گردشگری فرهنگی، جدیدترین راه کشف فرهنگ بومی

سردبیر پرس/مرکزی معاون گردشگری استان مرکزی گفت: جدیدترین راه کشف فرهنگی بومی، شکل گیری گردشگری فرهنگی است. سید حسن حسینی ۱۳ اسفندماه در جریان وبینار رویداد صندلی تجربه با موضوع صنایع خلاق فرهنگی، از سری برنامه های شتاب دهی کسب و کارهای فناوری جوانانه که با همکاری مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان جهاد دانشگاهی استان […]

سردبیر پرس/مرکزی معاون گردشگری استان مرکزی گفت: جدیدترین راه کشف فرهنگی بومی، شکل گیری گردشگری فرهنگی است.
سید حسن حسینی ۱۳ اسفندماه در جریان وبینار رویداد صندلی تجربه با موضوع صنایع خلاق فرهنگی، از سری برنامه های شتاب دهی کسب و کارهای فناوری جوانانه که با همکاری مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان جهاد دانشگاهی استان مرکزی و اداره کل ورزش و جوانان استان در سه فاز ترویج، توانمندسازی و شتاب دهی در حال انجام است، به تشریح وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پرداخت و اظهار کرد: استان مرکزی دارای دو هزار اثر قابل ثبت ملی است که ۹۰۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و یک اثر در روستای ابراهیم اباد اراک نیز ثبت جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی حمایت های لازم جهت صدور مجوز فعالیت برای هنرمندان، تایید نشان ملی و یونسکو، شرکت در نمایشگاه ها و … را در دستور کار دارد، گفت: تاکنون ۱۰ اثر صنایع دستی استان ثبت یونسکو و ۹۲ اثر ثبت ملی شده است.

حسینی با بیان اینکه در حوزه گردشگری ۲۹ مورد مصادیق گردشگری در فهرست اقدامات قرار دارد، گفت: استان مرکزی به لحاظ جغرافیایی شرایط خاصی دارد که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از مزیت های این موقعیت به شمار می رود و از نظر شاخص ها و ابنیه تاریخی و گردشگری نیز پتانسیل هایی در اختیار است که به اندازه کافی معرفی نشده اند.

وی با اشاره به وجود ۱۴۰۰ روستا در این استان که ۲۵ روستا از این تعداد به عنوان روستای هدف گردشگری تعیین شده اند و بیش از ۱۰۰ روستا نیز ظرفیت تبدیل شدن به روستاهای هدف گردشگری را دارند، افزود: گردشگری انواع مختلفی دارد و هر روز رشته ها و شکل های مختلف گردشگری دچار تنوع می شوند، پس برای تبدیل کردن ایده ها در این حوزه باید خلاقیت داشت.

معاون گردشگری استان مرکزی با تاکید بر اینکه جدیدترین راه کشف فرهنگی بومی، شکل گیری گردشگری فرهنگی است، گفت: شاید در گذشته گردشگری با فرهنگ عامه مردم منافات داشت، اما این روزها می توان از نظر فرهنگی گردشگری را دنبال کرد و اقامتگاه های بومگردی در واقع برگرفته از فرهنگ روستاهاست .

وی عبور از مسیرهای باستانی، ایجاد کاروانسراها و معرفی سایت های تاریخی و فرهنگی و طبیعی را در واقع از مصادیق گردشگری خلاق دانست و افزود: اخیرا کاروانسرای دودهک دلیجان با کمک بخش خصوصی مرمت شد و با کاربری جدید به بهره برداری رسید که در واقع این اتفاق به نوعی گردشگری خلاق تعریف می شود، چراکه یک بنای تاریخی با کاربری جدید یک بسته سفر جدید برای گردشگران شکل داده است.

حسینی گفت: احیای محصولات و صنایع دستی نیز می تواند در زمره گردشگری خلاق جای بگیرد، اغلب رشته های صنایع دستی منسوخ شده اند و با احیای آنها که برند و مختص یک منطقه خاص هستند می توان در کنار برندسازی، گردشگران را به یک منطقه جذب کرد، همچنین تورهای آشناسازی با تکنولوژی و فناوری پیشرفته نیز می تواند موجب تحقق گردشگری خلاق شود.

وی افزود: در شرایط کرونایی خسارت بسیار جدی به صنعت گردشگری وارد شده است و در این برهه راه اندازی انواع اپلیکیشن ها که امکان بازدید مجازی از نقاط و جاذبه های گردشگری را فراهم می کنند در دستور کار قرار گرفته است. در واقع این امر همچنان به فعال بودن این صنعت کمک نسبی کرده است، البته شهرها با برندسازی و رقابت می توانند گردشگری خلاق را ایجاد کنند و البته موفقیت این امر قطعا نیازمند توسعه روستاها و زیرساخت هاست.

معاون گردشگری استان مرکزی توجه به یادگیری بیش از اطلاع گیری، در پی کشف نیازهای پاسخ داده نشده بودن، توجه به چشم اندازها و اهداف نهایی به جای توجه صرف به اهداف میانی و توجه به قابلیت سازی برای رقابت به جای توجه به قابلیت سازی برای تولید را از جمله نکات مهم در بحث خلاقیت و گردشگری خلاق برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته تبلیغات به شکل بنر و بروشور مدنظر بود، اما تبلیغات و طرح ایده های نو در فضای مجازی می تواند گستره وسیعی را در آشنایی با جاذبه های گردشگری شامل شود، گفت: نسل سوم گردشگری، گردشگری خلاق است، در حالی که گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی با حفظ میراث گذشته و جهانی سازی، نسل اول و دوم گردشگری بوده اند، اما در حوزه گردشگری باید بازار و خلاءها به خوبی شناسایی شوند. باید بهترین محصول و میزان نیاز به یک محصول ارزیابی شود و براساس نیازها برنامه ریزی شود.

حسینی تصریح کرد: برای داشتن خلاقیت در گردشگری باید به مسائل روز جامعه و تکنولوژی اشراف داشت، استان مرکزی به نسبت برخی از استان ها توان و ظرفیت گردشگری بیشتری دارد، در این شرایط با توجه به تکنولوژی روز می توان در حوزه گردشگری خلاق اقدام کرد.

وی با اشاره به گردشگری انبوه، گردشگری مجازی، غذا و سوغات، هنری، تاریخی، ورزشی، فرهنگی، مردم شناسی، صنعت، هیجانی، مذهبی، حیات وحش و اکوتوریسم، طبیعی، ماجراجویانه، سلامت، کشاورزی و … که برای هرکدام می توان مصادیق مختلفی در استان مرکزی یافت، گفت: از سال ۱۳۹۶ اپلیکیشن معرفی جاذبه های استان طراحی و راه اندازی شد که دسترسی به آن بسیار آسان بود البته نقاط ضعف آن مانند عدم نمایش آمارهای استفاده از این اپلیکیشن نیز ارزیابی شد و در دوران کرونا نیز این چنین اپلیکیشن هایی بسیار استفاده شد.

به گزارش سردبیر پرس، در این وبینار در حدود ۳۰ علاقمند و دانشجو شرکت داشتند.

انتهای پیام