چرا در ساخت فیلم تجربی ضعف داریم؟/ اهمیت روایت در سینما

احمد الستی استاد سینما و دبیر علمی سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران که با محوریت سینمای تجربی برگزار خواهد شد، درباره علت انتخاب این محور در دوره سوم همایش به خبرنگار مهر بیان کرد: این انتخاب از نیازهای ما در حوزه پژوهش ناشی می‌شود. در ۲ همایش گذشته نیز به این نیازسنجی توجه شده […]

احمد الستی استاد سینما و دبیر علمی سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران که با محوریت سینمای تجربی برگزار خواهد شد، درباره علت انتخاب این محور در دوره سوم همایش به خبرنگار مهر بیان کرد: این انتخاب از نیازهای ما در حوزه پژوهش ناشی می‌شود. در ۲ همایش گذشته نیز به این نیازسنجی توجه شده بود. چنانچه همایش دوم مطالعات فیلم کوتاه تهران به محوریت «روایت در فیلم کوتاه» می‌پرداخت. «روایت» اهمیت زیادی در فیلم کوتاه دارد و ما نیز در حوزه آن کار پژوهشی چندانی نکرده‌ایم. همایش سوم نیز به دلیل کمترین تلاش‌ها و وجود خلاهای پژوهشی در زمینه فیلم تجربی برگزار می‌شود.
وی افزود: اگر بخواهیم آمار بگیریم درصد بالایی از فیلم‌های کوتاه تولید شده در هر سال، شامل فیلم‌های داستانی می‌شود و بعد از آن فیلم‌های مستند، انیمیشن و در نهایت تجربی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در حالی‌که می‌بایست فرض کنیم هریک از این انواع فیلم باید سهم مساوی از تولیدات هر سال فیلم کوتاه را به خود اختصاص دهند اما تنها حدود سه درصد فیلم‌ها، آثار تجربی هستند.
این پژوهشگر و استاد سینما عنوان کرد: انتظار داریم علاقه‌مندان به فیلم تجربی مقالاتی بنویسند و درباره سرفصل‌هایی که در فراخوان سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه آمده است، تحقیق و به ارتقای فیلم کوتاه کمک کنند. جریان یافتن و افزایش تولیدات فیلم کوتاه تجربی هدف ماست و این همایش بر اساس یک نیاز برگزار خواهد شد.
الستی با اشاره به تاریخچه فیلم تجربی از ابتدای شکل‌گیری سینما در جهان بیان کرد: اگرچه ایران سابقه چندانی در حوزه فیلم تجربی ندارد اما تاریخ فیلم تجربی در دنیا به تاریخ سینما برمی‌گردد. از سویی دیگر به نظر می‌رسد ما برای علاقه‌مندان به سینما، فیلم تجربی را حتی به درستی هم تعریف نکرده‌ایم و همین ضعف، ضرورت پرداختن به آن را در پشتوانه‌های پژوهشی مشخص می‌کند. فیلم تجربی شاخه‌ای پیشرو از فیلم کوتاه است که نیاز زیادی به تسلط بر تصویر سینمایی و تکنولوژی سینما توسط فیلمساز دارد و همچنین احاطه به خلاقیت و آشنایی با امور فنی فیلم را می‌طلبد. در همه این‌ها متاسفانه ضعف داریم اما نه به این مفهوم که فیلمسازان ما استعداد و توانایی ساخت فیلم تجربی را ندارند. بلکه آن‌ها به درستی به این مسیر هدایت نشده‌اند.
وی با تاکید بر اهمیت مباحث زیبایی شناختی در آثار تجربی بیان کرد: منظور از فیلم تجربی شکل و شمایل تولید آن است نه تفسیر آن. از این رو بحث زیبایی‌شناسی در فیلم تجربی مهم است. ممکن است اشاراتی در فراخوان همایش سوم به فیلم تجربی در حوزه تفسیر داده باشیم اما از علاقه‌مندان به شرکت در این دوره از همایش می‌خواهم تکنیک و مباحث زیبایی‌شناسی را جدی‌تر بگیرند.
الستی با ابراز امیدواری به گسترش روند تحقیق در حوزه سینمای تجربی و به تبع فیلم کوتاه تصریح کرد: امید است تحصیل کرده‌های سینما شروع به تحقیق در حوزه فیلم کوتاه و سینمای تجربی کنند. در این زمینه کتاب‌های زیادی هم به زبان اصلی وجود دارد. فیلم کوتاه به پژوهش و تحقیق نیاز دارد و به همان اندازه که به تولید و فیلم نیاز داریم باید در حوزه‌های نقاشی، موسیقی، مجسمه‌سازی و سایر هنرها پژوهش کنیم.
وی فضا و بستر آنلاین که به دنبال همه‌گیری کرونا نیز گسترش بیشتری یافته است، در روند افزایش تولیدات و پژوهش سینمای تجربی موثر دانست و گفت: تعداد کتاب‌های سینمایی خوبی که در سال ۲۰۲۰ به زبان انگلیسی چاپ شد، نشان داد بسیاری از محققان سینما و کارشناسان از فرصت کرونا استفاده و در شاخه‌های مختلف تحقیق کرده‌اند. امیدوارم اهالی فیلم تجربی نیز از این فرصت استفاده و با بهره‌گیری از این کتاب‌ها سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران را همراهی کنند.
سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است.

منبع : مهر نیوز