نوکری امام حسین افتخار ماست/جوانان‌ اصفهان میانه داری می‌کنند

سردبیر پرس- گروه استان‌ها: یا حسین، یا حسین، آوایی است که این روزها از هر کوی و برزن می‌شنویم، از هر تکیه و حسینیه‌ای، از هر خانه و مسجدی، از مدرسه‌ها و موکب‌ها تا خیمه‌ها و امامزاده‌ها. رنگ شهر وقتی حسینی می‌شود حال و هوای دیگری داریم. محرم‌ها اصلاً شهر دیدنی‌تر است. محرم که از […]

سردبیر پرس- گروه استان‌ها: یا حسین، یا حسین، آوایی است که این روزها از هر کوی و برزن می‌شنویم، از هر تکیه و حسینیه‌ای، از هر خانه و مسجدی، از مدرسه‌ها و موکب‌ها تا خیمه‌ها و امامزاده‌ها. رنگ شهر وقتی حسینی می‌شود حال و هوای دیگری داریم. محرم‌ها اصلاً شهر دیدنی‌تر است.
محرم که از راه می‌رسد، حی علی العزا را می‌گوئیم و رخت سیاه بر تن می‌کنیم، تا بشتابیم به سوی هیأت و خیمه، تا برداریم علم و کتل و یک بار دیگر به سوگ سالار شهیدان بنشینیم و برای یک سال دیگر عمر خود را بیمه سید شهیدان اهل بهشت کنیم.
حالا چند روزی است که از آغاز فصل عزای ابوالاحرار می‌گذرد، شهر سیاه پوش است و خیمه‌ها برپاست. صبح و ظهر و شب، تکایا و حسینیه‌ها میزبان عزاداران است. صف‌ها به هم فشرده، دست‌ها بر سینه و شک‌ها روان است. از این سیاهی‌ها، آنچه می‌بینیم نوری است بر دل‌ها که به برکت نام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به ما می‌رسد.
جوانان پای ثابت حسینیه‌ها و عزاداری‌ها هستند. شور آن‌هاست که در هیأت‌ها غوغا به پا و انگیزه و انرژی جوانی آن‌هاست که روضه را برای عزاداران دلنشین می‌کند. درس گرفته‌اند از بزرگ‌ترها و یاد گرفته‌اند که مجلس عزای سیدالشهدا را چگونه باید اداره کنند و چگونه باید به دنیا بگویند که ما ملت امام حسین هستیم.

هر روز و هر شب توانیم راهی یکی از این خیمه‌ها شویم که تعدادشان در شهر اصفهان کم نیست. در هر کوچه و محله‌ای، محلی برای عزا برپاست. بالا و پایین شهر ندارد و هر کس به سبک و سیاق خود یاد شهدای دشت کربلا را زنده نگه می‌دارد. هر کس در حد توان و بضاعت خود اراده‌اش را به اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نشان می‌دهد. برخی هیأت‌ها کوچک است و برخی بزرگ، بعضی قدیمی و با سابقه، برخی جدید و نوپا. اما حرف همه آن‌ها یکی است، سلام بر حسین.نمی‌توان به راحتی از این کلام گذشت و هر سال که به محرم می‌رسیم بار دیگر ثابت می‌شود که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. این را امروز جوانانی ثابت می‌کنند که دوربین به دست لحظه به لحظه عزاداری‌ها را ثبت و ضبط می‌کنند تا بماند برای آیندگان، اما قبل از آن، تیری شود بر چشم دشمنان حسین علیه السلام.
فضای مجازی در اختیار پیام‌رسانان عاشورایی
در هیأت سائلان حسین علیه السلام که از هیأت‌های قدیمی و ریشه‌دار اصفهان در خیابان هشت بهشت شرقی است جوانانی را می‌بینیم که با انرژی خاصی فضای هیأت را مدیریت می‌کنند. از بنر و محل سخنرانی تا ردیف کردن عزاداران در صفوف منظم، تافیلمبرداری از مراسم و نشر آن در فضای مجازی.
با یکی از این جوانان صحبت می‌کنیم. می‌گوید: از زمانی که در این محله زندگی می‌کنیم پای ثابت حضور در این هیأت شده‌ام. دلیل انتخابم دوستان خوبی بود که داشتم. بچه هیاتی‌ها اینجا با شور زیادی از روزها قبل از محرم، فضا را آماده می‌کنند تا مراسمی در خور نام مولایمان امام حسین علیه السلام داشته باشیم.

او که وظیفه فیلمبرداری از مراسم را برعهده دارد ادامه می‌دهد: امروز دنیای ارتباطات دنیای عجیبی است. آنچه بخواهیم را می‌توانیم در لحظه به کل جهان مخابره کنیم، ما که عشق و ارادتمان به امام حسین علیه‌السلام را از گذشتگانمان به ارث برده‌ایم، چرا از این فرصت برای رساندن این هویت به آیندگان استفاده نکنیم؟
او می‌گوید: امروز همه تلفن همراه در دست دارند و در فضای مجازی با هر نوع مطلب و محتوایی سوئی مواجه می‌شوند. وظیفه ما جهاد تبیین است. همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند. پس تلاش می‌کنیم که روضه سیدالشهدا را تا دورترین نقاط جهان روی گوشی‌های تلفن همراه بیاوریم، آن هم با یک هشتگ یا حسین و معتقدیم که همین کار، دشمنان ما را محرم امسال هم غافلگیر می‌کند، مانند همه سال‌های قبل.
«سر پیراهن تو، گریه ما را درآوردند»
دارالولایه (گردان فرهنگی سلمان) خیمه دیگری برای عزای حسینی است که در خیابان سروش اصفهان بعد از ظهرهای دهه اول محرم برپاست. ساعت که به ۱۴ می‌رسد جمعیت حاضران در این مراسم بیشتر و بیشتر می‌شود. بعضی فردی می‌آیند و برخی خانوادگی. خادمان خیمه، خانم‌ها را به طبقه بالا هدایت می‌کنند و آنجا فضا برای حضور در مراسم عزا فراهم است.
اینجا هم پیر و جوان در تلاش برای برپایی بهترین مراسم هستند. صحنه روضه، با ابتکار و خلاقیت دست‌اندرکاران به شیوه‌ای خاص طراحی شده است. یکی از برگزارکنندگان می‌گوید: از خادمان، هیاتی‌ها، مداحان و همه کسانی که سال‌های قبل در روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام حضور داشتند خواستیم تا پیراهن عزای سال گذشته خود را در اختیار ما قرار دهند تا صحنه روضه را به آن‌ها مزین کنیم.

وی افزود: هدف ما فراهم کردن فرصتی برای دور هم جمع شدن و ذکر مصیبت برای امام حسین علیه السلام است. در همه این سال‌ها، کودکان و نوجوانان زیادی در این هیأت بزرگ شدند و خود به جمع برگزارکنندگان مراسم پیوستند و حالا صدای یا حسین آن‌ها روی موج ارتباطات، از این نقطه تا سراسر دنیا می‌رود و پیام عاشورا تا ابد زنده می‌ماند.
اینجا گردشگران بیشتر از عاشورا می‌شنوند
میدان امام خمینی (ره) هر سال در دهه نخست محرم، محل برپایی محفل رزمندگان اسلام است. یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین هیأت‌های شهر که پاتوق جوانان مؤمن و انقلابی است. میدان امام (ره) یکی از مهمترین نقاط گردشگری اصفهان و میزبان مهمانان زیادی از داخل و خارج کشور است. پس برپا کنندگان این هیأت بخشی از انرژی خود را معطوف به جذب گردشگران می‌کنند به ویژه خارجی‌ها.
صاحب یکی از غرفه‌های فرهنگی میدان امام (ره) که در مقابل مسجد امام (ره) محل برپایی مراسم عزاداری برپاست می‌گوید: ما اینجا پاسخگوی سوالات گردشگرانی هستیم که درباره عاشورا و محرم پرسش می‌کنند. طبیعی است که در کشورهای غیرمسلمان کمتر درباره قیام امام حسین علیه السلام شنیده باشند اما سفر آن‌ها به ایران و اصفهان این فرصت را فراهم کرده تا با نگاهی جدید به اسلام راهی کشور خود شوند.او ادامه داد: کارشناسان ما به زبان‌های مختلف مسلط هستند و علاوه بر تسلط به مباحث دینی و مذهبی، با فرهنگ کشورهای مختلف نیز آشنا هستند و به راحتی با پرسش‌گران خارجی ارتباط برقرار می‌کنند. البته در سال‌های گذشته و قبل از شیوع بیماری کرونا تعداد مسافران خارجی بیشتر بود اما همین شرایط امروز نیز برای معرفی هدف قیام عاشورا غنیمت است.

تل‌واژگان هیأتی ۳۰۰ ساله با جوانانی انقلابی
یکی دیگر از هیأت‌های قدیمی اصفهان در خیابان گلزار برپاست. با نام قدیمی تل‌واژگان. این هیأت ۳۰۰ ساله، در دهه نخست محرم محل برپایی عزای سالار شهیدان است. به وصیت واقف، شمع روضه‌خوانی در آنجا روشن می‌شود و این تفاوت هیأت تلواژگان با دیگر هیأت‌های اصفهان است.
جوانان، میان‌داران این هیأت و دست‌اندرکار برگزاری مراسم‌های عزا هستند. یکی از این جوانان می‌گوید: همان طور که در ۳۰۰ سال اخیر، پدران و پدربزرگان ما در این هیأت لباس سیاه برتن کردند و برای سرور شهیدان بر سر و سینه زدند ما هم ارادت خود را همین طور به شهدای دشت کربلا اعلام می‌کنیم.
وی ادامه داد: این هیأت در زمان جنگ تحمیلی محل اعزام بسیاری از نوجوانان و جوانان بود. امروز هم نوجوانان و جوانان زیادی در این محله قدیمی اصفهان در این هیأت گرد هم می‌آیند تا علم عزای امام حسین علیه السلام را برپا کنند و سهمی در زنده نگه داشتن قیام عاشورا داشته باشند.
هویت ما گره خورده با نام حسین علیه السلام است و این رخت عزا از گذشتگان به دست ما رسیده است. ما میراث دار این هویت دینی و تاریخی هستیم و وظیفه داریم تا آن را به آیندگان برسانیم. هر هشتگ یا حسین ما در دنیای مجازی تیری بر قلب دشمنانی است که با حسینی بودن ما مشکل دارند. این هیأت است که ما را عاشورایی و دنیای ما را حسینی کرده و این نور «إلی یوم القیامه» بر دل‌ها حک است.

منبع : خبرگزاری مهر