پرداخت ۳۰ میلیارد تومان خسارت سیل به طور موقت به استان فارس

محمدجواد عسکری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، با اشاره به اینکه روز گذشته به اتفاق نماینده آباده، خرم‌بید، بوانات و سرچهان، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و مدیران استانی و شهرستانی در یک بازدید تخصصی از مزارع کشاورزی آسیب دیده این مناطق به بررسی خسارات پرداخته اند، اظهار کرد: متأسفانه در سامانه بارشی اخیر به […]

محمدجواد عسکری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، با اشاره به اینکه روز گذشته به اتفاق نماینده آباده، خرم‌بید، بوانات و سرچهان، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و مدیران استانی و شهرستانی در یک بازدید تخصصی از مزارع کشاورزی آسیب دیده این مناطق به بررسی خسارات پرداخته اند، اظهار کرد: متأسفانه در سامانه بارشی اخیر به دلیل ریزش بیش از حد نرمال باران در مناطق مختلف فارس شاهد خسارات متعدد در بخش کشاورزی و دامی هستیم.
وی افزود: قرار شده است تا برای کاهش خسارات دریک برنامه زمان‌بندی حمایتی در شهرستان‌های آسیب‌دیده میزان خسارات وارد شده برآورد شود تا بتوان بر حسب اعتبارات مورد نیاز به بخش کشاورزی و دامپروری کمک شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و آبخیزداری مجلس شورای اسلامی بیان داشت: رطوبت بالا و بارندگی شدید از دلایلی بود که باعث صدمات جبران‌ناپذیری به حوزه دام با از بین بردن خوراک دام، مسیر آب‌رسانی و مدیریت آب و خاک بر جای گذاشته است.
عسکری اعلام کرد: بر حسب برآورد اولیه تاکنون فقط در خرم‌بید به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت عمومی به زیرساخت‌های این شهرستان وارد شده است.
نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اهمیت ذخیره‌سازی آب و تقویت سفره‌های زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند از بروز خسارت در حوادث طبیعی جلوگیری کند.
او گفت: با توجه به اینکه درآمدهای سازمان جنگل‌ها و مراتع طبق قانون جدید به جای واریز به خزانه توسط این تشکیلات امکان هزینه دارد، یک فرصت مناسب به منظور محقق شدن اینگونه طرح‌ها و برنامه‌ها می‌شود.
عسکری اضافه کرد: لازم است در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی در قالب اعتبارات منطقه‌ای اعتبارات لازم اختصاص داده شود و ما هم در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم تا با جذب اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی و ملی تلاش کنیم تا این طرح جامع در قالب یک نهضت ملی در راستای تحقق اهداف مربوط به حفظ و تقویت منابع آبی شروع کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت قنوات در این مناطق یک عامل حیاتی در اقتصاد خانوارها محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد که قنواتی که در بخش کشاورزی کاربرد دارد به صورت ویژه در وزارت جهاد کشاورزی تأمین اعتبار و طبق تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی به دلیل خسارات سنگینی که در بارش اخیر این منطقه داشتیم بایستی هر چه سریع‌تر فرآیند احیا، اصلاح و بازسازی تأسیسات آسیب‌دیده شروع شود.
این نماینده مجلس یازدهم به وارد شدن آسیب به درختان انگور که منبع درآمد این منطقه محسوب می‌شود، نیز اشاره کرد و گفت: در راستای کاهش خسارات به کشاورزان و باغداران منطقه بوانات هم قرار شده است تا با خرید تضمینی محصولات تولیدی توسط سازمان تعاون روستایی به اقتصاد کشاورزان این منطقه کمک شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و آبخیزداری مجلس، در رابطه با مشکلات اخیر کشاورزان در زمینه تسهیلات بانکی از امهال و استمهال وام‌ها خبر داد و تصریح کرد: باید به صورت میدانی مشکلات مردم را رصد کنیم و با مشخص کردن حوزه مأموریتی بتوانیم به جامعه هدف کشاورزی و دامپروری خدمت مؤثر داشته باشیم.
او تصریح کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت جبران خسارات در سیل اخیر برای تمامی نقاط کشور پیش‌بینی شده است که در آخرین صحبتی که با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داشتم به میزان ۳۰ میلیارد تومان به صورت موقت اعتبار به استان فارس تخصیص داده شد.

منبع : مهر نیوز