پیکار نابرابر کرونا و ۵۸۰ بیمار/تعداد بستری‌ها باز هم ۳ رقمی شد

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار کرد: ادامه عادی‌انگاری و بی‌احتیاطی در استان اردبیل متأسفانه وضعیت بیماری کرونا را در این استان هر روز شدیدتر از روزهای قبل می‌کند به طوری که وضعیت ناپایدار بیماری در مراکز درمانی سبب شده تا بیشتر مراجعات به استثنای موارد حاد و ضروری پذیرفته نشوند. وی […]

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار کرد: ادامه عادی‌انگاری و بی‌احتیاطی در استان اردبیل متأسفانه وضعیت بیماری کرونا را در این استان هر روز شدیدتر از روزهای قبل می‌کند به طوری که وضعیت ناپایدار بیماری در مراکز درمانی سبب شده تا بیشتر مراجعات به استثنای موارد حاد و ضروری پذیرفته نشوند.
وی با اشاره به ۳ رقمی شدن مجدد آمار بستری‌های جدید در اردبیل طی چند روز گذشته گفت: در انتهای هفته گذشته تعداد بستری‌ها پس از آغاز موج چهارم کرونا برای اولین بار دو رقمی بود که متأسفانه این موضوع با عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم استان در ۲۴ ساعت گذشته دوباره ۳ رقمی شده است که این موضوع می‌تواند زنگ خطر جدی‌تری برای ما باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان وضعیت کرونا در اردبیل را نگران‌کننده دانست و افزود: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته با بستری ۱۰۶ بیمار جدید تعداد کل بستری در استان به ۵۸۰ نفر رسید که متأسفانه ۴ نفر دیگر از هم‌استانی‌ها در جدال با این بیماری به دلیل وضعیت وخیم جان باختند.
به گفته حبیب‌زاده تعداد ۶۹ نفر از اردبیل، ۱۲ نفر پارس‌آباد، ۶ نفر مشگین شهر، ۴ نفر گرمی، ۱ نفر کوثر، ۱ نفر بیله سوار و ۱۳ نفر از خلخال با مراجعه به مراکز درمانی تحت بستری قرار گرفته‌اند.
حبیب‌زاده جان‌باختگان کرونا در یک روز گذشته را از شهرهای اردبیل، نمین، گرمی و خلخال عنوان و بیان کرد: هم‌اکنون ۷۹ بیمار در بخش ICU و مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت هستند که حال عمومی آن‌ها حاد گزارش شده است.
وی همچنین از ترخیص تعداد ۱۰۷ بیمار از مراکز درمانی استان خبر داد و اضافه کرد: این آمار خوبی برای وضعیت استان می‌تواند باشد اما باید بدانیم که همچنان ۸ شهرستان اردبیل در وضعیت قرمز و پرخطر کرونا بوده و مابقی شهرها نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند و این مهم ضرورت احتیاط و رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه بهداشتی را برای ما یادآوری می‌کند.

کرونا جان ۱ هزار و ۵۰۰ اردبیلی را گرفت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به افزایش شمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل گفت: با فوت ۴ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع آمار جان باختگان بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا در استان اردبیل به ۱ هزار و ۵۱۸ نفر رسید.
حبیب‌زاده تصریح کرد: با آغاز موج چهارم کرونا در اردبیل تعداد بستری و فوت شدگان افزایش قابل توجهی داشته است که در این رابطه پیش بینی می‌شود در هفته‌های آتی شاهد افزایش تعداد بستری‌ها به ۷۰۰ تا ۱ هزار نفر باشیم.
وی ادامه داد: متأسفانه همچنان بسیاری از مردم اردبیل با بی‌احتیاطی و عادی‌انگاری بیماری به افزایش تعداد مبتلایان و شمار جان باختگان دامن می‌زنند که این وضعیت قابل قبول نیست چرا که هم‌اکنون کادر درمان استان با خستگی مفرط نسبت به مداوای بیماران مشغول هستند.
این مسئول اضافه کرد: قدرت و سرعت انتشار بالای پیک جدید کرونا نگرانی‌ها از وضعیت روزهای آینده را بیشتر می‌کند که اصلی‌ترین شرط غلبه بر این وضعیت پرخطر و ناپایدار در استان همکاری مردم و رعایت اصول بهداشتی است.

ظرفیت بیمارستان‌ها محدود است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های اردبیل گفت: هم‌اکنون سه مرکز اصلی برای درمان کرونا در استان در نظر گرفته شده است که بیمارستان امام (ره) به عنوان اصلی‌ترین سنتر درمان کرونا در کنار بیمارستان‌های سبلان و امام رضا به ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونا مشغول هستند.
حبیب‌زاده از کمبود تخت بیمارستانی برای بیماران کرونا در اردبیل خبر داد و افزود: با ترخیص سایر بیماران و خالی کردن تخت‌های بیمارستانی در تلاش هستیم تا تعداد تخت‌های خالی را برای هفته‌های آتی و احتمال وضعیت حاد کرونا در استان افزایش دهیم، چرا که با این وضعیت ناپایدار احتمال هر گونه اتفاقی در منطقه مبنی بر شمار مبتلایان به کرونا وجود دارد.
وی ضمن اشاره به برخی توصیه‌های بهداشتی اذعان کرد: استفاده از ماسک نقش بسیار مهمی در عدم انتقال و انتشار ویروس کرونا و در نتیجه مهار این بیماری خطرناک دارد که متأسفانه بسیاری از مردم استان به این موضوع مهم بی‌توجه هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین خاطرنشان کرد: عدم خروج از خانه مگر در موارد ضروری، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شرکت نکردن در دورهمی‌ها و تجمعات و خود مراقبتی از جمله مواردی هستند که در مهار موج چهارم کرونا در اردبیل نقش اساسی دارند.