نیاز اعتباری ویژه برای مطالعه طرح‌های آبخیزداری خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، علیرضا نصرآبادی صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی آبخیزداری مقابله با خطر سیلاب و خشکسالی است، گفت: سیلاب در طی چند دهه اخیر خسارت‌های چشمگیری در استان داشته است. وی تصریح کرد: برای اجرای سازه‌های آبخیزداری ابتدا باید مطالعات کافی در منطقه […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، علیرضا نصرآبادی صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی آبخیزداری مقابله با خطر سیلاب و خشکسالی است، گفت: سیلاب در طی چند دهه اخیر خسارت‌های چشمگیری در استان داشته است.

وی تصریح کرد: برای اجرای سازه‌های آبخیزداری ابتدا باید مطالعات کافی در منطقه آبخیز انجام شود، این مطالعات به منظور مدیریت جامع در مدیریت منابع طبیعی و سازگاری با پدیده‌های طبیعی الزامی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اعلام کرد: از ۱۵ میلیون هکتار مساحت استان خراسان جنوبی، بیش از ۷.۵ میلیون هکتار شامل حوضه‌های آبخیز است که تاکنون از این مساحت در ۹۱۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.

نصرآبادی افزود: ۹۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از این عملیات اجرایی طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شده است.

وی یادآور شد: برای اجرای سازه‌های آبخیزداری ابتدا نیاز به انجام مطالعه هستیم که با توجه به کمبود اعتبار در این زمینه تاکنون تنها در یک میلیون و ۷۸۰ هزار هکتار مطالعات مورد نیاز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر بخش‌هایی که مطالعات آبخیزداری داشتیم انواع سازه‌ها اجرایی شده است گفت: از سال ۹۸ به دنبال عملکرد مطلوب سازه‌های آبخیزداری و نتیجه‌ی طرح‌ها در کنترل سیلاب، فرسایش خاک، افزایش دبی قنات‌های پایین دست و … توانستیم برای بخش مطالعات نیز اعتباراتی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات توسعه ملی سال ۹۸ در مجموع ۲۸ مطالعه تفصیلی – اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح ۴۷۳ هکتار از حوضه‌های آبخیز و مورد مطالعات اثر بخشی اجرای پروژه‌های آبخیز داری در سطح ۱۷ هزار هکتار انجام و بخشی دیگر در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این ۲ مورد مطالعه تدوین برنامه‌ی راهبردی طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز در حال اجرا است.

وی اعتبار کل این طرح‌ها را ۴۲ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: علاوه بر این طی سال‌های ۹۸-۹۹ از محل اعتبارات استانی در سطح ۸ حوضه از حوضه‌های آبخیز استان به مساحت کل ۴۴ هزار هکتار مطالعات تفصیلی- اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۳ میلیارد ریال در حال انجام است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که افزایش جمعیت منجر به افزایش بهره برداری از منابع طبیعی شده است، آبخیزداری که شامل اقدامات بیولوژیکی، مکانیکی و یا مدیریتی است با انجام فعالیت‌هایی همچون مدیریت و کنترل رواناب و آب‌های سطحی و بهره‌گیری از آنها، تغذیه و افزایش منابع آب‌های زیرزمینی، حفظ و توسعه پوشش گیاهی با انجام عملیاتی همچون بذرکاری، نهال کاری و یا اقدامات مدیریتی همچون اصلاح و بهبود مراتع برای حفظ آب و خاک و جلوگیری از آسیب و خسارت شده است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با حفظ کانون‌های جمعیتی به ویژه در مناطق مرزی نقش بسیار مهمی در پدافند غیرعامل دارد.