نکات مهم در خرید اسباب بازی و عروسک برای سنین مختلف

به گزارش بازرگانی سردبیر پرس، همانطور که اثر انگشت انسان‌ها متفاوت است، هر کودک که به دنیا می‌آید شخصیت و روحیات و استعدادهای خاص خود را به همراه می‌آورد. توصیه‌ای که قبل از هر چیز هنگام خرید اسباب بازی و تهیه سیسمونی نوزاد باید به آن دقت کنید، خرید مایحتاج دوره نوزادی فرزندتان باشد، یعنی […]

به گزارش بازرگانی سردبیر پرس، همانطور که اثر انگشت انسان‌ها متفاوت است، هر کودک که به دنیا می‌آید شخصیت و روحیات و استعدادهای خاص خود را به همراه می‌آورد. توصیه‌ای که قبل از هر چیز هنگام خرید اسباب بازی و تهیه سیسمونی نوزاد باید به آن دقت کنید، خرید مایحتاج دوره نوزادی فرزندتان باشد، یعنی برای سرگرم کردن او تا زمانی که قادر به تشخیص وسایل با چشم خود نیست و تشخیص او لمسی و از راه گوش و دهان است.
به گفته تیله ها خرید اسباب بازی مورد نیاز فرزندتان تا سنین بزرگسالی او، نه تنها سلیقه‌ی خود را به او تحمیل کرده و پول زیادی برای این امر هزینه کرده اید، بلکه، در بسیاری از مواقع کودک را از بازی دلزده می‌نمایید.
همه ی ما دیده ایم، هنگام ورود کودک به فروشگاه اسباب بازی، کنجکاوی او برانگیخته شده و در قفسه‌های فروشگاه به دنبال خرید آن وسیله‌ای است که از لحاظ کارکرد یا از لحاظ رنگ یا هر چیز دیگری، توجهش را جلب کرده، در نقطه‌ی مقابل پدر یا مادر را می‌بینید که کودک را از انتخاب محروم کرده و به هر طریقی که شده او را از خرید اسباب بازی مورد علاقه اش منصرف می‌کنند. چرا؟
زیرا به اتاق پر از اسباب بازی او فکر می‌کنند که قبل از تولد فرزندشان برای او خریده و او را ملزم به استفاده از آنها تا نوجوانی می‌دانند. در حالی می‌توانستند علاوه بر صرفه جویی در هزینه تهیه‌ی سیسمونی کودک، خرید اسباب بازی برای او را به دورانی موکول کنند که او، خود قادر به تشخیص شده و متناسب با سن و علاقه اش، اقدام انتخاب وسیله‌ای کند که نظر او را به خود جلب کرده است.
در این مسیر والدین علاوه بر تقویت عزت نفس کودک در تصمیم گیری و انتخاب، می‌توانند به روحیات و علایق فرزندشان پی برده و متناسب با رشد او اقدام به رفع نیازهای او نمایند و حس تامین شدگی در خانواده را به او القا کنند.

جنسیت فرزند در خرید اسباب بازی
یکی از مسائلی که در انتخاب اسباب بازی تیله ها به آن اشاره کرده است این است که در فروشگاه‌های اسباب بازی بیشتر به آن دقت می‌شود، جنسیت کودکان است. به این صورت جا افتاده که خرید عروسک تنها باید برای دختران و ماشین و وسایل جنگی باید برای پسران باشد. این امر بسیار درست است زیرا ریشه در ژن و هورمون‌هایی دارد که در بدن دختران و پسران ترشح می‌شود. حتی تحقیقاتی که روی حیوانات نظیر میمون‌ها صورت گرفته است، نوزادان مذکر میمون نیز بیشتر تمایل به اسباب بازی‌های چرخ دار نشان داده اند.
اگر والدین هنگام خرید اسباب بازی به آنها کمک نکنند، دختران به دلیل خوی مادرانه‌ای که در وجود آنها نهادینه است بیشتر به سمت عروسک و رنگ‌های دخترانه جذب می‌شوند.
اما نکته‌ای که لازم است والدین به آن توجه کنند، چند بعدی بودن دختران و پسران است. به این معنی که یک دختر یکی از جنبه‌های وجودی اش مادری و رسیدگی به امورات منزل است. و پسران علاوه بر وجه مذکر دارای عاطفه و بعد زنانه ای هستند که باید به رسمیت شناخته شده و کودک را تک بعدی بار نیاورد. بهترین زمینه و فرصت برای رشد همه جانبه کودکان، خرید اسباب بازی های متنوع، فکری، دخترانه، پسرانه برای هر جنسیت است.
دختران باید بتوانند از پس زندگی در اجتماع بر بیایند و برای رشد هوش هیجانی شان در کنار خرید عروسک بهتر است، از خرید کتاب، بازی‌های معمایی، توپ، ماشین و سایر ابزار و ادوات برای آنها دریغ نکنید. و حتی الامکان او را در انتخاب اسباب بازی‌های مختلف آزاد بگذارید. شاید در برهه‌ای از زمان، پسران و دختران هنگام خرید اسباب بازی ارزان، به وسایل مخصوص جنس مقابل از خودشان نیز توجه و علاقه نشان دهند این امری نگران کننده نیست و بهتر است علایق او را به رسمیت شناخته و در صورت ادامه دار بودن این امر، قضیه را با یک مشاور کودک در میان بگذارید.
آسیب‌هایی که اسباب بازی می‌تواند به کودکان وارد کند
۱- نباید اشیا تیز، لبه دار و نخ‌های بسیار نازک را به دست کودک داد زیرا کودک آنرا کشیده و ممکن است به دست خود آسیب بزند و موجب بریدگی پوست خود شود.
۲- اسباب بازی‌های از جنس شیشه و طلق های نازک که ممکن است در اثر فشار و وزن کودک شکسته شود، نباید در دسترس کودک قرار گیرد.
۳- خرید اسباب بازی های غیر استاندارد، دارای رنگ‌های مصنوعی یا الیاف پرزدار، مشکلات بسیاری را برای ایجاد مسمومیت در کودک ایجاد می‌کند.
۴- اشیا ریز مانند قطعات بسیار ریز نباید در دسترس کودکان زیر دو سال که همه چیز را در دهان می‌گذارد قرار گیرد زیرا باعث خفگی در او می
شود .۵- اسباب بازی‌های سفت و فولادی تاشو، برای کودک بسیار مضر است زیرا باعث ایجاد کبودی در پوست می‌شود. ممکن است دست، انگشت یا پوست او میان این وسیله له و کبود شود.

نیاز کودکان به اسباب بازی در سنین مختلف
شاید اگر بدانیم کودک در سنین مختلف از چه لحاظ رشد می‌کند، بتوانیم، وسایل جذاب و مورد نیاز کودک را برایش فراهم بیاوریم.
بدو تولید تا شش ماهگی: در این دوران کودکان، تشخیصی روی اشیا با چشم‌های خود ندارند و تنها برخی از رنگ‌ها را می‌توانند تشخیص دهند. رنگ‌های روشن و صدا توجه آنها را جلب می‌کند و اجسام را با خوردن می‌شناسند. جغجغه، توپ‌های رنگی، اسباب بازی‌هایی که بتوانند آن را گرفته و در دهانشان مزه کنند. کتاب‌های لالایی می‌تواند برایشان خوشایند باشد و به مادر کمک کند با آنها صحبت کند.
شش ماهگی تا یکسالگی: در این سن کودک قادر به سینه خیز رفتن و نامیدن اعضای بدن است. خرید عروسک ارزان قیمت، استفاده از ماشین و اسباب بازی‌های چرخدار که آن را همراه خود بکشند و حرکت کنند برایشان مفید است.
کودکان در سن یک سالگی: خرید اسباب بازی های ترسیمی نظیر، مداد شمعی‌های بهداشتی و کتاب‌های رنگ آمیزی برای آنها مناسب است. تصاویری که بتوانند در آن حیوانات و اعضای بدن را مشاهده کنند. به دلیل شروع به تکلم، خرید تلفن و عروسک برایشان مناسب است تا بتوانند با آن حرف بزنند. پازل‌های مخصوص کودکان این سن هم، برایشان مناسب است.
کودکان دو ساله: در این سن، دایره حرکت کودک زیاد شده و علاوه بر دویدن می‌تواند بپرد و اشیا را گرفته و پرت می‌کند. بهتر است در این دوره به او تذکر ندهید که شلوغ نکند و لازم است محیط را برای او فراهم کنید که در پارک یا درون منزل، بتواند برخی از وسایل یا اسباب بازی و توپ‌های خود را پرت کند. پرت کردن توپ درون سبد یا قل دادن آن می‌تواند برای فکرشان مناسب باشد.
خرید اسباب بازی مانند لگو که ساختنی است و پازل‌های ساده برای این سن آنها مفید است. از این سن به بعد می‌توانید وسایل خانه برای دختران که آنها را به تقلید وا می‌دارد و ماشین‌های اسباب بازی و ماسه و تفنگ‌های آبی را برای پسران خریداری کنید.
منبع: https://tileha.com
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سردبیر پرس در محتوای آن هیچ نظری ندارد.