پژوهش آهسته و پیوسته انجام می‌شود/ هدف غایی پژوهش، “مقاله” نیست

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پژوهش آهسته و پیوسته انجام می‌شود. در پژوهش جهش نداریم و کسی نمی‌تواند مسیری که اساتید بزرگ در طول ۴۵ سال طی کرده‌اند را در پنج سال بپیماید. تصور اشتباهی در ایران وجود دارد که فرد باید در سال تعداد بالایی مقاله چاپ کند، در صورتی […]

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پژوهش آهسته و پیوسته انجام می‌شود. در پژوهش جهش نداریم و کسی نمی‌تواند مسیری که اساتید بزرگ در طول ۴۵ سال طی کرده‌اند را در پنج سال بپیماید. تصور اشتباهی در ایران وجود دارد که فرد باید در سال تعداد بالایی مقاله چاپ کند، در صورتی که اصلا اینگونه نیست. هدف غایی پژوهش هیچ‌گاه “مقاله” نیست.

به گزارش سردبیر پرس، در ادامه سلسله برنامه‌های لایو اینستاگرامی “مدوتاک” که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، دکتر شاهین آخوندزاده به بیان اهمیت پژوهش در دوران دانشجویی پرداخت.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مقایسه جایگاه پژوهش در ایران امروز با دوران پس از جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: بعد از انقلاب فرهنگی وارد دانشگاه شدم. بعد از جنگ تحمیلی تعداد مقالات ایرانی در ISI از رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی کل کشور ۱۶۵ مقاله بود که عدد ناچیزی است، اما از همین تعداد، حدود ۴۷ مقاله توسط سه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر می‌شد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که در ۲۲ سالگی برای تحصیل عازم انگلستان شد، به بیان تجربیات خود در زمینه پژوهش پرداخت و خاطر نشان کرد: پس از پایان تحصیل به کشور بازگشتم و به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه و معاون پژوهشی بیمارستان آغاز به کار کردم. آن زمان اینترنت وجود نداشت و برای دسترسی به یافته های علمی نیاز به منابع چاپی داشتیم. آن زمان رئیس کتابخانه بیمارستان روزبه نیز بودم و خاطرم هست که جدیدترین مجلات علمی که داشتیم، متعلق به سه سال قبل بود؛ در واقع سه سال از دانش روز جهان عقب بودیم. بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر در رشته‌های پزشکی گردآوری بود؛ اما اگر آن زمان کل کشور ۱۶۵ مقاله ISI داشت، امروز دکتر صاحبکار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تنهایی این تعداد مقاله را در طول یکسال منتشر می‌کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در توصیه‌ به دانشجویان گفت: پژوهش در دوره تحصیل یک امتیاز و مزیت است، اما قرار نیست در این دوره محقق شوید، بلکه قرار است یک پزشک و داروساز باسواد تربیت شوید. درس خواندن اصل و اولویت و پژوهش فرع است؛ اما در دوره دستیاری که حوزه تحقیقاتی خواهید داشت، بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنید. پژوهش آهسته و پیوسته انجام می‌شود. در پژوهش جهش نداریم، کسی نمی‌تواند مسیری که اساتید بزرگ در طول ۴۵ سال طی کرده‌اند را در پنج سال بپیماید. همچنین پژوهشگر باید متواضع باشد؛ فرد در پژوهش آنقدر شکست می‌خورد که به فردی متواضع و صبور تبدیل می‌شود.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: تصور اشتباهی در ایران وجود دارد که فرد باید در سال تعداد بالایی مقاله چاپ کند، در صورتی که اصلاً اینگونه نیست. هدف غایی پژوهش هیچ‌گاه مقاله نیست. گاهی اوقات پژوهش می‌کنیم، اما خروجی‌اش مقاله نمی‌شود. در دنیا کسی به تعداد بالای مقالات جایزه نمی‌دهد، بلکه این مقالات خوب و باکیفیت هستند که جایزه دارند.
دکتر آخوندزاده ضمن توصیه دانشجویان به کار تیمی در پژوهش گفت: به جای جوانانی که تعدادی مقاله منتشر کرده‌اند، اساتید بزرگ را سرلوحه کار خود کنید و در پژوهش صبر و استمرار به خرج دهید.
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر شاهین آخوندزاده در سن ۱۶ سالگی وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شد و تحصیل در رشته داروسازی را آغاز کرد.  پس از دریافت مدرک داروسازی در سن ۲۲ سالگی در رشته نوروساینس عازم انگلستان برای تحصیل شد و نخستین دانشجوی خارجی بود که توانست در مدت دو سال مدرک PhD خود را دریافت کند. دکتر آخوندزاده همچنین در سال ۹۵ به عنوان نخستین محقق رشته روانپزشکی در ایران و خاورمیانه وارد فهرست دانشمندان یک درصد برتر شد.
 برنامه‌های مدوتاک از صفحه اینستاگرامی جوانه به کاربری javanehjahad برگزار می‌شود.

انتهای پیام