کاهش میانگین مدارس نیازمند مقاوم‌سازی تا ۱۹.۲ درصد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، مهرالله رخشانی مهر ظهر یکشنبه در همایش بین‌المللی تکریم خیرین مدرسه‌ساز خارج از کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ما قدردان تلاش و همت خیرین هستیم که در سال‌های اخیر رشد تصاعدی را در مشارکت آنها در امر مدرسه‌سازی شاهد بودیم. وی تصریح کرد: در سال‌های ۹۲ […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، مهرالله رخشانی مهر ظهر یکشنبه در همایش بین‌المللی تکریم خیرین مدرسه‌ساز خارج از کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ما قدردان تلاش و همت خیرین هستیم که در سال‌های اخیر رشد تصاعدی را در مشارکت آنها در امر مدرسه‌سازی شاهد بودیم.
وی تصریح کرد: در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ روند مشارکت خیرین ثابت بوده اما از سال ۹۶ به بعد رشد تصاعدی پیدا کرده به طوری که سه هزار میلیارد تومان مشارکت خیرین رقم خورده است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش بر این است تا این روندی که تصاعدی و افزایشی است همچنان در اوج بماند و قطعاً با مشارکت خیرین ما بهتر از گذشته می‌توانیم در امر مدرسه‌سازی فعالیت‌های مثبت و رو به جلو را شاهد باشیم.
رخشانی مهر به اجرای موفق طرح آجر به آجر در جهت جذب کمک خیرین و بانیان امر مدرسه‌سازی اشاره کرد و افزود: میزان مشارکت خیرین در اجرای این طرح از یک‌هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان برآورد شده بود که در مجموع بیش از ۱۱۷ هزار نفر در این طرح در کشور مشارکت کرده و ساخت مدرسه به همت خیرین و با کمک‌های اندک به انجام رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امسال نیز پویش مهر به رنگ مدرسه را با همکاری خانواده‌ها شروع کردیم به گونه‌ای که تاکنون ۳۵ هزار ایرانی در اجرای این طرح مشارکت دارند.
رخشانی مهر اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این مشارکت تا ۱۰۰ هزار نفر برسد تا کودکان و نوجوانان سراسر کشور با ارسال نقاشی خود بتوانند در ترغیب و تشویق مردم به امر مدرسه‌سازی ورود پیدا کنند.
وی به فرآیند کاهشی مدارس نیازمند به مقاوم‌سازی از ۷۰ درصد به کمتر از ۱۹.۲ دهم درصد اشاره کرد و ادامه داد: ما کمترین مدارس تخریبی را در کشور داریم و سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و تهران با بیشترین مدارس تخریبی و ایلام، چهارمحال بختیاری و بوشهر با کمترین مدارس تخریبی روبه‌رو هستند.
رخشانی مهر بیان کرد: در کنار تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، دغدغه اصلی ما برچیده شدن بساط مدرسه سنگی در کشور است که سعی می‌کنیم چهار هزار مدرسه سنگی را که به صورت یک کلاسه و دانش‌آموزان زیر ۱۵ نفر دارند، نوسازی کرده و به حد استاندارد برسانیم.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما باید تکلیف خودمان را در مورد مدارس کانکسی، خشتی و گلی، سنگی و کپری مشخص کنیم تا نسبت به برچیده شدن این مدارس و یا ترمیم و بازسازی آنها اقدامات درستی را انجام دهیم.
در این مراسم از خیرین خارج از کشور تجلیل و از سردیس تعدادی از خیرین نامی کشور به ویژه مرحوم علیپور خیر نام آشنای اردبیلی رونمایی شد.