کنگو و روآندا توافق آتش بس امضا کردند

به گزارش سردبیر پرس به نقل از الجزیره، کنگو و روآندا بر سر آتش بس و توقف خشونت‌ها به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات در لوآندا پایتخت آنگولا با هدف پایان دادن به درگیری‌ها بین نیروهای کنگو و شورشیان منتشر شد، رهبران این دو کشور آفریقایی از روز جمعه در […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از الجزیره، کنگو و روآندا بر سر آتش بس و توقف خشونت‌ها به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات در لوآندا پایتخت آنگولا با هدف پایان دادن به درگیری‌ها بین نیروهای کنگو و شورشیان منتشر شد، رهبران این دو کشور آفریقایی از روز جمعه در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو پایان جنگ را اعلام خواهند کرد.
«تته آنتونیو»، وزیر امور خارجه آنگولا، روز چهارشنبه اعلام کرد که توافقی برای آتش بس فوری در جمهوری دموکراتیک کنگو به دست آمده است.
در بیانیه‌ای که توسط رهبران جمهوری دموکراتیک کنگو، رواندا، بوروندی و آنگولا و توسط رئیس جمهور سابق کنیا، اوهورو کنیاتا، که میانجیگری بحران بود، بدست آمده است، یک نیروی منطقه‌ای نظامی در شرق آفریقا در صورت عدم پایبندی شبه نظامیان به آتش بس مداخله خواهد کرد.
در اوایل این ماه، نیروهای کنیایی به عنوان بخشی از یک عملیات حفظ صلح از بلوک هفت کشوری جامعه آفریقای شرقی (EAC) در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو مستقر شدند.
جمهوری دموکراتیک کنگو کشور همسایه، رواندا را به حمایت از گروه‌های مسلح متهم می‌کند، هرچند رواندا این اتهامات را رد کرده است. کینشاسا همچنین سفیر رواندا را اخراج کرده است.
براساس گزارش الجزیره، «پل کاگامه»، رئیس جمهور رواندا در نشست لوآندا بر سر توافق آتش بس شرکت نکرده است، هرچند وزیر امور خارجه رواندا در این نشست حضور داشته است.
سازمان ملل می‌گوید نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر به دلیل جنگ اخیر کنگو که ماه گذشته آغاز شد، آواره شده‌اند.
توافق آتش بس نیز پس از آن صورت گرفت که «شیسکدی»، رئیس جمهور کنگو با «وینسنت بیروتا»، وزیر امور خارجه رواندا در لوآندا دیدار کرد.
پیش از مذاکرات، اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف جنگ در کنگو شده بودند.
جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین کشور آفریقای جنوب صحرا و دومین کشور بزرگ در آفریقا و یازدهمین کشور بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. این کشور با جمعیت بیش از ۹۰ میلیون نفر، شانزدهمین کشور پرجمعیت جهان و چهارمین کشور پرجمعیت در آفریقا است.

منبع : مهر نیوز