کارگاه فرهنگی و آموزشی رمضان شناسی در کامپالا برگزار شد

به گزارش سردبیر پرس، به درخواست روابط عمومی دانشگاه بین المللی متروپلیتنت کامپالا و با همکاری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و انجمن اسلامی آن دانشگاه، کارگاه فرهنگی و آموزشی رمضان شناسی برگزار شد. آقایان احمد چیوَنوکا دانشجوی سال چهارم و رئیس انجمن اسلامی دانشگاه بین المللی متروپلیتنت اوپاندا، محمد موبیرو استاد […]

به گزارش سردبیر پرس، به درخواست روابط عمومی دانشگاه بین المللی متروپلیتنت کامپالا و با همکاری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و انجمن اسلامی آن دانشگاه، کارگاه فرهنگی و آموزشی رمضان شناسی برگزار شد.

آقایان احمد چیوَنوکا دانشجوی سال چهارم و رئیس انجمن اسلامی دانشگاه بین المللی متروپلیتنت اوپاندا، محمد موبیرو استاد دانشگاه، ایسلام آپوچو عضو فعال در امور اسلامی دانشگاه، سکیب زیوا امام جمعه و جماعت مسجد دانشگاه، لوییمبازی کاتوگولو سفیر افتخاری جوانان آفریقا و محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی طی سخنانی در کارگاه فرهنگی و آموزشی رمضان‌شناسی ضمن تاکید بر حمایت از ملت مظلوم فلسطین و آزادی قدس شریف به تبیین و تشریح معنا و مفهوم لغوی کلمه رمضان و علت وضع این لغت بر یک ماه روزه‌داری، اهداف روزه و روزه‌داری در ماه مبارک رمضان، اخلاق و فرهنگ روزه داری، عوامل افزایش دهنده و کاهش دهنده ارزش روزه، روزه و همدردی با مستضعفین، حمایت از ملت‌های مظلوم، رسیدگی به ضعفا، روزه عامل بزرگ بیداری و بصیرت، پاسخ به سوال‌های دانشجویان در حوزه‌های مختلف ایران‌شناسی، اسلام شناسی و… پرداختند.

سخنرانان کارگاه مذکور در ادامه به بررسی خطرات، آفات و آسیب‌های روزه مانند تکبر، ریاء، عُجب و خود بینی، غیبت، دروغ ساختن، حسادت، خشم، ظلم و ستم، مردم آزاری، معاشرت با فاسد، سخن چینی، حرام خواری و لقمه حرام، افکار ناپسند، دشنام و بدگوئی و… پرداختند.

در ادامه کارگاه رمضان شناسی تاکید شد که پارسائی، انفاق، تحصیل علم و دانش، عفو و گذشت، همدردی با ملت‌های محروم و تحت ستم، حمایت از ملت مظلوم فلسطین و… موجب تقویت روزه بوده و روزه‌دار را بیشتر به اهداف ماه مبارک رمضان می‌رساند.

فلسفه ماه مبارک رمضان

رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا در مراسم افتتاحیه کارگاه مذکور در سخنانی در تبیین و تشریح فلسفه، اهداف و اهمیت ماه مبارک رمضان و نقش روزه در ایجاد توسعه انسانی با بیان اینکه ظرف ماه مبارک رمضان روزه داران، مومنین و مومنات میهمان ویژه خداوند متعال میزبان هستند، گفت: عقل و منطق ایجاب می‌کند که میهمان با رعایت اخلاق میهمانی و با انجام اعمال صالحه و پرهیز از هر گونه عمل زشت و ناپسند موجبات خرسندی و رضایت میزبان را فراهم آورد.

سخنرانان کارگاه آموزشی رمضان‌شناسی در ادامه با بیان اینکه در اسلام سیاست و دیانت، عبادت و تلاش، معاد و معاش و… توام بوده و همه با هم عبادت محسوب می‌شوند، گفتند: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و تعیین روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) و حمایت از مستضعفین و ملت‌های تحت ستم از جمله فلسطین و رعایت دوستی با دوستان اسلام و دشمنی دشمنان اسلام بخشی از اهداف ماه مبارک رمضان و فرهنگ روزه داری است.

سکیب زیوا امام جمعه و جماعت دانشگاه متروپلیتنت کامپالا با بیان اینکه روزه به هر دو جنبه‌های معنوی و مادی، درونی و برونی انسان توجه دارد گفت در حقیقت ماه مبارک رمضان کامل‌ترین و مجهزترین درمانگاه برای مداوای انواع بیماری‌های جسمی، روانی، اخلاقی، فکری و رفتاری است.

در کارگاه آموزشی رمضان‌شناسی ارتباط و پیوند روز جهانی قدس با لیالی قدر، دلائل تعیین آن در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و مسئولیت‌های روزه‌داران در خصوص حمایت از ملت مظلوم فلسطین مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی فلسفه و اهداف ماه مبارک رمضان، مسئولیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه روزه‌دار و لزوم تحقق اهداف روزه در جامعه، کسب تقوای به عنوان هدف نهایی روزه با اشاره به آیات و روایات مربوطه از جمله مباحث کارگاه رمضان شناسی بودند.

اشتباه در ترجمه شب قدر به انگلیسی

ترجمه و تفسیر سوره قدر، اعمال خاص شب‌های قدر، معنای لغوی و اصطلاحی قدر، اندازه گیری، شب تقدیر و سرنوشت، ارزش عبادت و احیا در شب قدر و… بخشی دیگر از مطالب آموزشی کارگاه فرهنگی و آموزشی رمضان شناسی در دانشگاه متروپلیتنت کامپالا بود.

قزلسفلی درباره این موضوعات با اشاره به این نکته که مسئولیت‌های اجرایی روزه دار جهت تحقق اهداف شارع مقدس بعد از پایان ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود بر حفظ وفاداری به عهدی که در شب قدر با خداوند متعال بسته شده است و دستاوردهای این ماه حیاتی و سرنوشت ساز تاکید کرد و گفت: پس از عید فطر شیاطین و دشمنان درونی و برونی در صدد هستند تا با تبلیغات گمراه کننده خود دستاوردها را محو کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه «قدر» معنای «قدرت» نمی‌دهد گفت: در معادل سازی برخی کلمات و عبارات قرآنی و اسلامی به زبان انگلیسی از جمله ترجمه «شب قدر» به «شب قدرت» عمداً و یا سهواً کلماتی به کار رفته است که در رساندن معنا و مفهوم حقیقی آن کلمه و عبارت را نارسا کرده و ابعاد مثبت آنها را برای مردم پنهان می‌کند.

وی در ادامه مطالب آموزشی خود با بیان اینکه احکام اسلام مانند اعضای به هم مرتبط و تفکیک ناپذیر یک موجود زنده هستند، گفت: نماز، روزه، حج، زکات و… یک مجموعه سیستماتیک و به هم پیوسته هستند که در صورت فعال بودن همزمان همه آنها، نتایجی محسوس، ملموس و تحول زا حاصل خواهد شد.

رایزن فرهنگی همچنین با بیان اینکه عید فطر به معنای بازگشت به فطرت الهی و انسانی است گفت: در حقیقت عید فطر روز دریافت گواهینامه موفقیت آمیز یک ماه تلاش و کوشش بندگی و عبودیت برای کسانی جشن است که با یک ماه روزه داری به فطرت انسانی خود برگشته و در یک نبرد سنگین تن به تن با دشمنان داخلی (حب نفس و…) و خارجی پیروز شده‌اند.

قزلسفلی در ادامه با اشاره به آیه «یا ایهاالذین امنوا کتب علیکم الصیام کما… لعلکم تتقون» با بیان اینکه تقوی محصول کلی روزه در ماه مبارک رمضان است، اشاره کرد: روزه از قوی ترین و سریع ترین احکام انسان ساز اسلام محسوب می‌شود.

آسیب شناسی روزه‌داری

قزلسفلی در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات امام خمینی (ره) در مذمت برخی رفتارها اشاره کرد: تکبر و عُجب یکی از مفاسد اخلاقی بسیار خطرناک به عنوان بزرگ شمردن عمل صالح و مسرور شدن به آن و خود را از حد تقصیر خارج دانستن، است. دیگران را به حساب نیاوردن، ارزش‌های سایر انسان‌ها را نادیده گرفتن و… عامل هلاکت انسان و بی خاصیت نمودن روزه است.

وی افزود: هر گناه، آسیب جدی به روزه وارد کرده و این عبادت بزرگ و حیاتی را بی فایده و بی خاصیت می‌کند.غیبت در آسیب رساندن به روزه، نقش ویژه‌ای دارد و موجب بطلان معنوی روزه و بی خاصیت شدن آن می‌شود. دروغ به عنوان گناه کبیره روزه را تحت الشعاع قرار داده و انسان روزه دار را از نتایج و ثمرات و ارزشمند ماه مبارک رمضان محروم می‌گرداند. قزلسفلی همچنین با اشاره به اینکه «دشنام و بد زبانی» که در قرآن مجید از آن حتی نسبت به غیرمسلمانان نهی شده، گفت: این عمل زشت از آفات و آسیب‌های روزه بوده و موجب می‌شود عمل روزه دار نتیجه و ثمره مطلوب را از دست داده و مورد رضای خداوند قرار نگیرد. همچنین تهمت و بهتان هم گناه عظیمی است که موجب محروم شدن از پاداش روزه و مورد خشم پروردگار بزرگ می‌شود.

وی ادامه داد: در روایات اسلامی به شدت از «سخن چینی و نمامی» نهی شده، چرا که تاثیر ویرانگری در جامعه دارد. این عمل شیطانی آنچنان زشت و ناپسند است که حتی باعث بطلان عبادات از جمله روزه شده و انسان را از فیوضات آن محروم می‌سازد.

احمد چیوَنوکا نیز در بخشی از سخنان خود گفت: ماه رمضان زمان مناسبی برای توبه، بخشش، تقویت اراده، بیداری، اعتماد به نفس، پاکی فکر و اندیشه، تمرین نظم و انضباط و در نهایت خانه تکانی دل از گناه و انواع آلودگی و… است. برخی روزه داران تنها به امساک از خوردن و آشامیدن اکتفاء کرده لیکن با انجام انواع و اقسام گناهان به عبادت روزه آسیب وارد می‌کنند.

محمد موبیرو استاد دانشگاه با استناد به برخی روایات مربوط به ماه صیام گفت: روزه سپری در برابر آفات دنیوی و عذاب اخروی است که روزه دار را از بلایای دنیا و عذاب آخرت محفوظ نگه می‌دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ریا شرک اصغر محسوب می‌شود، اشاره کرد: هر عملی که به اندازه ذره ای آلوده به ریا باشد در نزد خداوند متعال بی ارزش است.