چین اپیدمی بزرگ در اثر سویه جدید کرونا را نامحتمل خواند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در مقاله‌ای که بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار داد، نوشت: احتمال ایجاد یک اپیدمی در مقیاس بزرگ در یک دوره کوتاه زمانی یا دست کم سه ماهه به دلیل سویه XBB از جمله سویه XBB.۱.۵ کووید-۱۹ بسیار کم است. به گزارش ایرنا از گلوبال تایمز، سویه‌های اصلی […]

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در مقاله‌ای که بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار داد، نوشت: احتمال ایجاد یک اپیدمی در مقیاس بزرگ در یک دوره کوتاه زمانی یا دست کم سه ماهه به دلیل سویه XBB از جمله سویه XBB.۱.۵ کووید-۱۹ بسیار کم است.
به گزارش ایرنا از گلوبال تایمز، سویه‌های اصلی در حال گردش در چین در حال حاضر سویه‌های BA.۵.۲ و BF.۷ هستند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین اعلام کرد، آنتی‌بادی‌های خنثی کننده تولید شده توسط افراد آلوده به سویه BA.۵.۲ یا BF۷ در کوتاه مدت در سطح بالایی باقی می‌مانند و محافظت متقابل بهتری در برابر انواعی از سویه‌ها از جمله سویه‌های XBB خواهند داشت.
یک سویه جدید کووید که با عنوان XBB.۱.۵ شناخته می‌شود، به سرعت در حال گسترش در آمریکاست و این تهدید وجود دارد که باعث موج‌های بعدی ابتلای افراد به کرونا شود. این یکی از آخرین نوادگان سویه اومیکرون است؛ نسخه بسیار قابل انتقال کووید، که باعث شد تعداد موارد در آمریکا در یک هفته آخر ماه دسامبر بیش از دو برابر شود.
براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، این سویه عامل بیماری ۴۱ درصد از موارد مثبت ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر این کشور بوده است. این گونه دارای یک جهش غیر معمول است که به گسترش آن کمک می‌کند. به گزارش گاردین، این جهش بخشی از ویروس کووید را تغییر می‌دهد که بسیاری از آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسیناسیون یا عفونت قبلی آن را هدف قرار می‌دهند.
در مجموع ۱۹۹ مورد وارداتی از انواع سویه XBB با توالی‌یابی ژنوم در چین از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۲ شناسایی شد که شامل ۹ زیرشاخه هستند. چهار مورد از آنها XBB.۱.۵ وارداتی بود. علاوه بر این، در مجموع ۱۶ مورد داخلی XBB گزارش شده است که همه آنها شاخه‌های تکاملی نوع XBB.۱ هستند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین تأیید کرد که هیچ مورد داخلی XBB.۱.۵ تاکنون شناسایی نشده است.