نیکی هیلی: اگر المپیک پکن را تحریم نکنیم، چین تایوان را می‌گیرد!

به گزارش سردبیر پرس به نقل از اسپوتنیک، یک ماه پس از آنکه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار «تحریم دیپلماتیک» بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن به بهانه نقض حقوق بشر در چین شد، «نیکی هیلی» فرماندار پیشین ایالت کارولینای جنوبی و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل روز چهارشنبه به کنگره آمریکا […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از اسپوتنیک، یک ماه پس از آنکه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار «تحریم دیپلماتیک» بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن به بهانه نقض حقوق بشر در چین شد، «نیکی هیلی» فرماندار پیشین ایالت کارولینای جنوبی و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل روز چهارشنبه به کنگره آمریکا رفت تا با حدود ۷۰ قانونگذار جمهوریخواه وابسته به کمیته تحقیق جمهوریخواه دیدار کند.
در این دیدار وی خطاب به قانونگذاران جمهوریخواه مدعی شد: «در آخرین المپیکی که آنها (چین) برگزار کردند، خودشان را به معرض نمایش گذاشتند. این شیوه‌ای بود که خود را به جهان معرفی کردند. المپیک بعدی اگر بدون مشکل برگزار شود، روشی برای نشان دادن این است که آنها اکنون ابرقدرت جهان هستند».
این سفیر سابق ایالات متحده در ادامه ادعاهای خود افزود که «عدم اقدام واشنگتن نسبت به موارد نقض حقوق بشر در چین واشنگتن را همدست پکن کرده و چین را جسور می‌کند».
هیلی با پافشاری بر نگرش خصمانه خود نسبت به «اصل چین واحد» ادعا کرد: «اگر ما (بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن) را تحریم نکنیم، به حرف‌های من توجه کنید: تایوان مورد بعدی است. و اگر آنها تایوان را بگیرند، همه چیز تمام می‌شود، چون آنها فکر می‌کنند که از آزادی برای تصرف هر سرزمینی برخوردارند، نه تنها در منطقه بلکه در هر جای دیگری که بخواهند».
این در حالی است که ساعاتی پیش، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که «آمی بِرا» و «استیو کابوت» رؤسای دموکرات و جمهوریخواه کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده ظرف دو سه روز آینده لایحه‌ای موسوم به «سند صلح و ثبات تایوان» را به صحن مجلس معرفی خواهند کرد که به ادعای آنان هدف آن «حمایت از فضای دیپلماتیک، اقتصادی و مادی» این جزیره خودمختار است.
در واقع، تلاش قانونگذاران کنگره آمریکا برای تشدید تدابیر تقابل جویانه علیه پکن در حالی صورت می‌گیرد که چین برخی مقامات تایوان را به همدستی با بیگانگان و ترویج سودای جدایی طلبی متهم می‌کند.
چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت می‌شود؛ هشدار داده است.

منبع : مهر نیوز