نیروگاه شازند تا ۶ ماه آینده به‌هیچ‌وجه مازوت مصرف نمی‌کند

مهدی زندیه وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در حاشیه در اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: در این جلسه وضعیت روزهای آلوده و آلایندگی در شهر اراک و شهرهای بزرگ استان در سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و هواشناسی در خصوص وضعیت […]

مهدی زندیه وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در حاشیه در اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: در این جلسه وضعیت روزهای آلوده و آلایندگی در شهر اراک و شهرهای بزرگ استان در سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و هواشناسی در خصوص وضعیت بارش‌ها و محیط‌زیست در خصوص بحث آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان به‌ویژه شهر اراک از ابتدای سال ۱۴۰۱ گزارش دادند.
وی ادامه داد: متأسفانه از ابتدای سال با پدیده ریزگردها و گرد و غبار که عمدتاً منشأ خارجی دارند مواجه بودیم و با وجود اینکه کارگروه اضطرار آلودگی هوای اراک را تقریباً هر شب به‌طور مجازی برگزار می‌کنیم ولی نیاز بود در ارتباط با اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی باید انجام دهند و همین‌طور نحوه مواجهه با این پدیده‌های جوی بحث و تبادل نظر شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی افزود: با توجه به گزارشی که همکاران محیط‌زیست و هواشناسی ارائه دادند منشأ اصلی آلودگی‌ها کشورهای عراق و سوریه هستند.
زندیه وکیلی عنوان کرد: در ارتباط با آلودگی‌های محلی تصمیمات خوبی اتخاذ شده است و از ۲۲ اسفند ماه تاکنون هیچ‌گونه سوخت مازوت در نیروگاه شازند استفاده نشده است و در این جلسه مصوب شد حداقل تا ۶ ماه آینده به‌هیچ‌وجه نیروگاه از مازوت استفاده نکند.
موضوع فیلتراسیون بزودی تعیین تکلیف می‌شود
وی تصریح کرد: بحث فیلتراسیون و نحوه کاهش آلودگی هوا در زمان مازوت سوزی در دستورکار این شوراست و همین‌طور خود مسئولین شرکت تولید برق شازند و نیروگاه بررسی‌های لازم را در خصوص فیلتراسیون انجام دادند و مقرر شد که هر چه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود و وضعیتمان را در ارتباط با فیلتراسیون مشخص کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: در ارتباط با بحث فضای سبز شهر اراک مقرر شد شهرداری با همکاری شورای اسلامی شهر تمهیدات لازم برای افزایش فضای سبز اراک را انجام دهد. اگرچه ما به استاندارد قانون هوای پاک رسیدیم ولی با توجه به آلودگی‌های موجود باید فضای سبز را خصوصاً در کمربند جنوبی شهر اراک افزایش دهیم.
زندیه وکیلی عنوان کرد: برای استفاده از ظرفیت‌های آبی مقرر شد از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک استفاده شود و استاندار دستور داد هرچه سریع‌تر انعقاد قرارداد بین شرکت آب منطقه‌ای استان و محیط‌زیست و شهرداری اراک انجام بشود تا از ظرفیت پساب برای احداث فضای سبزهای جدید استفاده شود.
وی ادامه داد: امیدوار هستیم با اقدامات کارگروه بخش عمده‌ای از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک اجرایی شود و از طرفی با پدیده‌های اقلیمی و گرد و غبار مواجه شدیم که با توجه به منشأ خارجی و شرایط جدید ایجاد شده منتظر دستورالعمل‌های جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به پدیده‌های اقلیمی جدید تصریح کرد: ممکن است روزهای زیادی را با پدیده گرد و غبار مواجه باشیم و طبیعتاً نمی‌توان با دستور عمل قبلی تصمیمات درستی را اتخاذ کرد بنابراین منتظر دستورالعمل‌های جدید از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هستیم.
منبع : مهر نیوز