هدفگذاری تولید ۷۱۴ هزار تن آبزی در سال ۱۴۰۱

به گزارش سردبیر پرس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب گفت: از این ۷۱۴ هزار تن، ۲۷۷ هزار تن مربوط به پرورش ماهی در قفس و ۷۰ هزار تن میگو است. مرتضی افراسیابی افزود: مجوز تولید ۲۷۷ هزار تن ماهی با روش پرورش در […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب گفت: از این ۷۱۴ هزار تن، ۲۷۷ هزار تن مربوط به پرورش ماهی در قفس و ۷۰ هزار تن میگو است.
مرتضی افراسیابی افزود: مجوز تولید ۲۷۷ هزار تن ماهی با روش پرورش در قفس صادر شده و امیدواریم شرایط برای تحقق این هدف فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۸ هزار تن میگو در کشور تولید شد.
سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: دستیابی به پرورش و تولید ۷۱۴ هزار تن آبزی به الزامات، زیرساخت‌ها و منابع بانکی و اعتباری نیاز دارد.
وی ادامه داد: برآورد منابع مالی و بانکی مورد نیاز برای طرح تحولی وزیر جهاد کشاورزی در حوزه شیلات در سال ۱۴۰۱ مبلغ حدود یک هزار میلیارد تومان از محل کمک‌های فنی و اعتباری دولت، ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره و مبلغ ۹۵۰ میلیون دلار برای واردات تجهیزات، فناوری‌های نو، نهاده‌ها و ادوات قفس است.
افراسیابی درباره میزان بهره‌وری در آبزی‌پروری کشور اذعان داشت: میزان بهره‌وری ناشی از تولید آبزیان در کشور ۱۰ درصد است و پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای برنامه‌ها و اقدامات در حوزه آبزی‌پروری، این عدد در افق ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد برسد.
وی در مورد تولید ماهی تیلاپیا نیز گفت: با توجه به خشکسالی، محدودیت آب شیرین و پایین آمدن کیفیت آب در مناطق کویری، تنها گونه‌ای که می‌توانیم برای پرورش جایگزین کنیم، گونه تیلاپیا است.
سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اضافه کرد: ما مجوز تولید تیلاپیا را در چهار استان کشور داده‌ایم و بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کرده ضمن آن که کیفیت تیلاپیای تولید داخل بهتر از گونه‌های وارداتی از کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و چین است.