میزان مصرف خودسرانه دارو در اردبیل بالا است

جلال کرامت در گفت‌و گو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار کرد: هر چند پزشکان سعی می‌کنند با نسخه‌نویسی الکترونیکی مصرف دارو را کنترل و تعدیل کنند اما همچنان برخی داروخانه‌ها اقدام به فروش خودسرانه و خارج از رویه نسخه‌نویسی دارو می‌کنند که این خود دامنه مشکلات را افزایش داده است. وی تصریح کرد: ۴۰ درصد […]

جلال کرامت در گفت‌و گو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار کرد: هر چند پزشکان سعی می‌کنند با نسخه‌نویسی الکترونیکی مصرف دارو را کنترل و تعدیل کنند اما همچنان برخی داروخانه‌ها اقدام به فروش خودسرانه و خارج از رویه نسخه‌نویسی دارو می‌کنند که این خود دامنه مشکلات را افزایش داده است.
وی تصریح کرد: ۴۰ درصد بودجه بهداشتی کشور صرف خرید دارو می‌شود که باید در مصرف آن درست و منطقی عمل کرده و از خرید و انبار دارو در منازل و عدم دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز جلوگیری کنیم.
رئیس اداره پایش و نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با نسخه‌نویسی پزشکان ارائه دارو در داروخانه‌های استان اردبیل در بهترین شرایط انجام می‌شود و امیدواریم هم صاحبان داروخانه‌ها و هم مراجعین از درخواست خرید و مصرف داروی خودسرانه و بی‌رویه پرهیز کرده و زمینه ساماندهی مناسب را در این حوزه فراهم کنند.
کرامت افزود: هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد عده‌ای از هموطنان به دلیل بالا بودن هزینه ویزیت پزشکان اقدام به خرید خودسرانه دارو می‌کنند اما در قالب نظام سلامت و ارجاع درست، در این زمینه می‌توانیم اصلاح رویه‌ها را شاهد باشیم تا بیش از این صدمه و لطمه‌ای به فرآیند نظام بهداشتی، درمانی و دارویی وارد نشود.
رئیس اداره پایش و نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: باید به شکل درست و منطقی داروی تجویز شده از سوی پزشک مورد استفاده قرار گیرد و ما بتوانیم جلوی فروش داروهای زیان‌آور به ویژه مسکن‌ها و برخی داروهای پرمصرف را به صورت خودسرانه بگیریم.