کفپوش اپوکسی و کفپوش ضد اسید

به گزارش بازرگانی سردبیر پرس، اصطلاح کفپوش اپوکسی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است از رزین های اپوکسی با عملکرد مختلف و کاربردی تشکیل شده است، کفپوش اپوکسی یا کفپوش بدون درز نوعی از کفپوش‌های مدرن بوده که به صورت یک مایع یکپارچه و با ضخامت ۰/۵ تا ۵ میلیمتر بر روی کف‌های […]

به گزارش بازرگانی سردبیر پرس، اصطلاح کفپوش اپوکسی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است از رزین های اپوکسی با عملکرد مختلف و کاربردی تشکیل شده است، کفپوش اپوکسی یا کفپوش بدون درز نوعی از کفپوش‌های مدرن بوده که به صورت یک مایع یکپارچه و با ضخامت ۰/۵ تا ۵ میلیمتر بر روی کف‌های بتنی (سیمانی)، سنگی، فلزی و موزائیکی قابل اجرا می‌باشد. این محصول در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف یافت می‌شود و از زیبایی و کیفیت بالایی برخوردار است و همواره طرفداران آن در محیط‌های صنعتی مسکونی روز افزون است اولین ویژگی کفپوش اپوکسی حفاظت آن از سطح زیر خود در برابر سایش و فرسایش است. این ماده یک سطح تمیز، یکدست و بدون درز ارائه می‌دهد. جالب است بدانید اپوکسی هرگز گرد و غباری از خود ایجاد نمی‌کند.

کفپوش اپوکسی مطلقاً جذب آب ندارد و از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به جسم بتن جلوگیری می‌کند.

افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش، تخریب و اکثر مواد شیمیایی را دارا می‌باشد.

سبک و کم حجم بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می‌نماید.

به صورت یکپارچه و در رنگ‌های متنوع اجرا می‌گردد.

با ضخامت ۴ میلیمتر، افزایش مقاومت فشاری بتون را تا ۱۱۰۰ kg/cm۲ را دربردارد.

سهولت در شستشو، حداقل ۲۰ سال عمر مفید و سرعت در ترمیم آن، از سایر امتیازات این پوشش می‌باشد.

تاریخچه اپوکسی

در سال ۱۹۳۴ پل شلاک آلمانی نخستین پژوهشگری بود که موفق به سنتز رزین اپوکسی شد و اختراع را به نام خود ثبت نمود. کاشف بیسفنول آ دکتر پیر کاستان از سوئیس بود که در سال ۱۹۳۸ میلادی این اختراع را ثبت نمود. این اختراع را کمپانی سیبا Ciba ثبت کرد که تبدیل به یکی از سه تولیدکننده بزرگ اپوکسی در دنیا شد.

کاربردهای گوناگون کفپوش اپوکسی در صنایع مختلف

در ایران از کفپوش اپوکسی بیشتر در زمینه اجرای تزئینات داخلی، بخش‌های صنعتی و ساختمانی و کف سازی استفاده می‌شود. به‌طورکلی کفپوش‌های اپوکسی به چند نوع تقسیم می‌شود که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره شده است و در زمینه‌های دیگر مانند دارو سازی – نفت گاز و پتروشیمی – صنایع آب فاضلاب – صنعت مواد شوینده – انبارداری – صنایع خودرو سازی – تولید قطعات کامپیوتر و آی تی – صنایع حمل و نقل ریلی – کارخانه‌های مواد شیمیایی و رنگزری – بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی – سالن‌های ورزشی – پارکینگ‌ها – تولید مواد غذایی – صنایع تولید مواد آرایشی – صنایع بسته بندی – تصفیه آب و تصفیه خانه‌ها – اتاقهای ابزار دقیق – اتاق‌های سرور – صنایع فولاد نیز کاربرد فراوانی دارد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی ضد اسید نیز مانند اپوکسی های دیگر از دو جز ترکیب می‌شود دو جز رزین اپوکسی و هادنر یا سخت کننده ضد اسید ساخته می‌شود. مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مخرب از جمله ویژگی‌های اساسی روکش یا کفپوش ضد اسید است. همچنین با توجه به اینکه اجرای کفپوش اپوکسی ضد اسید به صورت ممتد و بدون درز و ترک است آب بند و کاملاً بهداشتی می‌باشد.

همچنین پوشش‌های ضد اسید کفپوش صنعت آریا بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر ضد اسید فرموله شده و چسبندگی بسیار خوبی روی سطوح بتنی، فلز، سنگ و… دارد این پوشش به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیایی بسیار خوب جهت کلیه سطوحی که در معرض مواد شیمیایی (بازها و اسیدهای معدنی) اکثر حلالها، گازوئیل، بنزین، آب، روغن‌ها و فاضلاب‌های صنعتی و نمک‌ها قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به دارا بودن مقاومت فشاری و سایشی بسیار بالا در صنایع مختلف از جمله صنایع نظامی، پترو شیمی، شیمیایی، دارویی و کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است در بعضی از صنایع که در معرض انواع مواد خورنده اسیدی و قلیایی قرار دارد، با توجه به نوع اسید از نظر ماده تشکیل دهنده، غلظت آن و دمای محیط کفپوش‌های مناسب ضد اسید و ضد قلیا توسط شرکت کفپوش صنعت آریا ارائه می‌گردد.

سیستم کفپوش اپوکسی ضد اسید در مقابل نیروهای حرارتی و مکانیکی، مقاومت لازمه را دارد و مانع از به وجود آمدن شکاف در کل رویه می‌شود و بنابراین کیفیت اپوکسی به مرور کاهش نمی‌یابد. این نوع روکش کفپوش اپوکسی ضد اسید را می‌توان برای سطوح بتنی، فلزی و سنگی استفاده نمود.

آیا کفپوش اپوکسی معایب دارد؟

کفپوش اپوکسی دارای معایب اساسی و جدی نمی‌باشد و به همین جهت است که استفاده از آن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیر داشته ولی از ضعف‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با توجه به اینکه هزینه کفپوش اپوکسی در مقایسه با رنگ‌های معمولی بالاتر است چون از مواد اولیه گرانتری استفاده می‌شود و نسبت به رنگ خیلی مقاوم‌تر است هزینه آن به ازای هر متر مربع بیشتر از رنگ معمولی می‌باشد

در بعضی از کاربردها که انعطاف پذیری کفپوش برای ما اهمیت دارد ممکن است اپوکسی شکننده محسوب می‌شود.

اپوکسی در صورتی که در معرض نور آفتاب قرار گیرد تمایل به زرد شدن و افت براقیت خواهد داشت و بعد از گذشت زمان دچار پدیده گچی شدن خواهد شد.

کفپوش صنعت آریا

شرکت مهندسی کفپوش صنعت آریا به عنوان یکی از پیمانکاران اصلی با بیش از ۱۵ سال تجربه درخشان در زمینه طراحی و مهندسی، تأمین مواد و اجرای انواع کفپوش اپوکسی و پوشش‌های صنعتی و سیستم‌های حفاظت از خوردگی فعالیت نموده و با تکیه بر همت و تلاش کارشناسان و کارکنان مجرب خود و نیز بهره گیری از الزامات سیستم مدیریت کیفیت براساس استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸ و استقرار سیستم‌های ارتباط و ارزیابی رضایت مشتری همواره سعی در افزایش کیفیت محصولات و همچنین افزایش رضایت مشتریان خود دارد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سردبیر پرس در محتوای آن هیچ نظری ندارد.