نامزد نهایی اصلاحات «ظریف» یا «جهانگیری» است/ظریف را قانع می‌کنیم

محمد سالاری عضو جبهه اصلاحات ایران در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، به تشریح سازوکار جبهه متبوعش برای تصمیم‌گیری و تعیین کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و گفت: ابتدا قرار بود اشخاص یا احزاب، کاندیداهای اصلاح‌طلبی که با شاخص‌های تصویب شده مطابقت دارند را به این جبهه معرفی کنند. از این مرحله عبور کردیم و به […]

محمد سالاری عضو جبهه اصلاحات ایران در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، به تشریح سازوکار جبهه متبوعش برای تصمیم‌گیری و تعیین کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و گفت: ابتدا قرار بود اشخاص یا احزاب، کاندیداهای اصلاح‌طلبی که با شاخص‌های تصویب شده مطابقت دارند را به این جبهه معرفی کنند. از این مرحله عبور کردیم و به یک لیست ۱۴ نفره از پیشنهاداتی که داده شد رسیدیم.

وی در تبیین مرحله بعدی جبهه اصلاحات برای اتخاذ تصمیمات نهایی، افزود: قرار بر این بود، این افراد در مرحله دوم برنامه‌های خود را ارائه بدهند، این مرحله در دست انجام است و در دو سه روز آینده تمام خواهد شد. بعد از این مرحله رای گیری انجام می‌شود و کسانی که بیش از دو سوم رای بیاورند کاندیدای جبهه اصلاحات خواهند بود و سایر افراد در تبعیت از آنها فعالیت خواهند کرد.

عضو جبهه اصلاحات، «ظریف» را علیرغم عدم تمایل او و ماجرای انتشار صوتش مهمترین شانس اصلاح‌طلبان برشمرد و تاکید کرد: ظریف در مرحله اول بیشترین رأی را به خود اختصاص داد و در بدنه اصلاحات اقبال بالایی از او وجود دارد. قطعاً جبهه اصلاحات همه تلاشش را خواهد کرد که او را برای شرکت در انتخابات قانع کند و اگر این اتفاق بیفتد سایر کاندیداها از او حمایت خواهند کرد.

سالاری با بیان اینکه اگر ظریف تن به کاندیداتوری ندهد، اصلاحات گزینه‌های دیگری که رای خوبی در کف جامعه خواهند داشت برای حضور در انتخابات در دست دارد، افزود: تصمیم نهایی را خود ظریف باید بگیرد؛ در مجموع سردرگمی برای معرفی کاندیدای نهایی ریاست جمهوری موضوعی است که این دوره هر دو جناح سیاسی با آن مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات باید همه ظرفیت خود را به کار ببندد، بیان کرد: ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب به هر نحوی شده ظریف یا جهانگیری یا کاندیدایی که بتواند در این فضا مهره مناسبی باشد را وارد عرصه انتخابات می‌کنیم. اگر اجماع‌ساز این پیش‌بینی را داشته باشد که می‌تواند ظریف را برای شرکت در انتخابات مجاب کند حتماً پیش‌بینی‌های لازم این امر را انجام داده است.

رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی در پاسخ به اینکه بین دو گزینه «جهانگیری و ظریف» کدام یک شانس بیشتری دارند؟، گفت: در فضای عمومی جامعه و در بدنه اصلاحات، کماکان جبهه اصلاحات تمایل دارد که ظریف را برای حضور در انتخابات متقاعد کند و سایر افراد مثل آقای جهانگیری را در این مسیر با ظریف همراه کند. البته این ترجیح، نفی توانمندی اسحاق جهانگیری نیست؛ اما بحثی که در مورد او مطرح است چسبندگی به دولت است که به نظر می‌رسد اگر در انتخابات حضور یابد، باید پاسخگوی دستاوردهای دولت فعلی باشد. با توجه به این موضوع نظر اصلاحات بیشتر روی حضور محمدجواد ظریف متمرکز است.

سالاری افزود: الان قابل پیش بینی نیست و باید در رای گیری تصمیمات نهایی مشخص شود؛ به نظر می‌رسد در جبهه اصلاحات کاندیدای نهایی از میان جهانگیری و ظریف بیرون بیاید چراکه این افراد شانس بیشتری نسبت به سایرین دارند. البته آقای پزشکیان و هاشمی هم از گزینه‌های مطرح ما هستند.

وی درباره اینکه هنوز نه ظریف و نه جهانگیری تمایل نشان نداده‌اند، اظهار داشت: برنامه اصلاحات بر این بود که زودتر از این‌ها گزینه‌اش را مطرح کند و کم کم زمان این معرفی سپری می‌شود و از آن عبور می‌کنیم، بنا بر این بود هرکس که بخواهد به عنوان کاندیدای اصلاحات اعلام آمادگی کند الزاماً برنامه خود را از پیش ارائه می‌داد.

عضو جبهه اصلاحات تاکید کرد: عدم اعلام آمادگی این دو نام (ظریف و جهانگیری) که موثرترین کاندیداهای اصلاحات هستند باید در جبهه متبوعش مورد بحث قرار بگیرد و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

سالاری همچنین حضور علی لاریجانی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان را منتفی دانست و تاکید کرد: ضمن احترامی که شخصاً برای او قائل هستم باید بگویم افرادی مثل وی هیچ شانسی برای اینکه کاندیدای اصلاحات باشند، ندارند. علی لاریجانی از چهره‌های مقبول سپهر سیاسی کشور است ولی برای اینکه او را در میان کاندیداهای جریان اصلاحات در نظر بگیریم هیچ شانس و احتمالی در نظر نمی‌گیریم.

وی افزود: سال ۹۲ که مرحوم هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی حمایت کرد، علیرغم اینکه او خودش را اصلاح‌طلب معرفی نکرده بود اما برخی از شعارها و موضع‌گیری‌هایش اصلاحاتی بود. جریان اصلاحات امروز به دلیل فاصله‌گیری بدنه اجتماعی از جریان و عدم پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبان و جامعه توسط روحانی هیچ‌وقت سراغ شخصی مثل آقای لاریجانی نمی‌رود چرا که علی لاریجانی چنین شخصیتی را برای حضور به عنوان گزینه اصلاحات ندارد.

عضو جبهه اصلاحات گفت: پیش‌بینی من این است که حتی اگر اصلاح‌طلبان هیچ کاندیدایی هم در فضای انتخابات نداشته باشند باز هم از لاریجانی حمایت نخواهند کرد.