همکاری علمی با نهادهای تحقیقاتی موجب ارتقای توان بازدارندگی است

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین ارتش و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در راستای بهره‌گیری از ظرفیت علمی کشور برای افزایش توان دفاعی کشور امروز (یکشنبه) با امیر حبیب الله سیاری حضور رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین ارتش و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در راستای بهره‌گیری از ظرفیت علمی کشور برای افزایش توان دفاعی کشور امروز (یکشنبه) با امیر حبیب الله سیاری حضور رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این مرکز برگزار شد.
معاون هماهنگ کننده ارتش ضمن تبریک ایام ا… دهه مبارک فجر، اظهار داشت: امیدوارم که این تفاهم‌نامه برای بهره‌برداری ارتش از منابع عملی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دانشگاه‌ها منشأ خیر و برکات باشد.
امیر دریادار سیاری با بیان اینکه فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله العالی) به طور مستمر بر افزایش قدرت و اقتدار مجموعه کشور به ویژه نیروهای مسلح تأکید دارند، افزود: باید توجه داشته باشیم که افزایش قدرت در سایه تلاش علمی و تحقیقاتی میسر است؛ لذا باید در این رابطه اهتمام لازم را داشته باشیم تا سطح بازدارندگی‌مان ارتقا یابد تا دیگران جرأت تعرض به ما را به خود راه ندهند.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به اینکه در دنیای امروز کشورهای ضعیف جایگاهی ندارند، عنوان کرد: اگر بخواهیم سایه تهدید برای همیشه از سرمان برداشته شود، باید بر توانمندسازی، آموزش و تخصص نیروی انسانی بیافزاییم.
امیردریادار سیاری گفت: باید تلاش کنیم و تجهیزات مناسب داشته باشیم، باید برای نیازمندی‌های تسلیحاتی فکر کنیم و البته جایگاهی که امروز در حوزه ساخت تانک، توپ، نفربر، جنگنده و ناو موشک‌انداز داریم، خود بیانگر سال‌ها تلاش مستمر و همکاری با نهادهای علمی و فن‌آورانه کشور است. اگر ما امروز به تولید مهمات هوشمند رسیدیم به همین دلیل است؛ لذا باید این راه را تا آخر ادامه دهیم و روز به روز بر قدرت خود بیافزاییم.
رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم خود را از کانون‌های علمی کشور جدا کنیم، افزود: در واقع موفقیت در گرو همین تعاملات و تبادلات علمی است؛ بنابراین باید برای دور کردن تهدیدات و مبارزه با تهدیداتِ روز خود را قوی کنیم و این مهم با همکاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور امکان‌پذیر است.
در ادامه احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در طول ۴۰ سال گذار از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حرکت‌های بزرگی را در حوزه همکاری‌ها با نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها داشته و ثمرات آن‌را در رشد و پژوهش علمی مشاهده کردیم.
وی افزود: در سراسر جهان از سرریز توسعه علمی در حوزه‌های نیروهای دفاعی و مسلح، پس از مدتی در حوزه‌های عمومی نیز استفاده می‌شود و این مرکز نیز به عنوان بازوی اصلی وزارت علوم در جهت تحقق سیاست‌های کلان در حوزه علم و فناوری گام برمی دارد.
احمدی در خصوص زمینه‌های مشترک همکاری گفت: در زمینه آینده نگاری بر اساس اولویت‌های علمی و فناورانه ارتش همکاری وجود دارد، همچنین همکاری مشترک در زمینه دیده بانی و رصد علم و فناوری در حوزه‌های تخصصی ارتش و پیاده سازی استراتژی‌های مدیریت دانش و مستند سازی تجارب سازمانی در ارتش از جمله محورهای این تفاهم نامه همکاری است.
وی ادامه داد: همکاری مشترک در زمینه ترویج علم و برگزاری دوره دکترای مشترک، پسادکترا، بورس تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی و همکاری دو زمینه جذب و بهره برداری از نخبگان مرتبط دو قالب طرح‌های کسری خدمت و جایگزین خدمت سربازی از جمله محورهای این تفاهم نامه است.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد: از دیگر محورهای تفاهم نامه می‌توان به همکاری مشترک در زمینه تدوین و به روزرسانی اسناد راهبردی علم و فناوری ارتش در زمینه‌های مورد نیاز و همچنین انجام نظارت و داوری فعالیت‌های علمی و پژوهشی از جمله طرح‌های پژوهشی، کتب، مقالات بر اساس اولویت‌ها، اهداف و ضوابط طرفین اشاره کرد.
بنا بر این گزارش، در این مراسم رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، معاون طرح و برنامه و بودجه مجلس ارتش معاون تربیت و آموزش آجا، ریاست اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا، ریاست اداره پژوهش‌های راهبردی آجا، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی حضور داشتند.