ژاپن و فرانسه نشست امنیتی برگزار می کنند

به گزارش سردبیر پرس، روزنامه «کیودو» به نقل از منابعی در دولت توکیو از برنامه ریزی ژاپن و فرانسه برای برگزاری نشست امنیتی مجازی با هدف گفتگو درباره قدرت یابی پکن در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی و همچنین آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی خبر داد. احتمال می رود که این نشست برای […]

به گزارش سردبیر پرس، روزنامه «کیودو» به نقل از منابعی در دولت توکیو از برنامه ریزی ژاپن و فرانسه برای برگزاری نشست امنیتی مجازی با هدف گفتگو درباره قدرت یابی پکن در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی و همچنین آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی خبر داد.
احتمال می رود که این نشست برای نیمه دوم ماه میلادی ژانویه تدارک دیده شود و عمده تمرکز آن بر افزایش همکاری های نظامی و ارتقای قدرت پاسخگویی به مسائل امنیتی با توجه به افزایش تهدیدها در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک است.
این نشست با حضور وزرای خارجه و دفاع دو کشور و در حالی تدارک دیده می شود که فرانسه ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده گرفته است.
با وقوع برگزیت، فرانسه تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا تلقی می‌شود حال آنکه با توجه به کلونی‌هایی که در ایندوپاسیفیک دارد، در تعیین آینده این منطقه دخیل خواهد بود.
در حال حاضر، ایندوپاسیفیک خانه ۱.۵ میلیون فرانسوی زبان و میزبان هشت هزار نیروی نظامی این کشور است. این واقعیت ژئوپلیتیکی می‌تواند به یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه تبدیل شود.
از سوی دیگر، خیز فرانسه برای ایفای نقش در تعریف نظم امنیتی ایندوپاسیفیک با توجه به دلخوری پاریس از پیمان امنیتی «آکوس» قابل ارزیابی است.
این توافق به نقض قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری استرالیا با فرانسه در زمینه ساخت زیردریایی منجر شد. به این ترتیب، استرالیا به جای زیردریایی های متعارف فرانسوی، از آمریکا و انگلیس زیردریایی هسته ای خریداری می کند.

منبع : مهر نیوز