کمبود داروی بیهوشی در اتاق عمل بیمارستان ها| ظرفیت ۳۰میلیارد دلاری گردشگری سلامت نادیده گرفته می شود

بازار؛ گروه صنعت: کمبود دارو، قیمت گذاری دستوری، نوسانات ارزی و دشواری در تامین تجهیزات پزشکی، تحریم های بین المللی، حذف ارز ترجیحی صنعت درمان و غیره همگی دست به دست هم داده اند تا بیمارستان های بخش خصوصی با چالش های متعددی مواجه شوند و ادامه فعالیت برای برخی از آن ها دشوار شود. […]

بازار؛ گروه صنعت: کمبود دارو، قیمت گذاری دستوری، نوسانات ارزی و دشواری در تامین تجهیزات پزشکی، تحریم های بین المللی، حذف ارز ترجیحی صنعت درمان و غیره همگی دست به دست هم داده اند تا بیمارستان های بخش خصوصی با چالش های متعددی مواجه شوند و ادامه فعالیت برای برخی از آن ها دشوار شود.
محمد مهدی قیامت، رئیس یک بیمارستان خصوصی در خصوص مشکلات بیمارستان های کشور گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنیم این است که متاسفانه هر بیمارستانی به صورت یک جزیره جداگانه برای خود کار می کند. از این رو چشم انداز صنعت سلامت کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: برای مثال نهادی به عنوان فدراسیون بین المللی بیمارستان ها با یک قرن فعالیت و بیش از یک هزار عضو فعال به بیمارستان ها کمک می کند که چگونه می توان زیرساخت ها را با تبادل تجربیات، سمینارها و برنامه های آموزشی توسعه داد. بنابراین می بینیم که چگونه جای یک نهاد بین المللی در تشکیلات بیمارستان های کشور به خصوص بیمارستان های خصوصی که همیشه مورد آزار و اذیت وزارت بهداشت قرار دارند خالی است.
قیامت با انتقاد از رفتار وزارت بهداشت با بیمارستان های خصوصی ادامه داد: سال گذشته در اعتبار بخشی بیمارستان ها نمره خوبی کسب کردیم اما بعد فرد دیگری از استانی دیگر آمد و گفت باید نمره بیمارستان کاهش یابد و دستوری رتبه بیمارستان مان کم شد. بنابراین می توان گفت این آزار و اذیت در وزارت بهداشت نهادینه شده است و ما فعالان بخش خصوصی متوجه نمی شویم معنای چنین رفتارهایی چیست و چرا این کار را می کنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه وزارت بهداشت به خاطر تضاد منافع نمی گذارد یک نهاد بین المللی اعتبار بخشی در کشور فعالیت کند. همچنین وقتی خودمان را با بیمارستان های دولتی مقایسه می کنیم می بینیم که با آن ها قابل مقایسه نیستیم اما وزارت بهداشت در ارزیابی هایی که انجام می دهد به خود نمره بهتری می دهد.

کم توجهی وزارت بهداشت به بخش خصوصی
قیامت تصریح کرد: یکی از ایرادات نهاد سلامت کشور همین خود ارزیابی است که انجام می دهد و شاهد هستیم وزارت بهداشت از خودش امتحان می گیرد و نمره هم می دهد. بنابراین وجود یک نهاد بین المللی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است اما وزارت بهداشت به خاطر تضاد منافع اجازه چنین موضوعی را نمی دهد. این درحالی است که وجود چنین تشکیلاتی به نفع مردم است.
رئیس یک بیمارستان خصوصی اضافه کرد: وجود تشکیلات بین المللی باعث می شود ارتباطات بین المللی، آموزش ها، ارزیابی ها، ارتقا و افزایش خدمات سلامت، کیفیت و استاندارد در بیمارستان ها اجرایی شود. همچنین وجود یک نهاد بین المللی می تواند در بحث ارتباطی بیمارستان ها کمک بزرگی کنیم. همان موضوعی که در ابتدا گفتم هر بیمارستان به صورت جزیره ای فعالیت دارد که باید از این حالت خارج شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که امروز به صورت جدی با آن دست و پنجه نرم می کنیم کمبود داروی بیهوشی است که سهمیه ای شده و در کشور نیست

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلاتی که در حوزه مدیریت به آن ها اشاره کردم یکی دیگر از مشکلاتی که امروز به صورت جدی با آن دست و پنجه نرم می کنیم کمبود داروی بیهوشی است که سهمیه ای شده و در کشور نیست. همه بیمارستان ها به بنده به خاطر اینکه متخصص بیهوشی هستم زنگ می زنند و فکر می کنند شاید بیمارستان تحت مدیریت بنده داروی مازاد داشته باشد.
قیامت تاکید کرد: سهمیه ای شدن داروی بیهوشی که روی آن کنترل دقیقی نیست چه معنا دارد؟ اتفاقات خوبی در اتاق عمل های کشور رخ نمی دهد و حتی چندی پیش مصاحبه ای با «عنوان بیهوشی در عصر حجر کردم» که مسئولان بدانند پزشکان و بیمارستان ها ناچار به استفاده از چه روش هایی شده اند.

۳ میلیارد درآمد ارزی از گردشگران سلامت
با این تفاسیر اگر قرار باشد ایران در زمینه گردشگری سلامت در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد ابتدا باید چالش های درونی آن مرتفع شود و بعد از رفع مشکلاتی چون کمبود داروی بیهوشی یا جزیره ای رفتار کردن بیمارستان به فکر جذب گردشگران باشیم.
رئیس یک بیمارستان خصوصی با تایید مطالب فوق اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیون بیمار گردشگر سلامت به کشور آمد که می دانیم هر بیمار گردشگری که به ایران می آید دو برابر گردشگر معمولی هزینه می کند. همچنین به این دلیل که اغلب گردشگران سلامت حداقل یک همراه با خود هم دارند درآمد ناشی از ورود آن ها به ۴ برابر گردشگران معمولی هم می رسد. بنابراین به طور متوسط سه هزار دلار هزینه هر بیماری است که به کشور وارد شده است و از این یک میلیون بیمار، ۸۰ درصد خدمات در بیمارستان های خصوصی انجام شده است. این آمار هم بر اساس میزان تختی که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفته به دست آمده است. همچنین به خاطر اینکه بیمارستان دولتی ساختارهای درست و حسابی ندارند و بیمار خارجی نمی تواند به آن ها مراجعه کند بنابراین عمده این درآمد ارزی از طریق بیمارستان های خصوصی کسب شده است.

با یک میلیون گردشگر سلامت که سال گذشته به کشور آمدند ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد که ۵۰ درصد از آن متعلق به خدمات پزشکی و ۵۰ درصد آن نیز مرتبط با خدمات جنبی است

قیامت اضافه کرد: از این یک میلیون بیماری که مراجعه کرده اند حدود ۸۰ درصد خدمات سرپایی گرفته اند و ۲۰ درصد خدمات بستری و جراحی و حتی خدمات دیگر دریافت کرده اند. این تعداد اغلب از کشورهای همسایه هستند و ما فقط در زمینه دندان پزشکی و جراحی پلاستیک و کاشت مو از کشورهای اروپایی و امریکا بیمار بین الملل کلاس یک داریم. بیماری که از عراق می آید و از اروپا می آیند درخواست های متفاوتی دارند.
وی ادامه داد: با همین یک میلیون گردشگر سلامت، سال گذشته ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد که ۵۰ درصد از آن متعلق به خدمات پزشکی است و ۵۰ درصد آن نیز مرتبط با خدمات جنبی شامل آژانس، ترانسپورت و هتل و غیره بوده است.

دارویار کمکی به صنعت درمان نمی کند
قیامت تاکید کرد: اگر بتوانیم این یک میلیون گردشگر سلامت را با استاندارد سازی و درست کردن زیرساخت ها به ۱۰ میلیون نفر افزایش دهیم می توانیم این عدد ۳ میلیارد دلاری درآمد ارزی را به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم. می بینیم که ۳۰ میلیارد دلار در مقایسه با درآمد نفت و درآمدهای دیگر یک عدد قابل توجه است که با این تحریم های ظالمانه هم برای کشور و هم برای بهبود کیفیت زیرساخت ها مثمر ثمر است.
وی به طرح دارویار به عنوان فشار مضاعفی به بخش خصوصی اضافه کرد: زیرساخت ها، تجهیزات پزشکی، دارو و غیره بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصد گران شده و طرح دارویار هم نمی تواند کمک کند. بنابراین این موضوع باعث شده که بیمارستان ها نتوانند بازتوانی و نوگرایی، به روز شدن را انجام دهند. از این رو امیدواریم فدراسیون بیمارستان های خصوصی که جای آن خالی است راه اندازی شود.
قیامت ادامه داد: یکی از وظایف اصلی این فدراسیون اصلاح تعرفه خدمات پزشکی است که خیلی در کشور ناچیز است. پیوند کبد در آمریکا ۵۰۰ هزار دلار هزینه دارد و این رقم در انگلیس ۳۰۰ هزار دلار است اما در کشور ما این رقم ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. این بین تیم درمان تقسیم می شود و این ارزانی باعث شده که بیمارستان ها نتوانند خودشان را باز توان کنند، زیرساخت هایشان را درست کنند. بنابراین امیدوارم دست به دست هم داده شود تا کنفدراسیون ها تشکیل داده شود تا باری از بیمارستان های خصوصی و بعضا بیمارستان های دولتی برداشته شود.