حال پایین آمدن از پله‌های هلی‌کوپتر بود که در انفجار به شهادت رسید.
حبیبی خواستار توجه به این حادثه عظیم شد و تاکید کرد: حادثه طبس سند انقلاب بوده و باید با یادآوری این اتفاق، این سند را در برابر توطئه‌های آمریکا حفظ کنیم.
جمعه سیاه آمریکایی‌ها
اخوان صفار، مسئول تیم اعزامی به منطقه صحرای طبس در سال ۵۹ هم در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی که شده بود آمریکای ها قصد داشتند با ۱۳۰ کماندوی مجهز و با به کارگیری ۶ فروند هواپیمای سی ۱۳۰و تعدادی هلی‌کوپتر که از روی ناو آمریکا در خلیج فارس پرواز کردند، از فرصت پیش آمده برای نشان دادن اقتدار خود استفاده کنند.
وی افزود: هنوز اذان صبح جمعه نگفته بودند که با ماشین به محل صحرای طبس رفتم چراکه خبر رسیده بود که آمریکایی‌های نیرو پیاده کرده و به طبس می‌آیند.
اخوان صفار با اشاره به جزئیات عملیات پنجه عقاب و شکست آمریکا بیان کرد: این عملیات از یک طرح و نقشه بسیار دقیق و کاملاً حساب شده برخوردار بود که ماه‌ها نخبگان نظامی آمریکا روی آن نقشه کار کرده بودند.
وی با بیان اینکه آمریکا همواره برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران توطئه می‌کند، افزود: باید برنامه‌هایش به گوش عموم مردم برسد تا اهداف شوم دشمن آگاه شوند.
قول و قرار مسئولان برای موزه استکبار
سرهنگ خبازی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه طبس هم در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: وقوع واقعه صحرای طبس از الطاف الهی بود که برای همیشه تاریخ به عنوان یک پند و اندرز و عبرت است.
وی اظهار کرد: کلیه آثار به جا مانده از این واقعه بزرگ طی دو سال آینده در موزه بین‌المللی استکبار ستیزی صحرای طبس به نمایش داده می‌شود.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه طبس ادامه داد: در صحنه‌های مختلف مواجهه با دشمنی‌های سرسختانه معاندان، جز لطف و عنایت الهی نبود که سبب شد، این نظام نوپا، ایستادگی کرده و با خنثی سازی همه توطئه‌ها روز به روز مقاوم‌تر شود.
سرهنگ خبازی با اشاره به توطئه‌های دشمن در طول عمر با برکت انقلاب بیان کرد: این انقلاب نه تنها خود را نگه داشته و نهالی تنومند شده است بلکه در به برندی در دنیا تبدیل شده است.
سرهنگ غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: ساخت موزه استکبارستیزی طبس ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه این موزه در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع ساخته می‌شود، افزود: ۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته، ۱۵ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور و ۱۴ و نیم میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ به آن تعلق گرفته است.
بی شک حادثه طبس یکی از ماندگارترین حوادث در خراسان جنوبی و سند مخلوقیت در برابر خداوند است که زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن نیازمند تلاش بیشتر از سوی مسئولان استانی و کشوری است. آنچه مسلم است امروز نسل جوان بیش از پیش نیازمند آگاه سازی برنامه‌ها و اهداف شوم دشمن بوده که این روایت و حفظ این حادثه‌ها نقش بی بدیلی در شفاف سازی اذهان جامعه دارد.