نقدینگی کشور درگیر ناپاکی‌ها/دولت باورهای اجتماعی مردم را سوزاند

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، علی نیکزاد ظهر در نشست جمعی از معتمدین، ریش سفیدان و فرهیختگان حامی سیدابراهیم رئیسی در استان اردبیل اظهار کرد: دولت در عرصه مباحث اجتماعی باورها را سوزانده است و چرا که به هر پرونده‌ای در هر حوزه‌ای که نگاه می‌اندازیم جای پای افرادی از دولت در آن دیده می‌شود […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، علی نیکزاد ظهر در نشست جمعی از معتمدین، ریش سفیدان و فرهیختگان حامی سیدابراهیم رئیسی در استان اردبیل اظهار کرد: دولت در عرصه مباحث اجتماعی باورها را سوزانده است و چرا که به هر پرونده‌ای در هر حوزه‌ای که نگاه می‌اندازیم جای پای افرادی از دولت در آن دیده می‌شود برای نمونه آقای همتی در زمان ریاست بانک مرکزی ۳۷ میلیون یورو وام برای واردات لوازم خانگی داده که در پی آن ۲۴۷ کانتینر لوازم خانگی وارد کرده‌اند و این موضوع زمانی در شرایط کنونی کشور که کشور نیاز به ارز داشته و رهبر انقلاب نیز تاکید به جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارد اتفاق افتاده است.
وی افزود: تغییر سرنوشت کشور در دستان خود مردم و صندوق‌های رأی است؛ و وضعیت کنونی کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … مناسب نبوده معنای آن این نیست که همه ما بر طبل یاس و نا امیدی بکوبیم بلکه ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی بوده که می‌تواند از آنها برای رفع مشکلات بهره برد.نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران کشوری قدرتمند از لحاظ جغرافیایی، ژئوپلتیکی، منابع سرشار نفت، گاز، معدن و … است و معادن ایران ظرفیت بسیار بالایی دارند به طوری که ۵۷ میلیارد تن از معادن کشور هنوز استفاده نشده‌اند و ایران اسلامی از لحاظ وسعت ۱۶۸ میلیون هکتار وسعت دارد این در حالی است که وسعت کل شهرها ۶ میلیون هکتار بوده و کل اراضی به عنوان کشاورزی ۱۱ میلیون هکتار است و بنابراین جمهوری اسلامی ایران به عنوان مالکی است که ۱۳۵ میلیون هکتار در اختیار منابع طبیعی و دولت است.
نیکزاد تصریح کرد: اینکه برخی‌ها می‌گویند که در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران چیزی وجود ندارد یک دروغ بزرگ است به طوری که ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده، سه هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد و سوال این است که از تسهیلات ارائه شده چقدر به حوزه تولید اختصاص یافته است؟
وی ضمن انتقاد از نامزدهای دولت دوازدهم گفت: ۴ سال قبل عده‌ای در شعارهای خود گفتند که از ته دره، ماشین اقتصاد را بر روی جاده قرار داده‌ایم و مردم به ما رأی بدهید تا با شتاب بالا رو به جلو حرکت می‌کنیم و امروز موقع ثبت نام گریه می‌کنند این موضوع توهین به شعار مردم است.
وضعیت کنونی نقدینگی کشور نتیجه برخی ناپاکی‌هاست
نایب رئیس مجلس اضافه کرد: در سال‌های اخیر میزان نقدینگی در کشور از ۴۸۲ هزار میلیارد تومان به ۳ هزار ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و متأسفانه این حجم نقدینگی به سمت صنعت، کشاورزی، مسکن، تجارت خارجی هدایت نشده و پاکی و صداقت در انجام امور وجود نداشته است.
نیکزاد واردات غیرضروری در کشور را سم اقتصاد عنوان و تصریح کرد: ارزهای وارد شده در شرایط کنونی به جای اینکه به سمت تولید و رفع مشکلات برود صرف واردات کالاهای غیرضروری و حتی واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد شده است و متأسفانه کسانی که روی کار هستند اعتقادی برای مجاهدت، مراقبت و استکبار ستیزی و صداقت ندارند.
وی افزود: ۴۵ میلیارد دلار پول ایران در کشورهای دیگر مانده و در چند سال اخیر اقدامی برای تعیین سازوکاری برای دریافت آن انجام نشده است.
نایب رئیس مجلس تشریح کرد: در جلسه کمیسیون آقای همتی رئیس بانک مرکزی گفت که اعتقادی به اعطای وام در حوزه مسکن ندارد و حال باید به این سوال پاسخ داد که صاحب خانه شدن مردم چه ربطی به تحریم‌ها دارد تمامی موارد مورد نیاز برای تولید مسکن صد درصد ایرانی هستند
نیکزاد افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد موجود در کشور امیدوار به آینده هستیم اما در حال حاضر فرمان و مدیریت کار در دست کسانی است که بلد راه نیستند و سرنوشت کشور را باید با یک انتخاب اصلح و درست تغییر دهیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اما در وهله اول افزایش مشارکت مردمی و پس از آن انتخاب اصلح از اولویت‌های اصلی است زیرا که مشارکت به معنای نشان دادن وحدت، انسجام و قدرت داخلی بوده و یک رئیس جمهوری با رأی بالا دارای اقتدار کافی برای بهبود شرایط خواهد بود.
بدون اتحاد میدان و دیپلماسی موفقیتی در کار نیست
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی‌ها در طول سال‌های اخیر به این امر معتقد بوده اند که اگر میدان نبود می‌توانستند با دیپلماسی کار را پیش ببرند و سوالی که من از این افراد دارم این است که آمریکا در طول تاریخ با کدام دیپلماسی کار را پیش برده است؟
نیکزاد انتخاب درست را در انتخابات پیش رو ضروری دانست و گفت: برای انتخاب یک گزینه اصلح برای ریاست جمهوری باید الگوهایی را در نظر بگیریم و کاندیداهای ریاست جمهوری را با آن الگوها بسنجیم و اولین ویژگی یک رئیس جمهور بهره‌مندی از سلامت فکری، اعتقادی و اخلاقی بوده و در کنار آن رئیس جمهور اصلح باید ساختار کشور را قبول کرده و در جایگاه قوه مجریه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از آقای رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری به معنای وکیل الدوله بودن نیست و بلکه برای برگرداندن دولتی که از خط انقلاب خارج شده و خلاف می‌رود این دعوت از آقای رئیسی انجام شده تا دولت را به ریل و مسیر انقلاب بازگرداند.
عدالت‌محوری معیار اصلی انتخاب رئیس جمهور آینده باشد
این مسئول همچنین به ویژگی‌های یک رئیس جمهوری اشاره و اذعان کرد: عدالت محوری یکی دیگر از ویژگی‌های فرد اصلح است و عدالت این نیست که ۴۳ درصد جی دی پی در تهران باشد، تمام امکانات در مرکز تجمیع شود؛ عدالت این نیست که استان اردبیل هیچ گونه بهره‌ای از صندوق توسعه ملی نداشته باشد و عدالت این نیست که ۷۹ درصد کارگاه‌های صنعتی در تهران باشد و یا اینکه بعد از ۳۲ سال استان اردبیل جاده مواصلاتی مناسب نداشته باشد.
نیکزاد افزود: امروزه ما نیازمند رئیس جمهوری هستیم که حکمت و خردورزی داشته باشد تا بتواند در عرصه جهانی حق و حقوق کشور را به درستی و به طور کامل بازگیرد و متأسفانه دولت حال حاضر توان آن را ندارند.
وی تصریح کرد: اینکه برخی‌ها می‌گویند آقای رئیسی با برجام مخالف است یک دروغ بزرگ بوده چرا که قرار بود تحریم‌های هواپیمایی، کشتیرانی، بانک مرکزی، سپاه پاسداران، مبادرت‌های تجاری و … برداشته شود اما این موارد هیچ یک از سوی طرف مقابل انجام نشد و دولت نتوانست حق ایران را احقاق کند این در حالی ست که تمامی مفاد برجام از طرف ایران و کاهش توان هسته‌ای به طور کامل انجام گرفت.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از دیگر موضوعات مهم روز کشور مباحث فرهنگی است که متأسفانه در این خصوص نیز دولت، رها شدگی فرهنگی را در کشور ترویج می‌دهد و همین امر سبب شده که از هر ۱۰۰ ازدواج ۳۳ مورد طلاق اتفاق می‌افتد و ۲ میلیون جوان سن ازدواج را گذرانده‌اند و تمامی این موارد به ضعف دولت و رها کردن این موضوعات دارد.
نیکزاد گفت: یکی از نمونه‌های بارز عدم مدیریت صحیح توسط این دولت در بحث ارز، معطلی کارخانه سرم سازی اردبیل به دلیل عدم تخصیص ارز به عنوان یکی از واحدهای تولیدی بی بدیل در کشور که در صورت راه‌اندازی کشور را در حوزه سرم بی نیاز می‌کند در حالی که ارز برای واردات موز داده شد.
وی همچنین اظهار کرد: با روش‌های کنونی کشور اداره نمی‌شود و رئیس جمهور در این باور است که جمهوری اسلامی ایران فقط ولنجک و پاستور است و برای نمونه در زلزله سی سخت به جای اینکه رئیس قوه مجریه برای بررسی وضعیت آن به محل زلزله زده سفر کند رئیس قوه قضائیه با سفر به سی سخت درصدد رفع مشکلات مردم بوده است.
این مسئول بیان کرد: اوضاع کشور در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، باور مردم، توزیع منابع بر مبنای عدالت، در تکمیل و گرفتن حق خود در باب میادین مشترک نفتی و … مناسب نیست اما تمامی آن‌ها دارای راهکار است.

منبع : مهر نیوز