مهجور ماندن محیط زیست در نخستین مواضع کاندیداهای احتمالی

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، هشتم اردیبهشت ۱۳۹۶ مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری با موضوع «اجتماعی» یک سوال متفاوت در حوزه مسائل اجتماعی داشت، موضوعی که در سال‌های پیش تر به یک چالش بزرگ اجتماعی در کشور تبدیل شده بود اما همچنان نگاه‌های مسئولان به آن به شکل یک موضوع فانتزی باقی بود. سال‌ها بود کشور […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، هشتم اردیبهشت ۱۳۹۶ مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری با موضوع «اجتماعی» یک سوال متفاوت در حوزه مسائل اجتماعی داشت، موضوعی که در سال‌های پیش تر به یک چالش بزرگ اجتماعی در کشور تبدیل شده بود اما همچنان نگاه‌های مسئولان به آن به شکل یک موضوع فانتزی باقی بود. سال‌ها بود کشور درگیر مساله کم آبی، آلودگی و فرسایش خاک، زمین‌خواری و تاراج منابع طبیعی شده بود اما این مسائل که آینده کشور را به خطرمی‌انداخت هنوز در گفتمان سیاست مداران جایی نداشت. هر چند به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود.

مجری در جریان این مناظره از ۶ کاندیدا پرسید: چه راهکار و برنامه مؤثری را برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی، مصرف بی رویه آب، بیابان‌زایی مشکل تغییر اقلیم و پدیده ریزگردها پیشنهاد می‌کنید؟

محمد باقر قالیباف که قرعه اول پاسخگویی به این سوال بود، به چالش آن روزهای محیط زیست کشور یعنی مساله گرد و غبار خوزستان اشاره کرد و گفت: دو مشکل مهم و اساسی روبرو هستیم یکی ریزگردها است متأسفانه امروز نزدیک به ۲۰ استان را در برگرفته و دیگری مساله آلودگی هواست.

اسحاق جهانگیری اما به پرداختن دولت یازدهم به مساله دریاچه ارومیه اشاره کرد و از پیگیری‌های جدی دولت برای حل گردوغبار با منشأ بین‌المللی سخن گفت.

ابراهیم رئیسی مسئله محیط زیست را مسئله بسیار مهمی برشمرد و گفت: این اهمیت به نحوی است که در قانون اساسی جزو اصول و قوانین آمره است. یعنی هر توصیه اقتصادی فرع بر محیط زیست است. در هر جا کارخانه بزنیم باید ببینیم مسئله محیط زیست آن حل شده است یا خیر؟

وی محیط زیست را نه به عنوان یک محدودیت بلکه به عنوان یک اشتغال برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از کارهای کشاورزی و باغداری را می‌توان در این حوزه حل کرد. نمی‌گویم در کشور کمبود آب نیست نمی‌گویم نزولات آسمانی کافی است اما حتماً مدیریت آب مسئله ماست نه کمبود ما اگر همین آبی که در کشور وجود دارد مدیریت بشود می‌تواند مشکلات را کاهش بدهد.

تریبونی که نام‌محیط زیست از آن به ندرت شنیده شد
حالا بعد از گذشت ۴ سال از این مناظره و باقی ماندن معضلات محیط زیستی که همه آن کاندیداها به آن اذعان داشتند و علی رغم صرف هزینه‌های کلان برای مدیریت و مقابله با گردو غبار و بازگشت مجدد گرد غبار آنها با شروع دوره خشکسالی، قوت گرفتن مجدد نگرانی‌ها درباره کم آبی و مرتبط دانستن آن با تغییرات اقلیمی شاهد بی توجهی چهره‌های شاخص ثبت نام کننده حاضر شده در پشت تریبون وزارت کشور برای کاندیداتوری دوره سیزدهم ریاست جمهوری به معضلات محیط زیستی کشور بودیم.

از میان محمد، جلیلی، آیت الله رئیسی، هاشمی، پزشکیان، زهرا شجاعی، جهانگیری، رضایی، لاریجانی و مطهری، که شاخص ترین کاندیدای شاخص ثبت نام کننده بودند، تنها ۳ نفر در بیان اعلام مواضع اولیه شأن به مسائل زیست محیطی اشاره کرده و می‌توان کلیدواژه محیط زیست را در سخنانشان یافت.

مسائل محیط زیست نیازمند عزم بین‌المللی است
زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نشست خبری حضور یافت. و بحران آب و خاک، تغییرات آب و هوایی و مسائل محیط زیستی را مسائلی فارغ از مرزهای جغرافیایی دانست و گفت: حل این مسائل نیازمند عزم بین‌المللی و همکاری و تشریک مساعی جهانی در حل این بحران‌ها است.

دوگانه امنیت و محیط زیست
محسن رضایی اشاره کوتاهی به مسائل محیط زیستی داشته و ابراز داشت: علاوه بر این آلودگی‌های امنیتی و محیط زیست، آسمان ما را هم بردند.

فرصت طلایی دولت برای جبران تخریب‌های زیست محیطی
اسحاق جهانگیری هم اعلام کرد در ۴ سال پیش رو فرصت طلایی در پیش داریم تا محیط زیست مشترک ایرانیان را از تخریب‌های جبران‌ناپذیر نجات بدهیم و به جای آینده‌خواری آینده‌سازی کنیم.