هدف برخی طرح‌ها درباره خدمت سربازی، انتخاباتی است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با موضوع خدمت سربازی طی سخنانی اظهار داشت: مدتی است درباره بحث خدمت مقدس سربازی و وظیفه عمومی بحث‌هایی توسط افراد حقیقی و حقوقی در کشور مطرح می‌شود که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با موضوع خدمت سربازی طی سخنانی اظهار داشت: مدتی است درباره بحث خدمت مقدس سربازی و وظیفه عمومی بحث‌هایی توسط افراد حقیقی و حقوقی در کشور مطرح می‌شود که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: برای پاسخ به شبهات و مسائل مطرح شده این جلسه برگزار شد تا بتوانیم در این خصوص آگاهی‌بخشی کنیم.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به حضور ۳ میلیون سرباز در دفاع مقدس گفت: این سربازان از همه افراد جامعه بودند که تعدادی جان خود را در این مسیر فدا کردند تا کیان کشور حفظ شود.

سردار شکارچی گفت: سربازان در دفاع مقدس با تخصص‌های مختلف در حوزه‌های دفاعی مشغول کار بودند و با آموزش‌های مختلف از خط مقدم تا کیلومترها پشت خط مقدم مشغول فعالیت بودند و توانستند به خوبی در دفاع از کشور نقش‌آفرینی کنند و در این راستا یکی از اصلی‌ترین عوامل نقش‌آفرین بودند.

وی با تشکر از زحمات جوانان سرباز در طول انقلاب، گفت: عده‌ای با سو استفاده از سربازی و بدون تخصص و کار کار شناسی پشت تریبون رفته و وعده‌های غیر قابل تحقق می‌دهند که می‌تواند به امنیت کشور آسیب بزند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیاز کشور به سربازان را بسیار دانست و گفت: بخش اعظمی از امنیت مرزها توسط سربازان عزیزمان تامین می‌شود و اگر تنها یک روز این نقش را کاهش دهیم، با توجه به نا امنی‌ها در اطراف کشور، ببینید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

سردار شکارچی گفت: برخی بدون در نظر گرفتن شرایط کشور، مثال برخی کشورهای اروپایی را می‌زنند. ما یک کشور مستقل هستیم و نمی‌توانیم مانند برخی کشورها از سربازان اجاره‌ای برای تامین امنیت استفاده کنیم.

وی نیروهای مسلح ایران را مردم پایه دانست و گفت: نیروهای مسلح ما در سیل، زلزله، دفاع از امنیت دریایی و هوایی و مقابله با شرارت آمریکا حضور دارند و نمی‌توان گفت هرکسی که دلش خواست سربازی بیایید و هرکسی خواست نه، ما در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها به بیش از این میزان نیروی پایور برای تامین شرایط فعلی داریم و این جدای از بحث جنگ است.

سخنگوی نیروهای مسلح تامین منابع مالی را یکی دیگر از موضوعات در خصوص بحث سربازی دانست و گفت: هنوز هم حقوق مصوب شده سربازان تامین نشده پس چگونه عده‌ای سخن از حرفه‌ای شدن سربازی می‌زنند.

شکارچی با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی برخی که ستاد کل نیروهای مسلح در جلسات بررسی موضوعات سربازی شرکت نمی‌کنند، گفت: تاکنون هیچ کسی از ستاد کل نیروهای مسلح برای شرکت در جلسه با موضوع سربازی دعوت نکرده است، از سوی دیگر جای سخن گفتن درباره موضوعات سربازی جلوی دوربین‌های خبرنگاران و رسانه‌ها نیست. با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، سخن گفتن درباره خدمت سربازی و ارائه برخی طرح‌ها دارای اهداف انتخاباتی است.

وی گفت: در هیچ جای دنیا درباره مباحث امنیتی به این شکل که برخی دوستان صحبت می‌کنند، سخن گفته نمی‌شود از سوی دیگر برخی سخن از مناظره در این خصوص می‌زنند. مگر امنیت ملی جای مناظره است؟

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ادامه داد: بسیار متاسفم برای کسی که با تبلیغ، رای مردم را جلب و خود را امین می‌داند بعد به سرباز سیلی می‌زند، سیلی زدن به سرباز سیلی زدن به امنیت ملی کشور است.

شکارچی ادامه داد: آن اتفاقاتی که در بابل رخ داد نیز در شأن ایران نبود و کسی حق ندارد حتی با عنوان بازپرس رفتاری نامناسب با سربازان داشته باشد البته به ما قول رسیدگی داده بودند و ما از روند بررسی این موضوع گله‌مندیم.

وی گفت: نمایندگان مجلس که خود قانون‌گذار هستند چگونه قانون را زیر پا گذاشته و به سربازان سیلی می‌زنند.

سردار شکارچی گفت: کسی با دست اندازی به امنیت و قدرت بازدارندگی کشور نباید به دنبال پیروزی در انتخابات باشد. مردم نیز باید این مهم را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: وقتی خدمت سربازی تحت لوای اسلام و نظام اسلامی ، فرماندهی ولی فقیه بعنوان فرمانده معظم کل قوا و با واژه های جهاد ، دفاع و امنیت کشور اسلامی و ملت مسلمان صورت می گیرد تقدس می یابد و می شود زینت کشور و در این صورت قابل قیاس با خدمت سربازی در سایر کشورهای جهان حتی کشورهای مسلمان نیست و نباید با آنها مقایسه گردد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس حدود ۳ میلیون نفر از جوانان کشور با عنوان سرباز، یعنی ۵۰ % کل افرادی که در ۸ سال دفاع مقدس حضور پیدا کردند در عرصه جهاد و دفاع مقدس حضور پیدا کردند و پس از آن نیز در صحنه های دفاعی، امنیتی و انتظامی غرور آفریدند و قریب ۶۰ هزار نفر از آنان به فیض عظیم شهادت،۱۴۰ هزار نفر به درجه جانبازی نائل گردیده و تعدادی نیز در کسوت آزادگی مدال افتخار برای خود کسب نموده اند.

شکارچی تاکید کرد: اینجانب به نمایندگی از کلیه فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح در سراسر کشور از حضور موثر و ایثارگرانه تمامی جوانان عزیز و غیور کشور در کسوت خدمت مقدس سربازی قدردانی می نمایم و برای حرف‌های سخیف، بی‌پایه و اساس ، بدون پشتوانه فکری، علمی و اندیشه‌ای و اظهارات احساسی ، منفعت طلبانه، سودجویانه، حزبی و تبلیغاتی برخی از افراد حقیقی، حقوقی مسئول، نماینده مردم که بنام دفاع از حقوق سربازی با دست اندازی به حوزه دفاعی، امنیتی و انضباط اجتماعی کشور به شخصیت سربازان و جوانان عزیز توهین می کنند تا به قدرت، معروفیت، شهرت و سلبریتی شدن و منافع شخصی برسند عذرخواهی می کنم.

وی یادآور شد: حتی در کشورهای کفر هم هیچ انسان عاقلی با بهانه قرار دادن حل مشکلات سربازان کشورش به حوزه دفاعی و امنیتی خود  آسیب نمی رسانند و موج ایجاد نمی کنند که به نظر می رسد بخشی از موج آفرینی و جریان سازی امروز در شرایط فعلی برای جلب توجه در راستای رقابت انتخاباتی و منافع شخصی و حزبی باشد .

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح  درپاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار می دارند که طرح هایی در دست اقدام است تا سربازی اجباری تبدیل به اختیاری و حرفه ای شود و افرادی که داوطلب خدمت سربازی نیستند یا مازاد بر نیاز نیروهای مسلح هستند طی یک دوره تا ۵۰ سالگی مالیات بیشتر بپردازند و از این مالیات برای افراد داوطلب خدمت حقوق پرداخت شود و طول دوره خدمت نیز برای حرفه ای شدن افزایش پیدا کند، افزود: ما در قانون خدمت وظیفه عمومی واژه ای بنام سربازی اجباری نداریم بلکه عنوان خدمت موظفی در قانون آمده است.

شکارچی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۶۰% نیاز نیروهای مسلح در حوزه سرباز تأمین گردیده است. هم اکنون نیروهای مسلح با ۴۰% کسری سازمانی در حوزه سرباز مواجه هستند که این میزان کسری، فشار مضاعفی را در ماموریت ها به سربازان موجود در نیروهای مسلح وارد می کند.

وی یادآور شد: ضمناً تعداد موالید ذکور کشور به دلیل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی رو به کاهش است و در این صورت چنانچه کلیه جوانان عزیز در قالب خدمت مقدس سربازی حضور پیدا کنند باز با کمبود سرباز مواجه هستیم؛ طی ۲۶ سال حدود ۵/۸۵ % به خدمت مقدس سربازی اعزام شده و یا درصورت واجدشرایط بودن برخی معاف شده اند و صرفاً ۵/۱۴ % از این افراد بلاتکلیف بوده و از نظر نیروهای مسلح مشمول غایب هستند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: این نگاه بدون توجه به مصالح امنیتی، دفاعی و انتظامی کشور غیر تخصصی، غیرکارشناسی یا تبلیغاتی می باشد و شاید برای جلب توجه افکار عمومی، افزایش محبوبیت، دستیابی به قدرت،شهرت و سلبریتی شدن باشد و اگر چنین باشد، این نوعی خیانت به مردم و دفاع و امنیت کشور است. چنین اظهاراتی مستلزم آگاهی، اشراف اطلاعاتی، تخصص و تسلط به حوزه دفاع و امنیت است.

شکارچی یادآور شد: قانون خدمت وظیفه عمومی تاکنون دهها بار دچار تغییر و تحول گردیده است تا با عدالت اجتماعی ، نیازهای دفاعی ، امنیتی و انتظامی تطبیق داشته باشد و این که موضوع با وضعیت قبل از انقلاب اسلامی مقایسه می شود منصفانه نیست. اشکالات و نواقصی دارد که باید حل شود و ما در این خصوص استقبال می کنیم و به قانون احترام می گذاریم تاکنون کسی رسماً از نیروهای مسلح برای رفع اشکالات و نواقص دعوت رسمی به عمل نیاورده است.

وی اظهار داشت: تأکید می کنم حوزه دفاعی، امنیتی و انتظامی مناظره پذیر نیست و همه ابعاد آن به دلیل محرمانه بودن قابل رسانه ای شدن نیست ، مناظره و رسانه ای کردن موضوعات در این خصوص یعنی آسیب جدی به امنیت ملی، افشای اطلاعاتی که دشمنان قسم خورده کشور میلیاردها دلار برای دسترسی به آن هزینه می کنند و جاسوس استخدام می نمایند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: اکثر فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح آن ها را فرزندان و برادران دینی و معنوی خود می‌شناسند،از نظر نیروهای مسلح سربازان یکی از ارکان قوی حوزه دفاعی، امنیتی و انتظامی کشور محسوب می شوند و سهم بسیاری در بازدارندگی دارند و اصلاً قابل قیاس با گذشته نمی باشد.

شکارچی افزود: نظام مردم سالاری دینی که بدنبال تحقق عدالت اجتماعی می باشد نمی‌تواند و نباید بار سنگین و بار مسئولیت خطیر دفاع و امنیت را  که با ایثار و جان جوانان تأمین می‌شود را به عهده بخشی  از جوانان قانون مدار و منضبط به لحاظ مالی و اقتصادی و معیشتی ضعیف بگذارد و عده ای که توانایی مالی و معیشتی بهتری دارند آن هم به صورت اقساط تا ۵۰ سالگی تحت عنوان پرداخت مالیات در تامین امنیت و دفاع از کشور سهمی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه سرباز حرفه ای در برخی از کشورها به دو شکل وجود دارد، گفت: بلند مدت بیش از ۱۰ سال با حقوق و مزایای کامل ، تسهیلات و رفاهیات کافی و  در برخی از کشورها حتی تا۳۰ سال  خدمت تمدید می شود  و دوم این که میان مدت بین ۵ تا ۱۰ سال به صورت پیمانی با حقوق و مزایا و تسهیلات رفاهی که در حال  حاضر تعداد ۵۰ هزار نفر در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمت هستند که پس از انفصال از خدمت به لحاظ زندگی و معیشت به دلیل نبود شرایط استخدام برای همگی آنان و بالا بودن سن و متأهل شدن دچار مشکلات فراوانی می شوند و هر چقدر به تعداد آنان افزوده شود مشکلات در این خصوص بیشتر خواهد شد از این رو به هیچ عنوان این موضوع نمی تواند نافی اصل خدمت مقدس سربازی و حذف آن باشد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح تلاش کرده اند روی جوانان و سربازان ارزشمند برای حرفه ای شدن، با استفاده از ابتکار و خلاقیت در همین مدت ۱۷ تا حداکثر ۲۴ ماه اقدامات اساسی انجام دهند تا ضمن استفاده حداکثری از روحیه جوانی، شادابی و همگانی کردن نقش آفرینی در ارتقاء امنیت ملی، قدرت دفاعی، امنیتی، انتظامی و بازدارندگی کشور را در بالاترین سطح خود نگاه دارند و البته چنانچه هر یک از قوا (مجلس، دولت و قوه قضائیه) همراه با نیروهای مسلح وظایف خود را در تأمین حق و حقوق کامل سربازان برابر قانون ارائه نمایند قطعاًمشکلی باقی نخواهد ماند.

شکارچی ضمن قدردانی از دولت و مجلس در افزایش حقوق سربازان،اظهار داشت: موضوع کاهش حداکثری غیبت مشمولین، داوطلب بودن جوانان برای خدمت مقدس سربازی، متأهل شدن و فرزندآوری، پایین آمدن سن ازدواج جوانان و مشکلات زندگی و معیشت آنان تا حدود زیادی حل خواهد شد.

وی یادآور شد: با نظریه حذف خدمت وظیفه عمومی و تبدیل آن به سرباز حرفه ای و اختیاری شدن نیروهای مسلح در شرایط فعلی (غیر جنگی) به بیش از ۲ برابر پایوران موجود خود نیازمند سرباز می‌باشد که باید معادل کارکنان از حقوق، مزایا، مسکن، خدمات رفاهی و … استفاده شود و با وضعیت اقتصادی کشور غیرممکن است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اضافه کرد: زیرا سالهاست که ستاد کل نیروهای مسلح مطالبه حق و حقوق قانونی فعلی سربازان با وضعیت موجود را از مجلس و دولت پی گیری می کند، با وجود اینکه گشایش هایی صورت گرفته که قابل تحسین و تشکر است از این رو با آنچه در قانون آمده است، یعنی ۹۰% حقوق کارکنان پایور فاصله زیادی وجود دارد که امید است مجلس و دولت با قول هایی که داده اند در سال ۱۴۰۰ بخش قابل ملاحظه ای از آن حل گردد.

شکارچی با بیان اینکه نیروهای مسلح تابع قانون و فرامین فرمانده معظم کل قوا هستند،اظهار داشت: مشکلات خدمت سربازی به دلیل گره خوردن آن با دفاع و امنیت ملی چیزی نیست که به صورت شعاری و تبلیغاتی بتوان در رسانه ها، مصاحبه ها و به صورت مناظره به آن پرداخت و موضوع با این درجه اهمیت باید با حضور کارشناسان و متولیان دفاع و امنیت در جلسات قانونی و از پیش تعیین شده مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گیرد در این رابطه ستاد کل اعلام آمادگی ۱۰۰% می کند.

وی یادآور شد: وضعیت کشور که در میانه کشورهای ناامن و … قرار گرفته و با وجود دشمنان فراوان که روزی را پشت سر نمی گذرانیم که با تهدید مواجه نباشیم وقتی ناامنی و شرارت را تا پشت مرزهای ایران شاهد هستیم با این اوصاف باید مسئله دفاع و امنیت را در اظهارات، پیشنهادها و … در اولویت قرار داد نه اینکه با فرافکنی و جنجال تبلیغاتی و سیاسی یا احتمالاً انتخاباتی به حوزه دفاع و امنیت آسیب رساند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح درباره موضوع سرباز حرفه ای و بیش از ۲ برابری آن هم گفت: این موضوع در نظر گرفته شود که دفاع و امنیت و حوزه انتظامی کشور که انسان محور و جوان محور است و علاوه بر پایوران جوان به بیش از یک دوم استعداد کارکنان پایور به سرباز که همگی جوان هستند نیاز هست و این موضوع در قدرت دفاعی بازدارندگی کشور بسیار مؤثر است.

شکارچی افزود: جمهوری اسلامی ایران را با این همه دشمن و تهدید نباید با برخی از کشورها که اصلاً ارتش ندارند یا ارتش بی خاصیت بنام حرفه ای دارند و با این وجود امنیت آن‌ها در کنترات دیگر کشورها هست مقایسه کرد. هم اکنون در برخی از کشورهای پیرامونی ایران که ارتش آنها از سربازان به اصطلاح حرفه‌ای استفاده می کنند و حتی بند پوتین آنها را کشورهای نظام سلطه و غربی تأمین می کنند شاهد هستیم که با وجود کمک های فراوان آنها جزو ناامن ترین کشورهای جهان هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نحوه به کارگیری سربازان در نیروهای مسلح چگونه است و چرا عمر آنها در نیروهای مسلح تلف می شود و یا متناسب با تحصیلات و تخصص خود بکارگیری نمی شوند؟گفت: سربازان در حوزه های دفاعی، امنیتی و اجتماعی، فرهنگی، علمی، مطالعاتی و پژوهشی، ستادی، اداری و خدماتی بکارگیری می شوند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح افزود: اکثر سربازان سازمان رزم نیروهای مسلح در سه حوزه رزم، پشتیبانی رزم و پشتیبانی خدمات رزم و تعداد محدودی نیز در ستادها بکارگیری می شوند و نیروهای مسلح حذف صد درصدی مشاغل دون شأن سربازان را در دستور کار دارد و تاکنون نیز موفقیت های زیادی را بدست آورده است. 

شکارچی ادامه داد: استعداد بسیار بالای سربازان در تأمین امنیت بیش از ۸ هزار کیلومتر مرزهای حساس کشور چه زمینی و چه آبی بکارگیری شده اند، در کنار آن استعداد قابل توجهی تأمین مرزهای هوایی و حفاظت از  آسمان کشور را به عهده دارند.

وی اضافه کرد:  استعداد زیادی از سربازان در قالب یگانهای رزمی، پشتیبانی و پشتیبانی خدمات رزمی در راستای آمادگی دفاعی و امنیتی به عنوان یگان های مأموریتی و احتیاط به طور مرتب مشغول گذراندن آموزش های تخصصی و حرفه ای، تمرین و رزمایش های مستمر، حفظ و نگهداری تجهیزات و ادوات نظامی و …. مشغول خدمت و فعالیت هستند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی در پاسگاه ها و کلانتری ها، پلیس راهور، یگان های امدادی و امنیتی و انتظامی وظیفه تأمین انضباط اجتماعی و امنیت داخلی را به عهده دارند. حدود ۳۷ هزار نفر در اختیار ۱۳۰ دستگاه دولتی و نهادهای کشور هست که ۵۰% آنان مسئولیت حفاظت فیزیکی از اماکن حساس را به عهده دارند و ۵۰% دیگر که تحصیلات عالیه دارند در حوزه دانشی و تخصصی در همان دستگاه ها و نهادها مشغول خدمت هستند.

شکارچی اظهار داشت: بیش از ۲ هزار نفر با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور خدمت سربازی را به صورت پروژه های علمی و تحقیقاتی و ارائه آن به نیروهای مسلح به عنوان عرصه نوین خدمتی سپری می کنند.

وی گفت: برای برخی از پژوهشگران  محققان جوان  قبل از خدمت مقدس سربازی بیش از ۴ هزار پروژه تعریف شده که در صورت انجام موفق آن از مزایای کسر خدمت سربازی برخوردار خواهند شدکه میزان آن بستگی به نوع پروژه ها دارد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح افزود: از اوقات فراغت سربازان نیز در حوزه مهارت آموزی در تخصص های مختلف با همکاری و ایجاد تفاهم نامه بین ستاد کل نیروهای مسلح با ۳۰ دستگاه دولتی استفاده می شود و سربازان در یک نوع، تخصص مهارت پیدا می کنند که به آنها کارنامه تخصصی و قانونی داده می شود و حتی برابر تفاهم نامه، اشتغال برخی از آن ها نیز بعد از دوران خدمت تأمین می گردد که در این خصوص با محوریت نیروهای مسلح و همکاری دستگاهها ی دولتی یک کشور بی نظیر در جهان هستیم.

شکارچی یادآور شد: سربازان به هنگام خدمت مقدس سربازی آموزش های معرفتی، اعتقادی، سیاسی، مهارت های زندگی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را نیز فرا می گیرند و با استفاده از مشاوران قوی و مجرب مستقر در مراکز مشاوره در مراکز استقراری سربازان  عاملی است برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی در جامعه که به این جهت نیز یک کشور بی نظیردر جهان هستیم.

وی تاکید کرد: پژوهش ها و مطالعات و نظرسنجی ها در ابتدای خدمت مقدس سربازی و در انتهای خدمت و مقایسه آن گویای این مطلب است که بیش از ۶۰% سربازان، نگاه مثبتی به خدمت مقدس سربازی دارند که اگر مشکلات آنها حل شود این درصد افزایش چشم گیری خواهد داشت.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از سربازان متناسب با تحصیلات عالیه و تخصص و مهارت های گوناگون سازماندهی و بکارگیری می شوند از این رو طرح مشاغل سربازان در دست اقدام است که ان شاء الله تا پایان سال ۱۴۰۰ در این موضوع تحول اساسی رخ خواهد داد.

شکارچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نیروهای مسلح چه اقدامات مناسبی را برای روحیه افزایی،  انگیزه بخشی، خدمت رسانی و ارتقاء و رضایت مندی سربازان در دستور کار دارند؟ گفت: اولاً:  نیروهای مسلح مردم پایه، انسان محور و  جوان محور می باشند و تمام تلاش خود را برای تحقق سؤال فوق بکار گرفته و بخش زیادی را تحقق بخشیده و بخشی را هم به طور جد در آینده نزدیک محقق خواهند نمود.

وی با بیان اینکه از نظر ما ۴ دستگاه در تحقق سؤال فوق نقش دارند،اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه  قضائیه و نیروهای مسلح که با لطف خداوند متعال نیروهای مسلح در حد بسیار زیادی به رسالت خویش در این رابطه عمل کرده اند و انتظار می رود سایر قوا  ضمن تشکر از اقدامات خوبی که انجام داده اند جدی تر به میدان بیایند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح یادآور شد: در سال ۹۸ و ۹۹ حقوق سربازان خارج از روال جاری افزایش حقوق بطور میانگین حدود ۳۵% افزایش پیدا کرده است.

شکارچی تاکید کرد: میانگین حقوق سربازان به ۵۸۰ هزار تومان رسیده که البته با میزان قانونی فاصله زیادی دارد (حداقل حقوق حدود ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر حدود یک و نیم میلیون تومان) و ان شاء الله برابر قولی که دولت و مجلس داده اند در سال ۱۴۰۰ و در آینده نزدیک نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت؛ البته انتظار ما از مجلس و دولت برابر وعده هایی که داده اند و رسانه ای هم کرده اند این است که حقوق کامل سربازان هر چه زودتر عملیاتی گردد و همین موضوع بسیاری از مشکلات پیش گفته سربازان را تا حدود زیادی حل خواهد نمود، ستاد کل مسئول اجرا قانون و پرداخت حقوق به شرط تأمین اعتبار است.

وی گفت: قانون خدمت وظیفه عمومی هنوز نیز نواقصی دارد که باید اصلاح گردد و به نظر برخی از مواد و تبصره های قانون موجود ناقص و بر خلاف عدالت اجتماعی است و حل این مشکل به دو راهبرد اساسی وابسته است. نخست، افزایش ها مشوق ها برای کسانیکه خدمت می‌کنند و دومی افزایش محرومیت ها برای کسانی‌که غیبت می کنند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح افزود:یعنی اگر امتیازی وجود دارد مثل مسکن، موافقت اصولی، وام، تسهیلات خدماتی، تجارب، بازرگانی، استخدام و …. باید برای کسی باشد که در دفاع، امنیت و انضباط اجتماعی کشورش سهیم است و بالعکس کسی که در این رابطه مسئولیت نمی پذیرد از برخی از امتیازات محروم گردد.

شکارچی افزود: ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاداتی را برای اصلاح قانون تنظیم کرده است که از طریق مبادی ذیربط پیگیری خواهد نمود و انتظار این است که در راستای اهمیت به دفاع و امنیت و تحقق عدالت اجتماعی، در این رابطه مسئولین ذیربط در دولت و مجلس همکاری نمایند.

وی یادآور شد: خوشبختانه هر آنچه مشوقی که در اختیار ستاد کل هست بصورت حداکثری اقدام گردیده و برخی از نواقص و معایب نیز در حال رفع آن می باشد.  افرادی که متأهل و زیر پوشش کمیته امداد هستند حقوق خود و افراد تحت تکفل آنان ۱۰۰% تأمین می گردد و افراد مجرد زیر پوشش نیز تا سقف ۷۰ % تأمین می شود.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: به ازای تأهل ۲ ماه کسری خدمت و به ازای هر فرزند ۳ ماه کسری خدمت شامل حال سربازان می گردد ضمن اینکه در ساعات بکارگیری نیز با سایر سربازان تفاوت های زیادی وجود دارد.

شکارچی گفت: تمام سربازان وظیفه تحت پوشش خدمات درمانی نیروهای مسلح هستند و چنانچه حادثه ای برای آنان اتفاق بیفتد تا سلامت کامل به آنان کمک می شود و در صورتی‌که معلول یا از کار افتاده شوند تحت پوشش  سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار گرفته و از حقوق برخوردار خواهند بود.

وی با بیان اینکه معسرین شناسایی می شوند و به آنها خدمات ویژه داده شود،  گفت: وضعیت تغذیه و خوراک، پوشاک، تسهیلات خدماتی ورفاهی، خدمات ورزشی و تفریحی، خدمات بهداشتی و زیستی نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و بهبود قابل ملاحظه ای صورت گرفته است و در اولویت نیروهای مسلح می باشد هر چند هنوز به دلیل کمبود اعتبار مشکلاتی وجود دارد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح یادآور شد: روابط فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح به برکت انقلاب اسلامی در مجموع با سربازان روابط صمیمی، اسلامی، اخلاقی ، متواضعانه، پدرانه و برادرانه است و چنانچه برخورد نامناسبی صورت پذیرد بعنوان تخلف رسیدگی می گردد و در این رابطه در جهان یک کشور بی نظیر هستیم، هر چند در گوشه و کنار مشکلاتی نیز ممکن است وجود داشته باشد که از دید فرماندهان و مسئولان مخفی بماند اما چنانچه گزارش شود حتماً برخورد می شود و حفظ و ارتقاء کرامت سربازان عزیز جزو اصول نیروهای مسلح است.

شکارچی اضافه کرد: تاکنون برای حل مشکلات سربازان و ارتقاء کرامت آنان ۵۲ آئین نامه، دستورالعمل، شیوه نامه و ضوابط و مقررات تهیه و ابلاغ گردیده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت می گردد.

وی درباره دست آوردهای سربازی برای خود سربازان، گفت: توانمندی و مهارت آموزی در تخصص های گوناگون و مورد علاقه، تقویت روحیه اعتماد به نفس و خوداتکایی، آشنایی به مهارت‌های زندگی ایرانی ـ اسلامی، افزایش روحیه تاب آوری و آستانه تحمل، صبر و بردباری، تمرین قانون گرایی، نظم پذیری، گسترش و تقویت ارتباط و تعامل با  دیگران، تمرین شیوه زندگی جمعی، دوست یابی به شیوه صحیح را از جمله دستاوردهای دوران سربازی است. 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح  افزایش حس تعلق به وطن و جامعه، تقویت روحیه ایثار، جهادی و از خود گذشتگی، مصون ماندن از انحرافات دینی، اخلاقی و اجتماعی،  افزایش حس مسئولیت پذیری،‌ دشمن شناسی و دشمن ستیزی و افزایش سطح بصیرت و معنویت و تقویت روحیه انعطاف پذیری را از دیگر دستاوردهای دوران سربازی عنوان کرد. 

شکارچی با تاکید بر اینکه  بازی با دفاع و امنیت کشور برای جلب توجه و آراء مردمی کاری خطرناک و خداپسندانه نیست و این نگاه خیانت به کشور و ملت است،تصریح کرد: زیر سؤال بردن خدمت مقدس سربازی که رکن اساسی در دفاع و امنیت کشور و مردم است توسط عده خاصی به صورت شعاری و تبلیغاتی با واژگانی همچون اجباری، شهروند درجه صفر و … از روی دلسوزی و حرفی صادقانه نیست.

وی افزود: اینگونه گفتمان با اهدافی همچون مشهور شدن ، سلبریتی شدن، موج ایجاد نمودن و موج سواری کردن است که متأسفانه در آستانه انتخابات به طور مستمر و مرتب تشدید گردیده است؛ توصیه می کنم سربازان مظلوم، گمنام ، زحمت کش، مقتدر و ایثارگر نظام را که موجب اقتدار، عزت و زینت کشور و امنیت و آرامش مردم هستند را سکو و پله خود قرار ندهند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح یادآور شد: محل رسیدگی به مشکلات سربازان رسانه نیست، محل رسیدگی به سربازان کمیسیون امنیت ملی در مجلس، شورای عالی امنیت ملی و … است. وقتی فقط به صورت یک طرفه با شعارهای تو خالی، بدون پشتوانه علمی، فکری و تخصصی توئیت زده می شود، مصاحبه و رسانه‌ای می شود یعنی اینکه سوء استفاده از جوانان، یعنی فریب، یعنی پله قرار دادن جوانان برای منافع شخصی و حزبی، یعنی آسیب جدی به امنیت ملی، دفاع از امنیت کشور است.

شکارچی با تاکید بر اینکه کذب محض است که تاکنون درخواست ها از ستاد کل بی جواب مانده است، گفت: توصیه می کنیم مکان رسیدگی را از رسانه به جایگاه خودش انتقال دهیم و رسانه ها به ویژه رسانه ملی نیز مراقبت کند و ستاد کل نیروهای مسلح هم آمادگی ۱۰۰% برای موضوع را دارد.

وی یادآور شد: برای نیروهای مسلح مردم پایه، دفاع از کشور ، امنیت و آرامش مردم عزیز، شریف و با فرهنگ ایران افتخار و در اولویت است و قطعاً تابع قانون و فرامین فرمانده معظم کل قوا است،  بنابراین خواسته یا ناخواسته هر گونه خدشه و آسیب به خدمت مقدس سربازی که دفاع و امنیت کشور و آرامش مردم بطور ۱۰۰ % به آن گره خورده است آسیب به امنیت ملی و بازی در زمین دشمن است.

این مقام ارشد نظامی در ادامه درباره سربازی که سیلی خورد، گفت: من بسیار متاسفم برای کسی که می رود تبلیغ می کند و رای مردم را می‌گیرد و بعد کشیده به سرباز بزند. سیلی به سرباز زدن یعنی سیلی به امنیت اجتماعی زدن. چه آن بازپرسی که در بابل این کار را کرد و با وی برخورد نشد و چه این رفتار نماینده مجلس که از دید ما سیلی به نظم اجتماعی کشور است چرا که اگر جایی سربازی تخلف کند راهکار قانونی دارد. 

شکارچی گفت: ما به عنوان ستادکل نیروهای مسلح از هردو این افراد شاکی هستیم. وقتی یک سرباز صادقانه خدمت می کند و حق و حقوق او هم کامل پرداخت نمی شود و بعد اینطور با او هم برخورد شود. 

وی با بیان این که در این دوره از مجلس نمایندگان دلسوز زیادی وجود دارد، گفت: کسانی که این کار را می کنند نماینده واقعی مردم نیستند و باید با مردم صادقانه حرف بزنند. همه مردم باید قانون را رعایت کنند و فرقی بین نماینده و سردار نیست. حتی اگر سرباز تخلف کرد باید از طریق قانونی پیگیری شود. کسی که خود قانونگذار است وقتی قانون را رعایت نمی کند چه بایدگفت.