مهارت تهیه خوراک محلی تومزگه در فهرست ملی آثار ناملموس

به گزارش سردبیر پرس، فریدون محمدی صبح سه‌شنبه اظهار کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل مهارت تهیه خوراک “تومزگه” در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد. وی بیان کرد: تومزگه نوعی شیرینی محلی است که در روستای سرودار واقع در محور کرج -چالوس توسط اهالی بومی و به شیوه سنتی تهیه […]

به گزارش سردبیر پرس، فریدون محمدی صبح سه‌شنبه اظهار کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل مهارت تهیه خوراک “تومزگه” در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد.
وی بیان کرد: تومزگه نوعی شیرینی محلی است که در روستای سرودار واقع در محور کرج -چالوس توسط اهالی بومی و به شیوه سنتی تهیه می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز تصریح کرد: شیرینی محلی تومزگه متشکل از گردو و توت خشک به عنوان مواد اولیه اصلی است که به شیوه سنتی تهیه شده و مقدار توت بسته به شیره و میزان گردو بسته به روغن متفاوت است. محصول نهایی با کوبیدن و له‌کردن این دو میوه خشک فرآوری می‌شود.
وی اضافه کرد: شیوه سنتی تهیه و فرآوری تومزگه و انتقال مهارت آن به صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه از مهم‌ترین ویژگی‌های این میراث ناملموس است که به اشکال مختلف و از دیرباز در کشور مرسوم بوده است.
صفری با اشاره به ثبت نان دلپر و دستی از این روستا، بستنی سنتی و فرآوری آلو برغان و توتک شیرینی مخصوص البرز طی سال‌های اخیر در فهرست میراث ملی ناملموس گفت: شناسایی، معرفی و ثبت خوراک‌های سنتی، ظرفیت‌های پنهان صنعت غذایی استان بوده و به توسعه گردشگری مبتنی بر غذا کمک شایان توجهی می‌کند. علاوه بر این با تهیه و فروش سوغات محلی موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه می‌شود.