نخریدن به ضرر مردم و تولیدکننده داخلی است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، امیررضا نقش پیش از ظهر شنبه در نشست تخصصی «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و تأثیر آن بر عملکرد سازمان‌های مردم نهاد» با اشاره به پیشینه این طرح اظهار داشت: کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند ارز ترجیحی و فاصله با نرخ واقعی یک طرح اشتباهی بود که ابتدا به […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، امیررضا نقش پیش از ظهر شنبه در نشست تخصصی «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و تأثیر آن بر عملکرد سازمان‌های مردم نهاد» با اشاره به پیشینه این طرح اظهار داشت: کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند ارز ترجیحی و فاصله با نرخ واقعی یک طرح اشتباهی بود که ابتدا به ۷۰۰ قلم کالا و سپس به ۲۵ قلم کالا اختصاص داده شد.
وی افزود: اما در دو سال اخیر به هفت قلم کالا که نهاده‌های دامی از اصلی ترین آنها است اختصاص داده شد و غلات و نهاده‌ها در هر کشوری جز کالاهای استراتژیک است و اثر خود را در زنجیره کالاهایی و مواد غذایی می‌گذارد.
ارز ترجیحی در اختیار واردکننده و رانت و فساد حاصل از آن
معاون اقتصادی استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: پاشنه آشیل این طرح در اختیار قرار دادن ارز ترجیحی به وارد کننده و تولید کنندگان بود در حالی که باید این یارانه در اختیار مصرف کننده در انتهای زنجیره تولید قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: رانت و فسادهای بسیاری که در سال ۹۷ و ۹۸ رسانه‌ای شد، حاصل این طرح بود و حتی با آن غذاهای حیوانات خانگی، لوازم آرایشی وارد می‌شد و با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌شد.
نقش با توضیح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه این طرح، گفت: از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ دولت مجموعاً ۵۰ هزار میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده شده است و این طح مانعی برای هزینه‌های مازاد است.
تأثیر قیمت یارانه‌ای آرد و صادرات
وی با اشاره به بحران جهانی و قیمت آرد و گندم، گفت: کالاهای اساسی در مرزها قاچاق می‌شود و در شهر خودمان آرد بین ۶۵۰ هزار تومان تا ۳۸ هزار تومان معامله می‌شود که در واقع از زنجیره یارانه بیرون رفته است.
معاون اقتصادی استانداری اصفهان افزود: ماکارونی با آرد ۲,۷۰۰ تومان تا یک اردیبهشت تولید می‌شد و به همین دلیل ارزان بودنش تا ۶۵ کشور هم صادر می‌شد و ۵ برابر این واسطه‌ها منفعت می‌بردند.
وی با اشاره به بازار سیاه اقلام اساسی، گفت: برای نمونه سویا با ارز ۴۲۰۰ وارد و با قیمت ۲۲ هزار تومان توسط دلال‌ها به فروش می‌رسید که این طرح برای حذف اینها قرار گرفت تا منفعت ارز یارانه‌ای به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها نرود.
کالابرگ بهترین روش توزیع یارانه
نقش در خصوص توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: یارانه دارو و نان برای همه دهک‌ها مقرر شده اما عادلانه توزیع کردن به معنای مساوی سازی نیست بلکه طبق دهک بندی یارانه‌ها توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه بدترین توع یارانه‌ای نقدی است زیرا پول نقدی به سمت کالاهای اساسی نمی‌رود، گفت: بهترین روش و کم ریسک ترین روش کالایی است.
معاون اقتصادی استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: کالابرگ نیاز به ساختارها و سخت‌افزارهایی دارد زیرا همچنان در برخی مناطق با مشکلاتی مانند نبود دستگاه پز، پروانه کسب و کار و اموال واقعی خانوارها و کسبه و … روبرو هستیم که این موارد محاسبه واقعی یارانه را مشکل می‌کند.
وی معتقد است که همه کارشناسان به خوب بودن طرح اذعان دارند اما در اجرا مشکلات وجود دارد و بالاخره اصلاح اقتصادی تبعاتی هم خواهد داشت.
نخریدن به ضرر مردم و تولیدکننده داخلی است
نقش با بیان اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده تخم مرغ استان اصفهان است، گفت: از این میزان بالای تولید تنها ۱۵۰ هزار تخم مرغ مصرف استان است و رکورد ۶۵۰ هزار تنی مرغ در شب عید را استان اصفهان کسب کرد که کشتارگاه‌ها در ایام تعطیلات هم مشغول به کار بودن تا مقداری از این اعتراضات و نارضایتی‌ها کنترل شود.
وی با اشاره به اینکه زمانی که میگویند نخرید و آن را در فضای مجازی ترند می‌کنند، گفت: در این صورت مرغ دار جوجه ریزی نمی‌کند و احساس ترس می‌کند، در این صورت تقاضا و عرضه کم می‌شود و با کمیاب شدن مرغ عملاً قیمت‌ها مجدد افزایش پیدا می‌کند.
معاون اقتصادی استانداری اصفهان گفت: بنابراین اگر تولید دچار تزلزل شود دود آن در چشم مردم می‌رود و چند میلیون شغل در تولید مرغ از دست می‌رود.
وی خاطر نشان کرد: کالاهای مستقیم و غیر مستقیم با این اقلام اساسی باید نظارت شود که کنترل قیمت داشته باشند و ۲۰۰ تیم نظارتی درکل استان و ۶۰ تیم نظارتی در شهر اصفهان تعبیه شده است که در کنار آنها باید صنوف و اتحادیه‌ها همکاری کنند.
نقش ادامه داد: بهترین نوع نظارتی توسط مردم که هدفمند شود زیرا ناظر به تنهایی و دائماً امکان نظارت بر قیمت‌ها را ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر