هند؛ بزرگترین وارد کننده برنج به ایران/ واردات برنج اماراتی

به گزارش سردبیر پرس به نقل از صدا و سیما، آمارهای گمرک نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه برنج مورد نیاز کشور از ۵ کشور «هند»، «پاکستان»، «تایلند»، «امارات متحده عربی» و «مناطق آزاد» وارد شده است.هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است، (با سهم ۴۰ درصدی تجارت جهانی) هرگونه اختلال در صادرات […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از صدا و سیما، آمارهای گمرک نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه برنج مورد نیاز کشور از ۵ کشور «هند»، «پاکستان»، «تایلند»، «امارات متحده عربی» و «مناطق آزاد» وارد شده است.هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است، (با سهم ۴۰ درصدی تجارت جهانی) هرگونه اختلال در صادرات برنج از این کشور می‌تواند تأثیر زیادی بر امنیت غذایی جهان داشته باشد و فشارهای تورمی در بازار جهانی غذا را افزایش دهد.
هند؛ بزرگترین وارد کننده برنج به ایرانبراساس داده‌های اعلام شده، برنج وارد شده از هند برابر با ۵۸۳ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار بوده و با این شرایط این کشور همچنان توانسته بیشترین حجم صادرات در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص دهد.
افزایش خرید از هند در حالی رقم خورده که همه ساله با شروع فصل برداشت و ممنوعیت واردات برنج شاهد کاهش برنج در این مدت بودیم، اما در سال جاری با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج در دوره برداشت و نبود محدودیت برای واردات برنج شاهد ورود بیش از یک میلیارد دلار برنج به کشور بوده ایم.«پاکستان» هم در رتبه دوم واردکنندگان برنج قرار دارد. براساس آمار در ۵ ماه نخست امسال ۳۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برنج از این کشور وارد ایران شده است.برنج پاکستانی جایگزین برنج هندیبه گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در حال حاضر تقاضا در داخل کشور از برنج هندی به پاکستانی تغییر کرده، به همین دلیل مصرف برنج هندی در کشور کاهش یافته است. دلیل این اتفاق هم شباهت برنج پاکستانی به برنج ایرانی به لحاظ پخت است؛ با این تفاوت که برنج پاکستانی یک سوم قیمت برنج ایرانی در بازار عرضه می‌شود. اما دلیل اینکه همچنان برنج هندی بیشترین سهم را در میان برنج‌های وارداتی داشته، به دلیل قیمت این مدل برنج بوده است.مجموع واردات برنج از «تایلند» هم در این مدت ۷۹ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار بوده که با این شرایط این کشور در رتبه سوم واردکنندگان برنج قرار گرفته است.در میان کشورهای صادرکننده برنج به ایران «امارات متحده عربی» هم دیده می‌شود. براساس آمار اعلام شده، واردات برنج از این کشور ۶۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار بوده و از مناطق آزاد هم در این بازه زمانی ۲۱ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار برنج وارد کشور شده است.