نیروگاه بادی دُرح سربیشه در انتظار نقدینگی

به گزارش سردبیر پرس خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که افزون بر داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و قابلیت استفاده از این انرژی پاک، در معرض وزش بادهای فصلی به‌ویژه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد که اخیرا از ۱۲۰ روز هم بیشتر شده است. علاوه بر تابش ۳۰۰ روزه خورشید در پهنه […]

به گزارش سردبیر پرس خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که افزون بر داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و قابلیت استفاده از این انرژی پاک، در معرض وزش بادهای فصلی به‌ویژه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد که اخیرا از ۱۲۰ روز هم بیشتر شده است.

علاوه بر تابش ۳۰۰ روزه خورشید در پهنه کویر، خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد، به عنوان مثال در بخش انرژی با وجود دالان بادی در مناطق مختلف شهرستان‌های مرزی درمیان، نهبندان و سربیشه، «آفریز قاینات» و «کجه و چهنوی فردوس» بهترین ظرفیت برای اجرای طرح نیروگاه‌های بادی است.

براساس تحقیقات به ‌عمل آمده میانگین سرعت باد برای به‌صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت به عنوان بهترین نُرم است.

منطقه مرزی “درح” سربیشه یکی از بزرگترین حوزه‌های بادخیز خراسان جنوبی است که با کشور افغانستان هم مرز بوده و جزو مناطق بادخیز بسیار خوبی است که نه تنها تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد بلکه وزش بادهای دیگری به نام هرات نیز سبب می‌شود در بیشتر روزهای سال در این منطقه وزش باد را داشته باشیم.

با توجه به این ظرفیت طی سال‌های اخیر مسوولان بر آن شدند تا با استفاده از این انرژی پاک و نصب توربین‌های بادی، به تامین برق منطقه و صادرات برق مازاد به کشور افغانستان بپردازند و در همین راستا دهم خرداد سال گذشته عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درح در سفر وزیر وقت نیرو به استان آغاز و مقرر شد که طی ۲۲ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

این نیروگاه شامل ۲۰ واحد توربین ۲.۵ مگاواتی است که با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورو معادل یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال احداث است و ۷۰ درصد این مشارکت از سوی شرکت مپنا و ۳۰ درصد توسط شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان تامین می‌شود.

میزان اشتغال در دوران ساخت این نیروگاه ۶ هزار و ۶۵۰ نفر روز و پس از بهره‌برداری ۲۵ نفر به‌صورت مستمر اعلام شده و این نیروگاه در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در حال احداث است.

اوایل مرداد سال گذشته با ورود پنج توربین‌ این پروژه به مرحله دیگری از اجرا رسید و مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان در فروردین امسال مجموع پیشرفت این طرح را ۱۰ درصد اعلام کرد.

پیشرفت فیزیکی کل پروژه از ۱۰ درصد در فروردین امسال به ۱۲ درصد در حال حاضر رسیده و سرمایه‌گذاران این طرح نیازمند پرداخت تسهیلات برای تسریع در اجرا هستند تا فاز نخست این پروژه بزرگ شامل چهار توربین ۲.۵ مگاواتی در پیک مصرف برق تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان به عنوان مجری این طرح درباره دلایل روند کند اجرا و مشکلات پیش‌روی آن به خبرنگار سردبیر پرس گفت: نیروگاه بادی «دُرح» در شهرستان سربیشه در مجموع تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از ابتدای سال جاری روند پیشرفت این طرح از ۱۰ درصد فقط به ۱۲ درصد رسیده است.

محمدعلی ضامن افزود: فاز نخست این طرح شامل چهار توربین ۲.۵ مگاواتی، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش ما این است که در پیک مصرف برق تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی مهمترین مشکل پیش‌روی این طرح را کمبود نقدینگی بیان کرد و گفت: تاکنون هیچ تسهیلاتی از استان برای اجرای این طرح پرداخت نشده و از محل صندوق توسعه ملی هم درخواست تسهیلات برای تسریع در اجرا را داشته‌ایم که تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان افزود: در زمان آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز درخواست ما از مسوولان استانی اختصاص تسهیلات برای تکمیل آن بود که تاکنون این درخواست محقق نشده است.

وی اظهار داشت: حداقل تقاضای ما از مسوولان، اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به این طرح بوده و در گذشته جلساتی با مسوولان استانی داشتیم که به نتیجه‌ای نرسیده است در حالی که حجم کل سرمایه‌گذاری پروژه هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان است.

ضامن گفت: تاکنون در زمینه اجرای این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه کردیم و انتظار ما از مدیریت عالی استان توجه جدی به این طرح مهم است تا روند اجرای آن شتاب بگیرد.

وی افزود: به دلیل نوسانات نرخ ارز در چند سال اخیر، اکنون توجیه اقتصادی این طرح کاهش یافته و برای افزایش توجیه اقتصادی باید قیمت خرید انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان گفت: در حال حاضر قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر که توسط دولت از بخش خصوصی خریداری می‌شود، پایین است و برای سرمایه‌گذاران با توجه به هزینه زیاد در این بخش توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه احداث این نیروگاه علاوه بر استفاده از مزیت انرژی باد در منطقه، زمینه صادرات برق به کشور افغانستان را فراهم می‌کند افزود: احداث نیروگاه بادی باعث توسعه و رونق منطقه می‌شود و از طرفی به پایداری شبکه برق نیز کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی شده است که با اجرای طرح‌های مختلف و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری، منطقه مرزی درح به قطب انرژی‌های تجدیدپذیر بادی در شرق کشور تبدیل شود و تحقق این هدف نیازمند حمایت همه‌جانبه است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی سربیشه با سه بخش مرکزی، مود و درح در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.