موانع پیشرفت مطلوب علمی کشور

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: ضمن تلاش برای حاکم کردن جهان بینی اسلامی بر محیط های علمی باید در جهت مشارکت در تولید علم، در مرزهای دانش، اقدامات اساسی انجام شود. به گزارش سردبیر پرس، دکتر مهدی گلشنی گفت: امروزه دو چیز مورد تردید نیست. اول، در عین اینکه علم و فناوری در غرب، پیشرفت […]

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: ضمن تلاش برای حاکم کردن جهان بینی اسلامی بر محیط های علمی باید در جهت مشارکت در تولید علم، در مرزهای دانش، اقدامات اساسی انجام شود.
به گزارش سردبیر پرس، دکتر مهدی گلشنی گفت: امروزه دو چیز مورد تردید نیست. اول، در عین اینکه علم و فناوری در غرب، پیشرفت بسیاری داشته است این دو در مقام عمل، گاه در جهات نامطلوب به کار برده شده اند و از لحاظ نظری، نگرش ماده گرایانه غیر الهی بر اذهان عالمان حاکم شده است. نگرشی که در نهایت، توسعۀ پایدار را در بر نخواهد داشت.

استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: دوم، جهان اسلام و از جمله میهن عزیزمان، در چند قرن اخیر در علم و فناوری، پیشرفت اصیل نداشته و بیشتر، نقش مقلد را ایفا کرده است؛ بنابراین حاکم کردن جهان بینی اسلامی بر جریان علم و فناوری در کشور، زمینۀ فرهنگی پیشرفت علمی را آماده می سازد، به عالمان، دید جامع نگر می دهد، به دغدغه ها و سؤالات بنیادی انسانی، توجه کامل دارد، برای کاربردهای علم و فناوری، جهت دهی مناسب فراهم می کند و برای اعتلای جامعۀ اسلامی و خوداتکایی آن، اولویت قائل است.

گلشنی خاطرنشان کرد: پس در مقام عمل باید ضمن تلاش برای حاکم کردن جهان بینی اسلامی بر محیط های علمی، به شناخت مشکلات موجود و سیاستگذاری برای حل آنها و رفع نیازهای اساسی کشور پرداخت و در جهت مشارکت در تولید علم، در مرزهای دانش، اقدامات اساسی انجام داد. در این زمینه، تقویت هویت ملی، فراهم کردن زمینه تضارب آراء، توجه به نخبگان، شایسته‌سالاری و ایجاد عزم ملی جدی نقش اساسی ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: رابطۀ علم با ادیان الهی، رابطه‌ای طولی است. یعنی ادیان علی الخصوص اسلام چهارچوب مناسبی برای فعالیت علمی و فناورانه فراهم می کنند که منجر به پیشرفت پایدار می شود. این چهارچوب جامع که مشترکات زیادی بین ادیان ابراهیمی دارد شامل خصوصیاتی چون بر مطالعۀ طبیعت تأکید دارد، زمینۀ فرهنگی رشد و پیشرفت علمی را فراهم می‌کند، مبانی متافیزیکی مورد نیاز علم را فراهم می‌کند، راه‌های مشروع کشف اسرار طبیعت را معرفی می‌کند، برای سؤالات بنیادی انسانی پاسخ فراهم می‌کند، برای کاربردهای علم و فناوری و جهت‌دهی مناسب فراهم می‌کند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با طرح این پرسش که برای پیشرفت علمی پایدار چه باید کرد، گفت: برای ایجاد پیشرفت علمی و فناورانه پایدار، توجه به دو هدف اساسی ضروری است. اول ترویج تفکر اسلامی و حاکمیت دادن به جهان‌بینی اسلامی در جهت‌دهی به علم و فناوری و دوم توجه به نیازهای اساسی جامعه اسلامی ایران. تحقق این دو هدف، در مقام عمل نیازمند سه اقدام اساسی احیای تفکر اسلامی، سیاستگذاری برای رفع مشکلات موجود و نیازهای اساسی کشور در پرتو جهان‌بینی اسلامی و اقدامات عملی برای اجرای سیاست‌هاست.

انتهای پیام
منبع : ایسنا