گردو غبار فراموشی بر آثار هنری فاخر اصفهان

سردبیر پرس – گروه استان‌ها – مریم یاوری: هنر نگارگری هنری آمیخته با زندگی مردمان ایرانی بوده است، هنری که همواره روی ظروف، پارچه‌ها، معماری و حتی سلاح جنگی جا خوش کرده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اصفهان را می‌توان مهد هنر نگارگری در جهان نامید چرا که هنرمندان این شهر توانسته‌اند سبک‌های خلاقانه‌ای […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها – مریم یاوری: هنر نگارگری هنری آمیخته با زندگی مردمان ایرانی بوده است، هنری که همواره روی ظروف، پارچه‌ها، معماری و حتی سلاح جنگی جا خوش کرده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
اصفهان را می‌توان مهد هنر نگارگری در جهان نامید چرا که هنرمندان این شهر توانسته‌اند سبک‌های خلاقانه‌ای را برای عرضه هنر خود به جهانیان ایجاد کنند و آثار فاخری را نیز از خود به جای بگذارند.
استاد رضا بدرالسماء از نخبگان هنر نگارگری ایران و جهان است، او که نقش و نقاشی‌اش گره خورده با ایمان و اعتقادش است بیش از نیم قرن است که با نقش و نگارهایش دل هر بیننده‌ای را برده و توانسته در همه کشورهای جهان به ویژه در کشورهای اسلامی هنری از خود به جای بگذارد. در ادامه این متن گوشه‌ای از گفت‌وگوی ما با این هنرمند برجسته ایرانی را می‌خوانید.
استاد دوران کرونا را چطور سپری می‌کنید؟
کرونا بلایی است که همه جهان را درگیر کرده و قربانیان زیادی را داشته است اما ما نباید مغلوب آن شویم، هنرمندان زیادی با شیوع کرونا بیکار شدند و اماکن گردشگری زیادی نیز از چرخه خدمت خارج شد اما باز هم نیابد نا امید شد چرا که کرونا از سویی فرصتی برای هنرمندان ایجاد کرد تا به جایگاه هنری خود برسند و در خلوت خود آثاری را تولید کنند که بتواند مردم را سرگرم کند و در تقویت روحیه کسانی که خانه نشین و افسرده شده‌اند، تأثیرگذار باشد و امید را در دل آنها زنده کند.
کرونا فرصت تنهایی را برای هنرمندان ایجاد کرد و باید از این فرصت بهره برد هر چند آرزوی ما کم شدن سایه کرونا از سر مردم جهان است و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.
در این بحران جهان شمول کرونا چگونه آثار خود را به مخاطبان و علاقمندان خود عرضه می‌کنید؟
در این زمینه فضای مجازی کمک قابل توجهی به هنرمندان داشت هم در زمینه آموزش و هم در عرضه و نمایش هنرشان. من همه آثار فاخر تولیدی ام را با کیفیت بالا در فضای مجازی منتشر کرده‌ام تا همه بتوانند از آن استفاده کنند و شاید بتوانم در این شرایط برای دیگران اشتغال زایی داشته باشم.

هدف من از قراردادن آثارم با کیفیت بالا در فضای مجازی استفاده رایگان برای کسانی است که قصد دارند بر روی ظروف و یا لباس خود طرحی را قرار دهند و آنها مجبور نباشند برای خرید طرح هزینه کنند.
آیا اثری ویژه بیماری کرونا نیز خلق کرده‌اید؟
بله، اغلب آثارم در این دوران ویژه همین ویروس بوده است اما شاخص‌ترین آن آیه شصت و دوم سوره نمل با عنوان «اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ» است که برای شفای بیماران خوانده می‌شود و این دعا توسط یکی از هنرمندان با خط نستعلیق نوشته شد و بنده نیز با سبک نقاشی ایرانی آن را به تصویر کشیدم و امیدوارم که مورد استفاده قرار گیرد.
جلوه‌ای از ایمان و اعتقادات شما را در آثار هنری‌تان می‌بینیم، در این باره چه صحبتی دارید؟
اعتقاد دارم برای رسیدن به قله هنر باید صفای درونی داشته باشیم و من این صفای درونی را در عبادت و استفاده از مفاهیم الهی در آثارم یافتم.
انس با ائمه و قرآن برایم بسیار شیرین و لذت بخش است و هر اثری که با این محتوا تولید کرده‌ام اعتماد به نفسم را صد چندان کرده است.

دین ما زیبایی‌های زیادی دارد که باید دیده شود و نباید اجازه دهیم دشمنان با ایجاد زشتی‌هایی مانند داعش زیبایی‌های دین ما را تحت تأثیر قرار دهند، از این رو سعی کردم آثار هنری‌ام را برای نمایش زیبایی‌های اسلام بکارگیرم و با زبان هنر به مردم جهان نشان دهم که زیباتر از دین اسلام وجود ندارد.
جدیدترین اثر دینی‌تان چیست؟
در این زمینه نگارگری سرود زیبای اسلام «اذان» را در دستور کار دارم، این اثر مجموعه‌ای ۱۰ عددی است که تاکنون پنج اثر آن تولید شده و تا دو ماه آینده نیز پنج اثر دیگر را تمام خواهم کرد، قرار است این اثر در زمان پخش اذان از سیما منتشر شود. این اثر منحصر به «اذان» است و با نقاشی ایرانی و شکست نستعلیق کار شده است.
استاد، به بروز رسانی هنر اعتقاد دارید؟
بسیار زیاد، باید توجه داشته باشید که هنرمند باید به روز باشد و نیاز روز جامعه را در هنر خود بگنجاند و اگر این اتفاق نیفتد هنرش منسوخ خواهد شد، این روزها برخی اعتقاد به مدرنیته دارند و سعی می‌کنند آن را نیز به جامعه القا کنند، اما هنرمندان باید با اقداماتی خلاقانه همچنان در راستای حفظ هنر خود و ترویج آن کوشا باشند به گونه‌ای که نسل جوان با اشتیاق به سمت هنرهای اصیل ایرانی روی آورد و اجازه ندهد هنر ایرانی به انزوا برود و نباید اجازه دهیم سبک‌های هنری به بهای اندک از بین برود. اگر در محصولات، معماری و فرش ما از نگارگری استفاده شود، این هنر هرگز از بین نخواهد رفت.

شما از معدود اساتیدی هستید که خودآموخته بوده و استادی برای آموزش نداشته‌اید، در این باره توضیح دهید؟
از دوران کودکی به نقاشی علاقه بسیاری داشتم و همواره خودم در ذهن خود طرح‌هایی را خلق و سپس روی کاغذ پیاده می‌کردم، رفته رفته همه تلاش خود را به کار گرفتم تا نگارگر حرفه‌ای باشم و امروز به لطف خدا به این خواسته‌ام رسیدم و این موفقیت را مدیون لطف خدا و تلاش بی وقفه‌ای که شبانه روز داشتم، می‌دانم.
برای عرضه هنر خود به علاقمندان نگارگری چه اقدامات دیگری را در دستور کار دارید؟
در حال حاضر آموزش‌های حضوری که تعطیل شده اما برای این امر کتاب «نقش نگار» را در چهار جلد تألیف کرده‌ام و در این مجموعه کتاب‌ها آموزش نوع طراحی را قرار داده‌ام، نسخه اول این کتاب به چاپ رسیده و سه نقطه دیگر نیز در آستانه چاپ شدن است، با این اقدام سعی دارم در صنعت نگارگری اشتغال زایی داشته باشم و اغراق نیست که بگوئیم این چهار جلد کتاب می‌تواند از چاه‌های نفت مفیدتر باشد و می‌تواند تولید سرمایه داشته باشد و فرهنگسازی کند.

بزرگترین چالش کنونی شما و دیگر هنرمندان اصفهانی را چه می‌دانید؟
اصفهان شهر تاریخی و شهر هنرمندان است، آثار فاخر زیادی در اصفهان تولید می‌شود که در بازه زمانی کوتاهی در برخی از گالری‌ها و نمایشگاه‌ها نمایش داده می‌شود و پس از آن در گنجینه کارگاه‌های هنرمندان خاک می‌خورد و این در حالی است که در برخی از شهرهای کوچک ایران موزه وجود دارد اما در این شهر تاریخی هنوز هیچ موزه‌ای نداریم و این چالش بزرگی برای هنرمندان است، همه آثار ما در کارگاه‌ها خاک می‌خورد و این در حالی است که در دیگر کشورهای دنیا برای این آثار ارزش بسیار زیادی قائل هستند.