پایتخت جنگل‌های بلوط ایران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- سمیه نوری: اسلام آباد غرب مساحت این شهر که یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه است حدود ۴.۲ کیلومتر است و پس از شهر کرمانشاه دومین شهر پرجمعیت استان محسوب می‌شود و به دلیل وجود انبوهی از جنگل و درخت‌های بلوط به پایتخت جنگل‌های بلوط از آن یاد می‌شود. شهرستان اسلام […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- سمیه نوری: اسلام آباد غرب مساحت این شهر که یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه است حدود ۴.۲ کیلومتر است و پس از شهر کرمانشاه دومین شهر پرجمعیت استان محسوب می‌شود و به دلیل وجود انبوهی از جنگل و درخت‌های بلوط به پایتخت جنگل‌های بلوط از آن یاد می‌شود.
شهرستان اسلام آبادغرب پیشینه‌ای کهن را در کتاب تاریخ خود به ثبت رسانده به گونه‌ای که با توجه به متون ثبت شدهٔ می‌توان گفت قدمت آن احتمالاً به سال‌های متمادی قبل از میلاد که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز تجاری بوده است باز می‌گردد که این سرزمین از گذشته‌های دور شاهد رخدادهای تاریخی بسیاری بوده است.
یکی از قدیمی‌ترین پوشش‌های زنان این در شهرستان اسلام آباد غرب به ویژه در نقاط روستایی و عشایری سربند یا سَروَن است که غالباً مورد استفاده قرار می‌گیرد و از صنایع دستی آنها می‌توان به موج بافی، قالی‌بافی، چیخ بافی، نمد مالی، موزائیک کاری، معرق کاری، منبت، گیوه بافی و طراحی فرش اشاره کرد.
با توجه به تعطیلات عید نوروز و شروع شدن مسافرت‌های نوروزی به سمت شهرستان‌های توریستی، شهرستان اسلام آباد همچون دیگر نقاط کشور پذیرای مهمان نوروزی است و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسلام آبادغرب طبیعت سرسبز و منطقه سراب شهر اسلام آباد غرب است.
این منطقه به لطف وجود سراب‌ها و جنگل‌های بلوط شهر اسلام آبادغرب دارای آب و هوای بسیار خوب و طبیعت بسیار جذاب است که بی شک دیدن این مناظر و مناطق برای هر گردشگر و شهروندی بسیار چشم نواز و لذت بخش است.

سد شیان
یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان زیبا که آن را به یکی از مقاصد گردشگری در غرب کشور تبدیل کرده است و جاهای دیدنی و کم نظیر در آن بخش زیادی از گردشگری و جاهای دیدنی کرمانشاه را شامل می‌شود «سد شیان» است که قدمتی ۲ هزار و ۴۰۰ ساله دارد که به عنوان یکی از سدهای مخزنی کرمانشاه و برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی، سیستم آبیاری مدرن و ایجاد امکانات تفریحی و سیاحتی در منطقه اسلام‌آباد غرب را فراهم نموده است.
سراب شیان به دلیل موقعیت خوب خود باعث احداث سدی شد که پس از بررسی‌ها و با بهره‌برداری از این سد به دلیل شرایط مناسب، سودآوری پرورش ماهیان گرمابی و ایجاد فضای اشتغال برای اهالی این شهر، مسئولان به این نتیجه رسیدند که با استفاده از آب سد زمینه پرورش ماهیان گرمابی را نیز در این مکان فراهم کنند.
یکی از اقدامات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی شهرستان اسلام آباد غرب، ایجاد فضای تفریحی برای مسافران و گردشگران در این منطقه است که با نصب آلاچیق‌ها و فضا سازی مناسب در این منطقه به جذب گردشگر در این مکان کمک کرده است.
آتشکده میل میله گه
روستای «سیاه سیاه میله گه بابا خان» شهرستان اسلام‌آباد غرب یکی از روستاهای معروف این شهرستان است که در محدوده ۱۰۰ متری شرقی این روستا یکی دیگر از بناهای ارزشمند و جاذبه‌های تاریخی استان کرمانشاه قرار گرفته است که به «آتشکده‌ی میل میله گه» مشهور است که بنایی چهارطاقی است و امروزه بخشی از بنای اصلی آن برجای مانده و از چهار جرز سنگ در ابعادی متفاوت تشکیل شده است.

آتشکده میل میله گه از بناهای به جا مانده از زمان حکومت ساسانیان است و درون آتشکده با مصالحی مانند تکه سنگ‌ها و ملات گچ ساخته شده و درون آن سکویی برای نگهداری و قرار گرفتن آتشدان‌ها وجود دارد و تعدادی پایه‌ی گچی و سنگی نیز مشاهده می‌شود.
سراب شرف آباد
یکی دیگر از سراب‌های شهرستان اسلام آباد غرب سراب شرف آباد است که یکی از زیباترین چشمه‌های این شهر محسوب می‌شود که با وجود درختان سبز و متراکم و نیزارهای اطراف خود محیطی دل انگیز با هوایی بسیار مطلوب را برای مسافران فراهم می‌آورد.
وجود مرغابیان مهاجر، پرستوها و انواع پرندگان دیگر فضای خیال انگیز و دلچسب‌تری را ایجاد کرده که لذت گردشگری را دوچندان می‌کند که برای حفظ و نگهداری این جاذبه نیازمند توجه بیشتر مسئولین برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی موردی که باعث تخریب فضای طبیعی می‌شود، است.

سه تپه سراب شرف آباد در این شهرستان وجود دارد که در سال‌های مختلف به دلیل جذب گردشگر و به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.
تپه چغاگاوانه
محوطه تاریخی «تپه چغاگاوانه» یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهرستان اسلام آباد غرب است که احتمالاً یکی از شهرهای باستانی زمان خود بوده و به نظر می‌رسد که این تپه که در مرکز شهر و در شمال رودخانه‌ی «برف آباد» و در میان خانه‌های مسکونی قرار گرفته است با کشف ۲ طبقه‌ای در این تپه از نظر زمانی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال با یکدیگر اختلاف داشته باشند.
قدمت برخی از آثار کشف شده در تپه‌ی چغاگاوانه مربوط به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد است که در این تپه آثاری تاریخی به دست آمده است که شباهت‌های بسیاری که با آثار کشف شده از شوش دارد و از آثار کشف شده در این تپه می‌توان به تعدادی لوح گلی منقوش به خط میخی بابلی، مجسمه‌ی سفالی، مجسمه‌ی حیوانی شبیه به گرگ، آویز طلا، پیکان مفرغی، مهر استوانه‌ای با متنی به خط میخی بابلی که متعلق به هزاره‌ی دوم پیش از میلاد است، اشاره کرد.
آبشار تنگه صندوقه
آبشار «تنگ صندوقه» واقع در روستای شیخه از توابع شهرستان اسلام آبادغرب است که علاوه بر طبیعت بکر و دیدنی یک آبشار زیبا هم در این منطقه چشم نواز گردشگران محلی را بخود جذب می‌کند.
گلال سیاه
منطقه جنگلی گلال سیاه منطقه‌ای در جنوب غرب شهرستان اسلام‌آباد غرب که شامل تپه‌های فراوان و مملو از درختان بلوط است که در فصل بهار به عنوان یک تفرجگاه کاملاً طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارتفاعات جنوبی شهر اسلام آبادغرب موسوم به گلال سیاه که پوشیده از جنگل‌های باارزش بلوط و کوهستان‌های زیبایی است که زمینه فعالیت‌های گردشگری را در منطقه فراهم کرده اما این طبیعت زیبا از گردنه قلاجه اسلام آبادغرب تا بخش گواور از توابع شهرستان گیلانغرب، که هرساله در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز پذیرای گردشگران بومی و غیربومی زیادی است مغفول مانده و علاوه بر بی توجهی مسئولین مربوطه مورد مورد بی مهری گردشگران نیز قرار گرفته و در حفظ و نگهداری آن توجهی نمی‌شود.
روستای ناو تنگ منصوری، آتشکده شیان، روستای سراب هرسم، منطقه حفاظت شده نواکوه (قلاجه)، سد طبیعی بره سیله و تنگه اسماعیل بکاز دیگر جاذبه‌های گردشگری و طبیعت زیبای شهرستان اسلام آباد غرب است.
اسلام آبادغرب دارای ۱۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است که ۱۲۰ هزار هکتار آن را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهد و به عنوان قطب بلوط استان منطقه زاگرس‌نشین غرب کشور محسوب می‌شود و در تعطیلات نورزی با طبیعت سرسبز و زیبا میزبان گردشگران نوروزی است.

منبع : مهر نیوز