مصرف آب برای آبیاری پیاز در زنجان ۴ برابر هندوانه است 

نادر عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، به اهمیت آب در حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: تعیین نیاز آبی برای محصولات مهم زراعی و باغی از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از اقدامات مهم این مرکز به‌شمار می‌رود و در پایگاه تحقیقاتی درختان چندمنظوره ماهنشان اقداماتی در این خصوص انجام شده است. […]

نادر عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، به اهمیت آب در حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: تعیین نیاز آبی برای محصولات مهم زراعی و باغی از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از اقدامات مهم این مرکز به‌شمار می‌رود و در پایگاه تحقیقاتی درختان چندمنظوره ماهنشان اقداماتی در این خصوص انجام شده است.
وی تصریح کرد: بررسی آب مصرفی برخی محصولات زراعی و باغی نشان می‌دهد، متوسط حجم آبیاری پیاز در یک هکتار در استان زنجان، بیش از ۱۶ هزار متر مکعب است و این رقم برای هندوانه کمتر ۴ هزار مترمکعب در هکتار ثبت شده است که حکایت از مصرف بیش از ۴ برابری آب برای آبیاری پیاز نسبت به هندوانه دارد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان بیان کرد: متوسط حجم آب آبیاری یک هکتار برای تولید پیاز در کشور نیز بیش از ۱۰ هزار مترمکعب و برای تولید هندوانه بیش از ۴ هزار مترمکعب گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه در استان زنجان بعد از پیاز تولید گوجه‌فرنگی، یونجه و سیب‌زمینی آب بیشتری مصرف کرده است، یادآور شد: برای هر کدام از این اقلام بیش از ۸ هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف شده و این در حالی است که در سطح کشور کاشت یونجه بیش از ۱۲ هزار مترمکعب آب برده است.
عباسی ابراز کرد: زیتون، لوبیا و کلزا نیز در یک هکتار بین ۶ هزار تا ۸ هزار مترمکعب آب مصرف کرده‌اند اما مصرف آب برای لوبیا در کشور از استان زنجان بیشتر و برای تولید کلزا و زیتون کمتر بوده است.
وی ادامه داد: متوسط حجم آب آبیاری کشاورزان زنجانی برای محصولات گردو انگور و خیار کمتر از ۶ هزار مترمکعب در هکتار بوده اما در کشور این حجم بیشتر ۶ هزار متر مکعب ثبت شده است.