هموارشدن سرمایه‌گذاری و تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۵ استان

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری امروز همزمان با روز عید سعید فطر و در ادامه افتتاح طرح های مهم ملی کشور از طریق ویدئو کنفرانس، چشم انداز دیگری از شعار تدبیر و امید برای جهش تولید را محقق و چندین طرح بزرگ را به مردم استان های آذربایجان شرقی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و […]

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری امروز همزمان با روز عید سعید فطر و در ادامه افتتاح طرح های مهم ملی کشور از طریق ویدئو کنفرانس، چشم انداز دیگری از شعار تدبیر و امید برای جهش تولید را محقق و چندین طرح بزرگ را به مردم استان های آذربایجان شرقی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و البرز هدیه کرد.
در ادامه این مطلب به جزئیات طرح ها و میزان سرمایه گذاری و اشتغالزایی این طرح ها اشاره می شود:
آذربایجان شرقی
۳۸ پروژه بزرگ صنعتی، عمرانی و زیربنایی و کشاورزی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۹ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال از جمله طرح هایی است که امروز در منطقه آزاد ارس به بهره برداری رسید.
مدیر عامل منطقه آزاد ارسدر مراسم افتتاح طرح ها، ۹۷ درصد این طرح ها را سرمایه گذاری مربوط به بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: میزان اشتغالزایی این تعداد پروژه ها ۴۹۸ نفر می باشد.
محسن نریمان خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۸ طرح افتتاحی، ۲۳ واحد صنعتی با سرمایه گذاری داخلی ۱۵ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال و سرمایه خارجی چهار میلیون دلار، سه واحد انبارداری با سرمایه گذاری یک هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال، هفت واحد کشاورزی با سرمایه گذاری ۲۹۲ میلیارد ریال و دو پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد ریال است. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه از این میزان سه درصد سرمایه گذاری ها توسط سازمان منطقه آزاد ارس و در حوزه زیرساخت و عمران و ۹۷ درصد توسط بخش خصوصی انجام شده است، افزود: پل مسیر سی، ساختمان کلانتری و سالن ورزشی خداآفرین پروژه های افتتاحی در حوزه عمرانی و زیربنایی است که با مجموع سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد ارس به بهره برداری می رسد.
نریمان خاطرنشان کرد: نوید این را می دهیم که قبل از پایان دولت تدبیر و امید و در تیرماه سال جاری طرح های مهم دیگری نیز افتتاح می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: از طریق مرز ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه، تراز تجاری منطقه آزاد  ارس را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم.
نریمان با بیان اینکه قبل از دولت تدبیر و امید حتی یک متر گلخانه نیز در این منطقه وجود نداشت، گفت: امروز بزرگ ترین گلخانه سقف شیشه ای خاورمیانه در ارس فعالیت می کند.
سازمان منطقه آزاد ارس در طول سال های فعالیت دولت تدبیر و امید دستاوردهای دیگر از قبیل عضویت در جامعه جهانی گردشگری و جامعه ایمن، شهر ایمن، کسب رتبه برتر مرکز رشد ارس در بین مناطق آزاد، کمک به احداث مسجد جلفا، کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی ارس به حوزه آموزش و پرورش منطقه در زمینه احداث، تجهیز و تعمیر مدارس و هزینه کرد ۶۰۰ میلیارد تومانی در پروژه های زیربنایی، عمرانی، مسیرها، ریل و جاده ای نیز داشته است.
منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.
البرز
مقصد دیگر امروز دولت در افتتاح طرح های مهم ملی استان البرز بود و مردم این استان شاهد افتتاح چهار طرح تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی استان البرز بودند.
نادر ثناگو  مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام  البرز در آیین افتتاح این طرح ها اعلام کرد که این  چهار طرح  در زمینه تولید و نیروگاهی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و ایمپلنت های فیزیوتراپی، تجهیزات مورد نیاز لوازم خانگی، تولید انرژی برق و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند.
وی افزود:  برای راه اندازی این تعداد واحد تولیدی  حدود چهار هزار میلیارد ریال  از اعتبارات بخش خصوصی هزینه شده و با بهره برداری از آنها بستر اشتغال ۱۲۵ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام استان البرز اعلام کرد که ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی طی چهار سال گذشته در این منطقه جذب شده است.
ثناگو مطلق افزود: در همین مدت حدود سه هزار فرصت شغلی در منطقه ایجاد و بیش از ۱۰۰ هکتار توسعه ناحیه های صنعتی را داشته ایم.
وی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته بیش از ۲ برابر عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پیام در مقایسه با ۲۰ سال قبل آن بوده است، اظهار داشت: همچنین در بخش فرودگاهی  با صدور مجوز افزوده شدن فعالیت مسافری به فرودگاه توسط هیات دولت در سال ۹۸  مطالبه ۲۰ ساله جمعیت سه میلیون نفری استان به تحقق پیوست و  هم اکنون بخش فرودگاهی در هر سه زمینه مسافری،باری و آموزش فعالیت مناسبی وجود دارد.
ثناگو مطلق افزود: هم اکنون فرودگاه پیام با توجه به زیرساخت های ایجاد شده به عنوان پشتوانه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران فرودگاه های کشور از جمله فرودگاه امام(ره) و مهرآباد است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به صادرات صورت گرفته از گمرکات مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرد و گفت: صادرات از این منطقه در سال ۹۹ نسبت به مشابه سال قبل جهش بیش از ۲ برابری داشته و صادرات به مرز یک میلیارد دلار  رسیده است.
منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ظرفیت های مهم اقتصادی و پروازی کشور محسوب می شود.
 فرودگاه پیام البرز در ۲ بخش باری و مسافری خدمات ارائه می کند ضمن اینکه تاکنون حدود ۷۰ واحد تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر شده است.
خوزستان
از دیگر طرح های امروز می توان به افتتاح هشت طرح صنعتی به ارزش ۱۴ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و با اعتبار ارزی ۱.۶ میلیون یورو در منطقه آزاد اروند اشاره کرد.
سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در آیین افتتاح این طرح ها گفت: این طرح‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برای ۹۰۷ نفر به صورت مستقیم و برای یکهزار و ۳۲۹ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
حسین گروسی افزود: این طرح‌ها توسط بخش خصوصی برای توسعه منطقه آزاد اروند در سایت صنعتی خرمشهر و شهرک صنعتی شماره یک آبادان به بهره‌برداری رسیدند.
وی بیان کرد: شرکت پرداخت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان اروند با محصول پایانه فروش آنلاین باسیم و بی‌سیم آفلاین و دستگاه خودپرداخت با اعتبار یکهزار و ۲۴۵ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرک صنعتی خرمشهر افتتاح شد.
سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند اظهارداشت: صنایع غذایی میهن نیز با محصول سردخانه ۲ مداره پنج هزار تنی و سرمایه‌گذاری ۴۴۲ میلیارد ریال برای ۲۲۵ نفر شغل ایجاد کرده است.  
وی افزود: شرکت صنعت الکتریک ایرانیان اروند با تولید محصول طرح توسعه کلید مینیاتوری لامپ ال‌ای‌دی چراغ پروژکتوری با اعتبار ۱۶۵ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۱۶۰ نفر مستقیم و غیر مستقیم در شهرک صنعتی آبادان بهره‌برداری شد.
گروسی گفت: شرکت عطر تن آرای اروند با تولید محصول عطر ادکلن و لوازم آرایشی با سرمایه گذاری ۱۶۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرک صنعتی خرمشهر بهره‌برداری شد.
وی با اشاره با افتتاح مرکز نوآوری منطقه آزاد(اروند تک) افزود: این شرکت با محصول شتاب دهنده با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم افتتاح شد.
سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: شرکت یزدان پرتو الماس اروند با تولید محصول انواع لامپ‌های ال ای دی با میزان سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرک صعتی خرمشهر بهره برداری شد.
وی با اشاره به بهره‌برداری از شرکت صلح آسمانی اروند گفت: این شرکت با تولید محصول تولید فیلتر روغن موتور با سرمایه گذاری یکهزار و ۴۹۳ میلیارد ریال توسط شرکت چینی در سایت صنعتی خرمشهر بهره برداری شد که زمینه اشتغال ۲۴ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم را فراهم کرد.
وی بیان کرد: شرکت فولاد جهان آرا نیز با ساخت و تامین واحد جدا سازی هوا با حجم سرمایه گذاری چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی ۹۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بهره برداری رسید.
منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی ۲رودخانه اروند و کارون قرار دارد. این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سیستان و بلوچستان
همچنین همزمان با عید سعید فطر و با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری چهار طرح زیرساختی و اقتصادی با اشتغالزایی ۶۷۵ نفر در منطقه آزاد چابهار به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در آیین افتتاح این طرح ها اظهار داشت: چابهار با دارا بودن جغرافیای استراتژیک ، در پی عنایات ویژه مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و اهتمام دولت دوازدهم و در سال‌های اخیر به جایگاه بین‌المللی‌اش نزدیک شده است.
عبدالرحیم کُردی ادامه داد: تصویب طرح توسعه منطقه آزاد با یک نقطه منفصل در مرز ریمدان  به عنوان دروازه ورود به اقتصاد ۲۱۹ میلیون نفری پاکستان و اتصال به پروژه بزرگ کریدور اقتصادی چین و پاکستان، نویدبخش تحولات عظیم اقتصادی برای این جغرافیای ارزشمند و اقتصاد ملی و منطقه‌ای است.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: با اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان که بخش عمده و مهم آن به پایان رسیده است ، در کنار توسعه بندر شهید بهشتی وقت آن رسیده است که چابهار را پایتخت دریایی ایران لقب دهید.
وی افزود: در منطقه آزاد چابهار بر پایه ماموریت‌های محوری پتروشیمی، فولاد، لجستیک و حمل‌ونقل، با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب ، برای افزایش ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برنامه‌ریزی و تلاش اساسی صورت پذیرفته است.
به گفته وی، در این راستا شهرک پتروشیمی نگین مکران در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار بعنوان بخشی از هاب (شبکه) سوم پتروشیمی با سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰۶۴میلیارد تومان و ظرفیت جذب ۱۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای تولید ۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی و صرفاً برای صادرات طراحی شده است. ۳ مجتمع پتروشیمی با ارزش سرمایه گذاری ۳.۶ میلیون یورو در این سایت درحال ساخت هستند و از نیمه ۱۴۰۱ به تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید.
کُردی گفت: در چابهار به‌عنوان یکی از چهار شهر لجستیک براساس سند جامع لجستیک کشور تمرکز بر زیرساخت‌های لجستیکی و تهیه طرح جامع محدوده جدید منطقه آزاد با تمرکز بر هاب لجستیک اقدام ارزشمندی است که صورت پذیرفته است و در این راستا امروز شاهد افتتاح مجتمع انبارهای منطقه آزاد چابهار به مساحت ۳۵ هزار مترمربع و ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵۶ میلیارد تومان هستیم.
وی اضافه کرد: بدون تردید چابهار بین‌المللی و پایتخت دریایی ایران نیازمند بستر ارتباطی و مخابراتی در قواره بین‌المللی است، پروژه‌ دیگری که امروز با دستور جنابعالی بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد فاز اول توسعه زیرساخت های ICT منطقه با راه اندازی اپراتور مکران‌تل، کارت شهروندی و سامانه بار هوشمند است که با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد تومان در فاز اول زمینه تحقق شهر هوشمند را فراهم خواهد کرد.
 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: آخرین پروژه مرکز تجاری رویال سنتر چابهار با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۴۸میلیارد تومان می‌باشد که در رونق کسب‌وکار محلی و فعالیت‌های تجاری و گردشگری منطقه نقش اساسی خواهد داشت . این اقدامات به عنوان بخش کوچکی از اقدامات در دولت جنابعالی به ثمر رسیده است.
به گفته او، در زمان حاضر تعداد ۲۲ پروژه عمرانی به ارزش قراردادی ۲۹۲۴ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های چابهار در حال اجرا می‌باشد و ارزش تولیدات این منطقه از ۵۲ میلیارد تومان در سال ۹۲ به بیش از ۷۷۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است و بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ طرح سرمایه‌گذاری تولیدی کوچک و بزرگ در حال ساخت ظرف ۲ سال آینده به یک انقلاب تولیدی در این منطقه منجر خواهد شد.
کُردی بیان داشت: ریل‌گذاری اساسی که در هشت سال گذشته با تاکید بر شفافیت، برنامه‌ریزی، ماموریت‌محوری و تغییر استراتژی از تجارت به تولید در مناطق آزاد صورت گرفته ، حاصل سیاست های دولت جنابعالی، حمایت های اعضای شورای عالی مناطق آزاد و دبیران شورای عالی مناطق آزاد، قطعا نقش این مناطق در آینده اقتصاد ایران با تحقق برنامه‌های تعریف‌شده در این دوره قابل‌توجه و غیرقابل‌انکار خواهد بود.
قشم
رییس جمهوری در ادامه بهره برداری طرح های مهم ملی کشور در روزهای پنجشنبه ۱۰ طرح شاخص تولیدی، شیلاتی، خدماتی و گردشگری قشم را به ارزش ۲۱ میلیون دلار و چهار هزار و ۷۳۷ میلیارد ریال از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این آیین گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در راستای پشتیبانی و مانع زدایی در مسیر تولید برای کشور به بهره برداری رسید.
علی درویش پور افزود: سه طرح شرکت آبزی‌پروری قشم در حوزه پرورش ماهی در دریا با اعتبار ریالی یک هزار و ۳۰۰ میلیاردی و اعتبار ارزی ۲۱ میلیون دلاری و با ظرفیت تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تُن ماهی افتتاح شد.
وی ادامه داد: طرح‌های سه‌گانه پرورش ماهی با هدف تکمیل زنجیره‌آبزی پروری و صنایع شیلاتی، افزایش محصولات صادرات محور و تامین امنیت غذایی کشوردر منطقه آزاد قشم به بهره برداری رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این سه واحد تولیدی در مجموع با ظرفیت ۲۴ قفس و هفت مخزن تولید و تکثیر ، توان تولید ۸۷۵ تُن ماهی در سال دارند که با افتتاح آن، ۱۴۴ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
درویش پور افزود: امروز همچنین سه طرح پرورش میگو با ظرفیت سه هزار و ۶۸۰ تُن میگو در سال و ایجاد ۲۱۶ فرصت شغلی به ثمر نشست که با تکمیل و بهره‌برداری از مرحله دوم طرح‌ها، اشتغال نیروی بومی آن افزایش خواهد یافت.
وی افزود: این سه طرح در مجموع شامل ۴۲۳ هکتار مساحت دارند و تا کنون ۷۸ استخر آمده بهره برداری است و در مراحل بعدی نیز ۷۹ استخر دیگر به این مجموعه‌ها افزوده می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: طرح‌های مذکور در مجموع با ۸۰۷ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اجرا شد که با بهره برداری از آن ۲۱۶ نفر صاحب شغل شدند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری کامل توسط بخش خصوصی، نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور، صادرات این ماده غذایی ارزشمند و ارزآوری برای کشور را ایجاد می‌کند.
درویش پوراظهار کرد: یک فروشگاه نیز که با هدف انتقال دانش و تکنولوژی برندهای جهانی در فرودگاه بین المللی قشم اجرا شد، از دیگر طرح‌های افتتاحی امروز است.
وی افزود: طرح مذکور با ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شد که  باعث اشتغال ۱۲۰ تَن می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: یک هتل چهارستاره به ظرفیت ۳۲۰ تخت اقامتی و اعتبار یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در قشم افتتاح شد.
وی گفت: این هتل چهار ستاره در ۹ طبقه ساخته شده که شامل ۶۰ واحد آن اقامتی در چهار طبقه می‌شود و دارای یک طبقه رستوران و سالن کنفرانس، سه طبقه تجاری و یک طبقه پارکینگ نیز هست.
درویش پور افزود: بهره‌برداری از مرحله اول ساخت این هتل چهار ستاره، افزون بر ۷۵ نفر را در بخش‌های مختلف خانه‌داری، اداری و پرسنلی، مالی و حسابداری، فروش و بازاریابی، نگهبانی و آشپزخانه مشغول به کار کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم قشم  تصریح کرد: ۲ طرح واحد تولید لوازم آرایشی بهداشتی با اعتبار بیش از ۶۳۰ میلیارد ریال نیز از دیگر طرح های افتتاحی امروز است.
وی افزود: این ۲ طرح در حوزه تولید عطر، اودکلن و بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند که با بهره برداری از آن ۴۵ نفر صاحب شغل شدند.
درویش‌پور ادامه داد: این ۲ واحد تولیدی محصولات آرایشی و بهداشتی توان تولید سالانه ۶۹ تُن عطر و اودکلن و بسته‌بندی ۴۵ تُن شامپو و سایر محصولات از این نوع را دارند.
جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.