کاهش سطح آب رود نیل پس از مرحله دوم آبگیری سدالنهضه از سوی اتیوپی

به گزارش سردبیر پرس به نقل از العربی الجدید، وزارت منابع آبی سودان اعلام کرد میزان آب رود نیل در ماه ژوئیه جاری ۲.۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. در بیانیه وزارت منابع آبی سودان آمده است: پس از آنکه اتیوپی در تاریخ ششم تا نوزدهم ماه جاری مرحله دوم آبگیری سد النهضه را […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از العربی الجدید، وزارت منابع آبی سودان اعلام کرد میزان آب رود نیل در ماه ژوئیه جاری ۲.۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
در بیانیه وزارت منابع آبی سودان آمده است: پس از آنکه اتیوپی در تاریخ ششم تا نوزدهم ماه جاری مرحله دوم آبگیری سد النهضه را با ذخیره‌سازی ۱۳.۵ میلیارد متر مکعب آغاز کرد، میزان آب رود نیل به شدت کاهش پیدا کرده است.
کمیته سیل وزارت منابع آب سودان تصریح کرد: میزان آب رود نیل در ماه جاری ۵ میلیارد متر مکعب بود که این رقم در بازه زمانی مشابه در سال پیش ۷.۸ میلیارد متر مکعب بود.
مصر و سودان در تامین بخش اعظم از آب شرب خود به رود نیل وابسته هستند و هرگونه کاهش سهم آبی این کشورها از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری خواهد داش.
، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.
در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

منبع : مهر نیوز