گیاهان دارویی ظرفیتی برای ایجاد اشتغال در لرستان

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: زاگرس را دیار قابلیت‌های مغفول نامیده‌اند، قابلیت‌هایی که آب و نان و حتی داروی ساکنان خود را تأمین می‌کنند تا ظرفیت‌های این موهبت کم نظیر شگفتی همگان را به دنبال داشته باشد. مطابق برخی آمارها بیش از ۸۰۰ قلم گیاه در منطقه زاگرس می‌روید که از این تعداد بیش از […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: زاگرس را دیار قابلیت‌های مغفول نامیده‌اند، قابلیت‌هایی که آب و نان و حتی داروی ساکنان خود را تأمین می‌کنند تا ظرفیت‌های این موهبت کم نظیر شگفتی همگان را به دنبال داشته باشد.
مطابق برخی آمارها بیش از ۸۰۰ قلم گیاه در منطقه زاگرس می‌روید که از این تعداد بیش از ۴۰۰ گونه آنها از جمله گیاهان دارویی منحصر به فردی هستند که در این منطقه وجود دارند.

از سوی دیگر لرستان با موقعیت جغرافیایی خاص در مرکز رشته کوه زاگرس یک مرکز پژوهشی بی نظیر در عرصه گیاهان دارویی محسوب می‌شود، مرکزی که بسیاری از گونه‌های گیاهی این دیار پرظرفیت را در خود جای داده است.
استانی با تنوع اقلیمی منحصر به فرد و گیاهان دارویی متنوع
لرستان استانی با تنوع گیاهی منحصر به فرد و گستردگی و موقعیت اقلیمی هم در مناطق گرمسیری و هم در مناطق سردسیری است که این امر موجب شده گیاهان دارویی زیادی در این استان رویش پیدا کنند.
از سوی دیگر استان لرستان از نظر تنوع اقلیمی یکی از نقاط کمیاب کشور محسوب می‌شود که همین امر سبب تنوع گیاهان دارویی استان شده است به طوری که مطابق برخی آمارها بیش از ۱۲۰ گونه گیاهی با خواص دارویی فراوان در استان لرستان شناخته شده است.

این در حالیست که استفاده از پتانسیل‌های طبیعی نهفته در منابع طبیعی استان می‌تواند در راستای اشتغالزایی و به کارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط مؤثر باشد که از این دست می‌توان به ظرفیت‌های موجود در بخش گیاهان دارویی اشاره کرد.
اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه لرستان یکی از مناطق بی نظیر کشور در راستای کشت گیاهان دارویی است، اظهار داشت: تنوع گیاهی بسیار زیادی در استان داریم.
کشت ۱۸ هزار هکتار گیاهان دارویی
وی با اشاره به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان، عنوان کرد: حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار انواع گیاهان دارویی در لرستان کشت می‌شود که ۱۴ هزار تن از این سطح برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در استان ایجاد ستاد گیاهان دارویی بوده که خروجی این ستاد منجر به تدوین یک برنامه ۱۰ ساله برای توسعه گیاهان دارویی شد، افزود: در صورتی که این برنامه بعد از ۱۰ سال تحقق پیدا کند، سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان ۱۸ هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.
حسنی مقدم، بیان داشت: در این راستا ۴۵ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در قالب ۲۷ هزار شغل مستقیم و ۱۷ هزار شغل غیر مستقیم در استان ایجاد خواهد شد، ادامه داد: این امر مستلزم این بوده که سالیانه حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار و در مجموع طی ۱۰ سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.
کشت ۳ گیاه دارویی در اولویت است
وی با بیان اینکه با این اعتبار بخشی از هزینه‌های کشت به کشاورزان پرداخت می‌شود، گفت: کشت سه گیاه دارویی «موسیر»، «گل محمدی» و «زعفران» در اولویت کاری ما است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه امیدواریم این برنامه از سال آینده عملیاتی شود، افزود: اقدامات لازم برای تأمین اعتبار این طرح صورت گرفته است.
حسنی مقدم، تصریح کرد: تقریباً اجرای این برنامه مورد تأیید استاندار و همچنین وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته و سال ۱۴۰۰، سال شروع این برنامه خواهد بود.