پروژه فرهنگی هنری لاهیجان ۲۰ ساله شد

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: روز جمعه پانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به گیلان انجام می‌شود، سفری که مردم گیلان چشم امید زیادی به نتایج آن بسته اند و امیدوارند بعد از این سفر شاهد گره گشایی در بسیاری از امور به ویژه حوزه فرهنگ و هنر باشند. حدود ۲۰ سال است مردم […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: روز جمعه پانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به گیلان انجام می‌شود، سفری که مردم گیلان چشم امید زیادی به نتایج آن بسته اند و امیدوارند بعد از این سفر شاهد گره گشایی در بسیاری از امور به ویژه حوزه فرهنگ و هنر باشند.
حدود ۲۰ سال است مردم و اصحاب فرهنگ و هنر شهری که به نام پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده و قدمت فرهنگی چند ۱۰۰۰ ساله دارد چشم انتظار به پایان رسیدن عملیات ساخت فرهنگسرایی هستند که می‌تواند به رونق تولیدات فرهنگی شهر و حتی استان کمک کند. پروژه‌ای که همیشه به عنوان یک اولویت برای مسئولان استانی و کشوری مطرح بوده اما تا به امروز به نتیجه نرسیده است.
«رسول فرخی» نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس از اختصاص ۱۱ میلیارد تومان بودجه برای اتمام عملیات فاز یک مجتمع فرهنگی هنری شهرستان لاهیجان خبر داد و ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۱ فاز نخست عملیات ساخت این پروژه به پایان برسد.
همچنین «سید محمد هاشمی» معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد در سفر آذرماه خود به لاهیجان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان تکمیل این پروژه در اولویت وزارت ارشاد است، این قول را داده بود که در نخستین سفر هیئت دولت به گیلان، بتوان این پروژه را در لیست پروژه‌های نیمه تمام دولت قرار داد و برای تکمیل آن مبلغ قابل توجهی تخصیص داد.
شاید مهمترین دلیل طولانی شدن عملیات ساخت مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان تعریف استانی پروژه بوده چرا که با توجه به هزینه‌های ساخت این مجتمع بزرگ و اعتبار اندک عمرانی استان، ساخت آن راه به جایی نمی‌برد. اکنون و در آستانه سفر دولت سیزدهم به گیلان، این امید وجود دارد که با توجه به نگاه ویژه دولت به فرهنگ و هنر، عملیات ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری لاهیجان سرعت بیشتری گرفته و آرزوی شهروندان لاهیجانی برآورده شود.

بهره برداری مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان سبب رونق فعالیت‌ها می‌شود
«بهمن صادق حسنی» از پیشکسوتان تئاتر و تلویزیون در گفتگو با اشاره به اهمیت ساخت و بهره برداری از مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان، گفت: اگر فاز اول این پروژه افتتاح شود شاید بخش کوچکی از توقعات مردم شهرستان لاهیجان برآورده شود.
وی با بیان اینکه هر چند فاز نخست خیلی از مشکلات را نمی‌تواند حل کند اما می‌تواند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان را برای تولیدات مفید و ماندگار ترغیب کند، ادامه داد: در صورت بهره برداری کامل مجتمع فرهنگی هنری اتفاقات خوبی برای شهرستان لاهیجان رخ می‌دهد.
صادق حسنی ادامه داد: بهره برداری از این مجتمع لاهیجان جز معدود شهرهای گیلان که دارای مجتمع فرهنگی هنری مجهز به امکاناتی نظیر سالن‌های تخصصی پلاتو صدا و سالن تخصصی نمایش تبدیل می‌کند.
میزبانی از جشنواره‌های بین المللی با بهره برداری از مجتمع فرهنگی هنری
«ساسان عادلی» رئیس انجمن سینما جوان لاهیجان در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به مزایای ساخت این مجتمع برای رونق هنر این شهرستان، بیان کرد: بهره مندی از سالن تئاتر با ظرفیت ۵۰۳ نفر و سن مناسب می‌تواند لاهیجان را به عنوان میزبان بسیاری از جشنواره‌های هنری در کشور تبدیل کند.
وی با تأکید بر اینکه افتتاح این مجتمع مشکلات هنرمندان شهرستان رفع می‌کند افتتاح این مجتمع مشکلات هنرمندان شهرستان رفع می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر گروه‌های هنری بسیاری داریم که نیاز به سالنی برای تمرین و اجرا دارند اما متأسفانه به دلیل کمبود فضا این اتفاق به سختی می‌افتد اما با افتتاح این پروژه و سرمایه گذاری توسط دولت در این بخش می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی فاز نخست مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به اینکه کلنگ این مجتمع از سال ۸۲ زده شده است، اظهار کرد: این پروژه در سال ۸۳ با قراردادی به اداره مسکن و شهرسازی وقت برای ساخت سپرده شد اما طی ۱۰ سال این پروژه تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
نگار نادری با بیان اینکه در سال ۹۳ مسئولیت این پروژه از اداره راه و شهرسازی گرفته و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شد، افزود: برای اینکه این مجتمع پیشرفت فیزیکی داشته باشد و ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان لاهیجان افزایش داده شود، به دو فاز تقسیم شد.
وی اضافه کرد: فاز نخست این مجتمع دارای سالنی با ظرفیت ۵۰۳ نفر و فاز دو نیز از دو سالن با ظرفیت ۱۲۵ و ۲۵۰ نفر، دو تا پلاتو، گالری، سالن سینما با حدود ۱۰۰ نفر ظرفیت تشکیل شده است.
نادری کمبود بودجه را مهمترین علت کندی عملیات احداث این پروژه دانست و عنوان کرد: تلاش شده تا با همین اندک بودجه‌های تخصیص یافته فاز نخست پروژه را ادامه و امروز به پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی برسانیم.
وی با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه فرهنگی هنری یکی از مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر شهرستان لاهیجان است، گفت: انتظار داریم تصمیمات خوبی برای تکمیل و بهره برداری این مجتمع در سفر هیئت دولت گرفته شود.

منبع : مهر نیوز