کرونا ۳۲۴ نفر را در اردبیل راهی بیمارستان کرد

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، ضمن اعلام وضعیت نامطلوب و شرایط موجود مراکز درمانی و بار مراجعات بیماران کرونایی در اردبیل اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر ۳۲۴ بیمار بستری در مراکز درمانی استان وجود دارد که حاصل بی‌توجهی و انجام سفرها، دورهمی‌ها، دید و بازدیدهای عید و انجام خریدهای آستانه نوروز […]

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، ضمن اعلام وضعیت نامطلوب و شرایط موجود مراکز درمانی و بار مراجعات بیماران کرونایی در اردبیل اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر ۳۲۴ بیمار بستری در مراکز درمانی استان وجود دارد که حاصل بی‌توجهی و انجام سفرها، دورهمی‌ها، دید و بازدیدهای عید و انجام خریدهای آستانه نوروز است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی اصلی‌ترین روش برای مقابله با ویروس کرونا محسوب می‌شود، گفت: بعد از پایان یافتن تعطیلات متأسفانه شاهد رشد چند برابری تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها هستیم و برای قطع زنجیره بیماری و کاهش تعداد مبتلایان رفتار عموم مردم در سطح شهر و به خصوص در داخل منازل در این زمان بحرانی بسیار تعیین کننده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های اجتماعی را از اقدامات مؤثر در راستای مقابله با این ویروس عنوان و تصریح کرد: هر خانه باید تبدیل به یک پایگاه سلامت شود و تمامی نکات بهداشتی و یا روش‌های نگهداری از بیمار به درستی صورت گیرد تا از ابتلاء سایر افراد خانواده جلوگیری شده و بیمار نیز در قرنطینه خانگی بهبود یابد.
وی ادامه داد: اصلی ترین چالش پیش روی ما در این دوران دغدغه افزایش میزان بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از بی‌احتیاطی‌های ایام تعطیلات نوروزی است و در این راستا باید مردم تا رفع کامل کرونا تغییراتی در سبک زندگی و روال عادی رفت و آمدهای خانوادگی خود ایجاد کنند.
رئیس ستاد کرونای استان همچنین گفت: در صورت عدم توجه به این مهم و تغییر وضعیت به شرایط بحرانی قرمز شاهد تعطیلی‌های گسترده‌ای خواهیم بود که خسارات جبران ناپذیری را مجدداً به مردم استان و جامعه تحمیل خواهد کرد.
حبیب‌زاده با اشاره به ظرفیت تکمیلی بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل علی‌رغم اختصاص چندین بخش دیگر به کرونا افزود: با توجه به مراجعات بیش از حد انتظار، بیمارستان امام رضا (ع) نیز به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته و چنانچه این روند با سرعت کنونی پیش رود مجبور به استفاده از ظرفیت سایر مراکز درمانی از جمله بیمارستان سبلان اردبیل نیز هستیم.
بستری ۷۹ بیمار جدید کرونایی در اردبیل
حبیب‌زاده در ادامه به تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل پرداخت و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ بیمار جدید کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های استان اردبیل بستری شدند که از این تعداد حال عمومی ۵۳ بیمار وخیم گزارش شده و احتمال افزایش فوتی‌های کرونایی در چند روز آینده وجود دارد.
وی ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار از فوت ۴ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: تعداد کل بیماران بستری مبتلا به بیماری کرونا در استان اردبیل که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به ۳۲۴ نفر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: ۴۵ بیمار نیز با حال عمومی مناسب و بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند و ادامه روند درمان آنها بایستی از طریق آموزش صحیح به خانواده‌ها در قرنطینه خانگی صورت گیرد.
حبیب زاده خاطر نشان کرد: هم اکنون شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های پارس آباد، مشگین شهر، خلخال، سرعین، بیله سوار، نمین، کوثر، گرمی و نیر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.