«کمل زنی»؛ روایت میراث کهن عزاداری سنتی در روستاهای مازندران

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – بهناز مقدس: مازندران مهد آئین‌های کهن ماه محرم در عزاداری حسینی است، آداب و رسوم و فرهنگ غنی این دیار بر کسی پوشیده نیست و همیشه حضور پر شور مازنی‌ها در برگزاری مراسم‌ها مهر تأییدی بر ولایی بودن مردم دیار علویان است.” «کمِل‌زنی یا کاه‌زنی» یکی از آئین‌ها و مراسم‌های […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – بهناز مقدس: مازندران مهد آئین‌های کهن ماه محرم در عزاداری حسینی است، آداب و رسوم و فرهنگ غنی این دیار بر کسی پوشیده نیست و همیشه حضور پر شور مازنی‌ها در برگزاری مراسم‌ها مهر تأییدی بر ولایی بودن مردم دیار علویان است.”
«کمِل‌زنی یا کاه‌زنی» یکی از آئین‌ها و مراسم‌های عزاداری ماه محرم است که مردم شهرستان نوشهر روستای عالم‌کلا هر ساله در روز تاسوعا برای نشان دادن غم زیاد از دست دادن جوانان دشتِ کربلا برگزار می‌کنند. آئین‌های مذهبی در ماه محرم، جریان زنده فرهنگ مردمان دیار علویان است که نسل به نسل انتقال داده می‌شود چراکه شور و اشتیاق حضور جوانان را همیشه در صحنه برگزاری مراسم‌ها دیده‌ایم.
ریشه و بن مایه مراسم‌های آئینی ماه محرم در مازندران نیز به فرهنگ غنی این دیار و مردمان عاشقش برمی‌گردد. آئین‌ها همیشه قالب‌های سوگواره‌های کهن را پُر کرده، بر جان و فرهنگ مردم می‌نشینند و در زوایای مختلف خود را نمایان خواهند کرد.

مازندران دیار علویان نیز همانند سایر نقاط ایران هر ساله با شروع ماه محرم آئین‌های خاصی دارد که در شهرها و روستاها متفاوت است از جمله طشت‌گذاری، تعزیه‌خوانی، کرپ‌زنی، علم‌گردانی که چند نمونه کوچک از برگزاری آئین‌های کهن ماه محرم در این دیار هستند.
آئینی در خور شأن اهل بیت (ع) در عالم‌کلا برگزار می‌شود
ابوذر زرگر مسئول گروه اجرایی تعزیه‌خوانی باب‌الحواج تکیه حضرت رقیه (س) در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس در خصوص برگزاری آئین کَمِل‌زنی در این شهرستان اظهار داشت: این مراسم آئینی در روستای عالم‌کلای نوشهر توسط عزاداران حسینی هر ساله در خور شأن اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.
وی افزود: مراسم “کَمِل‌زنی” در روز تاسوعا، عاشورا و شام غریبان بعد از شهادت شهدای صحرای کربلا، بعد از شهادت علی‌اکبر، علی‌اصغر و جوانان دشت کربلا برای نشان دادن ناراحتی و اندوه مردم برگزار می‌شود که با تعزیه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیر زنی و شعار و رجزهای «عباس چه شد؛ اکبر چه شد» همراه است.
مسئول گروه اجرایی تعزیه‌خوانی باب‌الحواج تکیه حضرت رقیه (س) ادامه داد: در گذشته خاک و گل به سر و صورت خود می‌زدند و بعدها کاه‌زنی که آئینی ریشه‌دار در این منطقه است، توسط عزاداران حسینی نسل به نسل منتقل شده و انجام خواهد شد.

زرگر با بیان اینکه از عاشورا تنها وفاداری را می‌توان درس گرفت، خاطرنشان کرد: ما شیعیان با عاشورا ولایی بودنمان تکمیل شد و امام حسینی شده‌ایم؛ شاید اگر عاشورا نبود، دین‌مان به خطر می‌افتاد همان‌طور که آقا امام حسین (ع) فرمودند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
وی با اشاره به اینکه رهبر آزاده ما، آقا امام حسین (ع) است، تصریح کرد: روشن‌گر راه‌مان ابا عبدالله است و امیدواریم بتوانیم نوکری‌شان را کنیم.
مسئول گروه اجرایی تعزیه‌خوانی باب‌الحواج تکیه حضرت رقیه (س) در ادامه گفت: مردم مازندران در کشور به مردم ولایی از دیار علویان معروف هستند و در تمام مراسم‌های آئینی، دینی و مذهبی همیشه گام اول را برداشته‌اند.
رزگر با بیان اینکه مازندران مهد آئین‌های کهن ماه محرم در عزاداری حسینی است، افزود: آداب و رسوم و فرهنگ غنی این دیار بر کسی پوشیده نیست و عزاداران حسینی همیشه با حضورشان ثابت کردند.
وی در پایان یادآور شد: امسال در عزای حسین از حضور جوانان غافل نبودیم و پرشورتر از سال‌های گذشته در کنار بزرگ‌ترها که نعمتی هستند، حضور داشتند که به مجلس ابا عبدالله شور حسینی بخشیده است.
مازندران مهد رسم‌ها و آئین‌های کهن و ماندگاری است که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شه و این رسم‌ها نشان از ارادت مردم دیار علویان به سید و سالار شهیدان دارد.

منبع : مهر نیوز