پدر سندرم داونی که پسرش را پزشک کرد / شبهاتی درباره سندرم داون

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده با توضیح یک خطی: «این پدر مبتلا به سندرم داون است. او ۲۵ سال در کارخانه‌ای کار کرد تا اینکه توانست پسرش را پزشک کند.»، اما همین توضیح یک خطی و عکس منتشر شده نظرات بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اطلاعات […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده با توضیح یک خطی: «این پدر مبتلا به سندرم داون است. او ۲۵ سال در کارخانه‌ای کار کرد تا اینکه توانست پسرش را پزشک کند.»، اما همین توضیح یک خطی و عکس منتشر شده نظرات بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اطلاعات ناقصی که از بیماران مبتلا به سندروم داون وجود دارد، اشاره کرد.

برای بسیاری از کاربران این سوال پیش آمده که: «وقتی گفته می‌شود نهایت سن مبتلایان به سندرم داون ۳۰ سال است، چطور این فرد به این سن رسیده؟» یا «مگر سندروم داونی‌ها عقیم نیستند؟»
جهت رسیدن به پاسخ این کاربران و اطلاعات بیشتر از این بیماری لازم است بدانیم:
هر انسان سالمی با ۴۶ کروموزوم متولد می‌شود. این ۴۶ کروموزوم در هنگام لقاح از والدین به جنین منتقل می‌شود، به این صورت که جنین ۲۳ کروموزوم از مادر و ۲۳ کروموزوم از پدر دریافت می‌کند. سندرم داون یا نشانگان داون اختلالی کروموزومی است و زمانی اتفاق می‌افتد که اشکالی در تقسیم سلولی، باعث به وجود آمدن یک کروموزم ۲۱ اضافی می‌شود. در واقع این کودکان به جای ۴۶ کروموزوم، ۴۷ کروموزوم دارند. این ماده اضافه ژنتیکی به تأخیر در رشد جسمانی و عقلانی کودک می‌انجامد.
یک ششصدم تا یک هزارم کودکان با این بیماری زاده می‌شوند. متوسط میزان بروز این سندرم مابین ۱ در ۶۰۰ تا ۱ در ۱۰۰۰ مورد از تولد نوزادان زنده گزارش شده است که این میزان در مادران جوان کمتر و با افزایش سن مادر افزایش می‌یابد. با این وجود در حدود دو سوم مبتلایان به سندرم داون از مادران زیر ۳۵ سال متولد می‌شوند.
عمر افرادی که سندرم داون دارند چه قدر است؟
این افراد استعداد درگیر شدن با برخی از بیماری‌ها را بیش از افراد عادی دارند و این عارضه‌ها جدی بوده و ممکن است باعث مرگ آنها شود. بنابراین ممکن است فردی که مبتلا به سندرم داون است، بیماری تنفسی یا قلبی مادرزادی و یا سرطان داشته باشد و درهمان دوران اوایل زندگی جان خود را از دست بدهد.
با توجه به این مطالب علاوه بر مشکل سندرم دیگر عوامل مهم وجود دارد که به طور مستقیم با طول عمرمبتلایان به این سندرم موثراست.
دو حالت وجود دارد که تأثیر در افزایش عمر مبتلایان به سندرم داون دارد: برخی از این افراد نیز عمر طولانی‌تری دارند که ممکن است تا میانسالی نیز زندگی کنند. به این علت است که بیماری‌هایی که آنها درگیرش هستند، مشکلات کوچک‌تری باشد برای مثال دچار آلزایمر یا نابینایی و… شوند، که خود عارضه، به طور مستقیم باعث مرگ این افراد نگردد.
زمانی که بیماری‌های شایع این افراد بهبود یابد و زودتشخیص داده شود، برای مثال عفوت یا بیماری قلبی در انها زودتر تشخیص داده شود می‌توان با درمان آنها عمرشان را افزایش داد. اما به طور معمول، طول عمر این افراد در گذشته میانگین ۳۰ تا ۳۵ سال بوده است اما امروزه طول عمراین افراد بیشتر شده و دیده شده است که مبتلایان به سندروم دان ۵۰ سالگی به بعد را نیز بدون سختی زندگی کرده اند.
آیا افراد مبتلا به سندروم داون بارور هستند؟
دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در گفتگویی به این سوال پاسخ داده: «حدود ۵۰ درصد دختران مبتلا به سندرم داون بارور هستند و در اروپا و آمریکا همان تمهیداتی که برای جلوگیری از بارداری فرزندان دختر انجام می‌شود، برای این دختران نیز صورت می‌گیرد. روش جلوگیری از حاملگی که این دختران باید به کار ببرند بستگی به میزان تکامل هوشی و شخصیتی آنها دارد و باید عوارض روش‌های جلوگیری از بارداری نیز مد نظر قرارگیرد. این مهم است که دختران مبتلا به سندرم داون دارای آموزش و حمایت کافی از طرف خانواده و جامعه باشند تا مورد سو استفاده جسمی و جنسی قرار نگیرند.
اطلاعات در مورد وجود باروری در پسران مبتلا به سندرم داون خیلی اندک است و اصولاً باید این گونه مردان را نابارور تلقی کرد. تاکنون فقط چند مورد نادر باروری در دنیا در مردان مبتلا به سندرم داون گزارش شده است.»

منبع : مهر نیوز