پادکست/ بازار سکه و طلا در سال ۱۴۰۲ به کدام سمت می‌رود؟

بازار سکه و طلا در سال ۱۴۰۱ و به‌ویژه ماه‌های پایانی سال، تحولات قابل توجهی را تجربه کرد؛ هرچند که در دو هفته پایانی سال، با ورود بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز و کنترل آن، مجدد در مسیر فرود قرار گرفت اما در مجموع سال سختی را پشت سر گذاشت. به گزارش سردبیر پرس، […]

بازار سکه و طلا در سال ۱۴۰۱ و به‌ویژه ماه‌های پایانی سال، تحولات قابل توجهی را تجربه کرد؛ هرچند که در دو هفته پایانی سال، با ورود بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز و کنترل آن، مجدد در مسیر فرود قرار گرفت اما در مجموع سال سختی را پشت سر گذاشت.
به گزارش سردبیر پرس، بازار سکه و طلا ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با نوسان‌های گاه افزایشی و گاهاً کاهشی جلو آمد و مسیر طبیعی بالا و پایین شدن خود را تحت تاثیر بازار جهانی طلا و همچنین نرخ ارز در داخل، تجربه کرد.
هرچند که در ابتدای پاییز ماه سال گذشته این بازار تا حدودی در مسیر صعود پا گذاشت اما یک ماه هم در این وضعیت نماند و در آبان ماه به کانال‌های پایین‌تر قیمتی بازگشت؛ در مجموع سالی که گذشت، برای بازار سکه و طلای کشور، سالی استنثایی بود؛ علاوه براینکه قیمت اونس جهانی طلا در اتفاقی نادر تا ۳۰۰ دلار نوسان داشت، قیمت سکه و طلا و ارز در بازارهای داخل هم بالاترین رشد قیمت را تجربه کردند و رکورد جدیدی را در تاریخی قیمتی این بازار از خود به‌جای گذاشتند. در نهایت اما دو هفته پایانی سال، با مدیریت بانک مرکزی در نرخ ارز، آرامش به این بازار پرزرق‌ و برق بازگشت و با ثبات معادلی سال را به پایان برد.
برای سال جدید نیز پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که با توجه به شرایط اقتصادی آمریکا و تعطیلی چند بانک فعال این کشور به‌ویژه در حوزه رمزارزها، به نظر می‌رسد که مجدد قیمت اونس جهانی سیر صعودی خود را ادامه دهد و تا ۲۰۰۰ دلار هم پیش رود اما از سوی دیگر پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی ایران، تاکید بر نشانه‌های مثبتی دارد که باتوجه به شرایط جدید سیاسی ایجاد شده در منطقه و شکل‌گیری روابط حسنه با کشورهای همسایه ایجاد شده است و می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.
طبیعتاً با رونق اقتصاد کشور، ارزش ریال نیز بالا خواهد رفت، فلذا با توجه به وعده‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز  در سال ۱۴۰۲، به نظر می‌رسد حداقل در شش ماه ابتدایی سال جاری  بازار متعادل و باثباتی را داشته باشیم.

خبرنگار: فاطمه صنوبری/ راوی: فرزانه حسینی‌پور/ تدوینگر: نوید مرسلی

انتهای پیام

منبع : ایسنا