مرگ ۲ توله یوز «ایران» آزمونی تاسف بار/ مسئولان عذرخواهی کنند

محمد درویش در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، ضمن بیان اینکه مهمترین راهکار برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی استفاده از یک تیم متخصص کاربلد با سابقه خوب فعالیت در این حوزه است، ابراز داشت: این تیم متخصص می‌بایست طی یک دوره دو ساله پروژه را در دست گیرند. وی افزود: در کنار تیم متخصص خارجی […]

محمد درویش در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، ضمن بیان اینکه مهمترین راهکار برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی استفاده از یک تیم متخصص کاربلد با سابقه خوب فعالیت در این حوزه است، ابراز داشت: این تیم متخصص می‌بایست طی یک دوره دو ساله پروژه را در دست گیرند.

وی افزود: در کنار تیم متخصص خارجی می‌بایست دامپزشکان جوان کشور نیز به عنوان کارآموز حضور داشته باشند تا در نهایت بتواند این پروژه چند فرد متخصص داخلی را پرورش دهد تا بتوانیم با بهره‌گیری از آخرین متد جهان یوزپلنگ ایرانی را از خطر انقراض نجات دهیم.

کارشناس و فعال محیط زیست با بیان اینکه در حالی اکنون برای تکثیر یوز در اسارت ناموفق بودیم که ۲۱ مورد در همین کشور همسایه امارات متحده عربی بدون هیچ مشکلی تکثیر شده است، ابراز داشت: دلیل موفقیت طرح آنها سپردن کار به متخصصان بین‌المللی است.

درویش با بیان اینکه اتاق مخصوص برای تولد توله یوزها تعبیه نشده و در اتاق محیط بانی آنها را گذاشتند، تصریح کرد: برای تکثیر در اسارت از وسایل استاندارد برای مراقبت از توله یوزها استفاده نشد و حتی تیم به موضوع نوع غذا نیز فکر نکرد و روش شیر دادن را هم بلد نبودند همه چیز طی آزمون و خطا تأسف بار انجام شد و متأسفانه منجر به یک چنین واقعه شرم‌آوری شد.

وی با بیان اینکه مرگ دو توله یوز بسیار روحیه مردم را خراب کرد چرا که امیدوار به موفقیت پروژه بودند، افزود: گروهی که حتی نتواند جنسیت یوزپلنگ را تشخیص دهد چگونه می‌تواند آنها را سامان دهد.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه برای سازمان حفاظت محیط زیست متأسف هستیم که اینقدر سهل‌انگارانه نسبت به این پروژه عمل کرد، افزود: امیدواریم مسئولان شجاعت داشته باشند و عذرخواهی و جبران کنند.
منبع : مهر نیوز