نشست گروه ۲۰ اول مارس در هند برگزاری می‌شود

به گزارش سردبیر پرس به نقل از اسپوتنیک، قامات دولت هند اعلام کردند نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ روزهای اول و دوم مارس ۲۰۲۳ در دهلی‌نو برگزار می‌شود. نشست دو روزه سران گروه ۲۰ (G۲۰) آبان ماه در جزیره بالی اندونزی در میانه تنش و اختلاف بین اعضا بر سر عملیات نظامی روسیه در اوکراین، […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از اسپوتنیک، قامات دولت هند اعلام کردند نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ روزهای اول و دوم مارس ۲۰۲۳ در دهلی‌نو برگزار می‌شود.
نشست دو روزه سران گروه ۲۰ (G۲۰) آبان ماه در جزیره بالی اندونزی در میانه تنش و اختلاف بین اعضا بر سر عملیات نظامی روسیه در اوکراین، انرژی و امنیت غذایی جهان آغاز شد. گروه ۲۰ که متشکل از ۱۹ کشور به اضافه اتحادیه اروپا است، نزدیک به دو سوم جمعیت جهان، ۸۵ درصد تولید اقتصاد و ۷۵ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.
نشست امسال سران گروه ۲۰ برخلاف سال‌های قبل، با مراسم عکس دسته‌جمعی سران آغاز نشد. مقامات دولت اندونزی اعلام کردند که در نشست امسال هیچ گونه دسته‌جمعی در آغاز نشست نخواهد بود. این تصمیمی بی‌سابقه در تاریخ این گروه ۲۰ است. تا پیش از این، بنا بر سنت هر ساله، سران گروه ۲۰ پیش از آغاز رسمی نشست، عکس دسته‌جمعی می‌گرفتند.
به نوشته «کیودو»، نبود مراسم عکس دسته‌جمعی در نشست امسال نشان‌دهنده و بازتاب‌دهنده اختلافات عمیق بین کشورهای غربی و روسیه بر سر عملیات نظامی مسکو در اوکراین است. در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در اندونزی نیز وزیر خارجه اندونزی اعلام کرد به دلیل مخالفت دیپلمات‌های غربی با حضور وزیر خارجه روسیه در اعضا، عکس دسته‌جمعی لغو شده است.

منبع : مهر نیوز