وزیر خارجه روسیه تحریمهای واشنگتن علیه ونزوئلا را محکوم کرد

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از رویترز، ساعاتی پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا برنامه تحریم‌های واشنگتن علیه ونزوئلا را اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه وارد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا شد. لاوروف در این سفر ضمن انتقاد از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ونزوئلا، بر حمایت مسکو از دولت قانونی «نیکلاس مادورو» تأکید […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از رویترز، ساعاتی پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا برنامه تحریم‌های واشنگتن علیه ونزوئلا را اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه وارد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا شد. لاوروف در این سفر ضمن انتقاد از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ونزوئلا، بر حمایت مسکو از دولت قانونی «نیکلاس مادورو» تأکید کرد.

لاوروف در نشستی با همتای ونزوئلایی خود گفت که «روسیه تحریم‌های واشنگتن علیه ونزوئلا را غیرقابل قبول می‌داند. و اینکه اقدام‌های یکجانبه ایالات متحده طرح‌های اجتماعی و بشردوستانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، امری ظالمانه است».

لاوروف همچنین از تلاش دولت ونزوئلا برای انجام گفتگو به عنوان آلترناتیوی برای «شورشها و مداخله ها» حمایت کرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ در هفته گذشته با «خوان گوآیدو» رهبر شورشیان ونزوئلا که از سوی پنجاه کشور از جمله آمریکا و انگلیس به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است، در کاخ سفید دیدار کرد. روز پنج شنبه نیز، «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا هشدار داد که حمایت روسیه از دولت مادورو ممکن است برای مسکو «هزینه داشته باشد» و خاطرنشان کرد که شرکتهایی که دارای مجوز فعالیت با ونزوئلا هستند، ممکن است این مجوزها را از دست بدهند.

با این حال هنوز روشن نیست که آیا واشنگتن قصد دارد شرکتهای نفتی روسیه را به دلیل تأثیر بالقوه آنها بر بازار نفت خام جهان تحت تحریم قرار دهد یا خیر.

نکته قابل توجه آن است که شرکتهای نفتی روسیه با خرید نفت خام از ونزوئلا به افزایش میزان تولید نفت و احیای رشد اقتصادی در این کشور، کمک شایان توجهی می‌کنند.