موانع موجود در کار آتش نشانان رفع شوند

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله سید علیرضا عبادی ظهر پنج شنبه در دیدار شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، کارکنان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بیرجند به مناسبت هفتم مهر روز آتش نشانی و ایمنی گفت: حفظ جان و مال مردم دو عنصر اصلی است و از نظر شرعی آن قدر اهمیت دارد […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله سید علیرضا عبادی ظهر پنج شنبه در دیدار شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، کارکنان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بیرجند به مناسبت هفتم مهر روز آتش نشانی و ایمنی گفت: حفظ جان و مال مردم دو عنصر اصلی است و از نظر شرعی آن قدر اهمیت دارد که اگر انسانی را نجات دهی، مانند آن است که عالمی را نجات داده‌ای.
وی افزود: حفظ اموال آن قدر اهمیت دارد که اگر در نماز باشیم و ضرر جانی یا مالی وارد شود، اجازه شکستن نماز که یک واجب است را داریم، تا از ضرر جلوگیری شود که این موضوع نشانگر اهمیت کار حافظان جان و اموال مردم است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت و ارزش کار آتش نشانان بیان داشت: عوامل خدمتگزار، زحمتکش و فداکار آتش‌نشانی که یک کار آنها اطفای حریق در کنار سایر خدماتی است که ارائه می‌دهند، دوستان ناشناخته روز حادثه هستند و این کار مقدسی است.
وی ادامه داد: آتش نشانی و مقابله با انواع حوادث در درجه اول نیاز به انگیزه دارد زیرا ممکن است بقیه افراد این انگیزه را نداشته باشند چون بازی کردن با جان است، وقت اداری و ساعت مشخصی ندارد، زمان هم برای آتش نشانان با ثانیه سنجیده می‌شود.
آیت الله عبادی تصریح کرد: در بعضی از حوادث افرادی خود را به آب و آتش می‌زنند و در سطح کشور یا جهان به عنوان فداکار شناخته می‌شوند بنابراین شرط اول این کار، انگیزه مقدس است.
وی خاطرنشان کرد: در انجام این کار تخصص و آموزش اهمیت زیادی دارد تا فرد آتش نشان بتواند بر همه زوایای احتمالی حادثه مسلط شود.
به گفته وی در کنار آن باید از تجهیزات لازم استفاده شود زیرا هرچه آتش نشان فداکار و مسلط باشد بدون تجهیزات، کاری نمی‌تواند انجام دهد.
وی رفع موانع را از دیگر الزامات کار آتش نشانی دانست و افزود: گاهی بعضی از ساختمان‌ها به دلیل قدمت بالا و در مواردی با توجه به نوع ساخت و ساز تبدیل به مانع می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر برای رفع مانع مورد نظر باید این باشد که مصوبه بگذرانند و از همه جاهایی که مانعی برای انجام کار آتش نشانی هست، بازدید و برای استانداردسازی آنها اقدام شود.
آیت الله عبادی گفت: بعضی از ساختمان و ابنیه‌هایی که خطرهای برای جامعه دارد از بابت حقوق عامه باید به دادستانی گزارش شود و دادستان هم به عنوان مدعی‌العموم به خصوص در مورد ساختمان‌های بدون پایان کار، باید در این خصوص ورود کند تا وقوع آتش در یک ساختمان به جاهای دیگر سرایت نکند.
وی با اشاره به اینکه از مکان‌های پرجمعیت شهر که دارای استاندارد یا بدون استاندارد هستند هم باید بازدید شود، ادامه داد: زیادی جمعیت سبب ایجاد مانع می‌شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: همه این موارد مسئول خاصی دارد که باید به آنها ارجاع شود و یک نسخه هم به دفتر نماینده ولی فقیه در استان ارسال شود تا در صورت نیاز ما هم آنها را پیگیری کنیم.