یافته های جدید درباره سیاره ای شبیه زمین در خارج از منظومه شمسی

به گزارش سردبیر پرس به نقل از دیلی میل، کارشناسان در سوئد و سوئیس با استفاده از یک طیف سنج با وضوح بالا به دانش بیشتری درباره اتمسفر پیچیده و عجیب این سیاره دست یافته اند که WASP-۱۸۹b نام دارد. این سیاره گازی بزرگ که در فاصله ۳۲۲ سال نوری از زمین قرار دارد و […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از دیلی میل، کارشناسان در سوئد و سوئیس با استفاده از یک طیف سنج با وضوح بالا به دانش بیشتری درباره اتمسفر پیچیده و عجیب این سیاره دست یافته اند که WASP-۱۸۹b نام دارد.
این سیاره گازی بزرگ که در فاصله ۳۲۲ سال نوری از زمین قرار دارد و دور ستاره HD۱۳۳۱۱۲ دور می زند، در سال ۲۰۱۸ میلادی و با کمک پروژهWASP کشف شد.
اکنون کارشناسان اعلام کردند اتمسفر این سیاره حاوی ترکیبی عجیب از اکسید تیتانیوم، آهن، تیتانیوم، کروم، وانادیم، منیزیم و منگنز است.
پیش از این تصور می شود WASP-۱۸۹b یکی از معدود سیارات در جهان باشد که دمای آن به اندازه ای بالا است که آهن را تبخیر می کند. سیاره مذکور یک و نیم برابر بزرگتر از مشتری است و فاصله آن با ستاره میزبانش ۲۰ بار نزدیکتر از فاصله زمین تا خورشید است. به همین دلیل هر سال سیاره، فقط ۲.۷ روز زمین طول می کشد.
اما محققان معتقدند اتمسفر WASP-۱۸۹b برخلاف ویژگی های عجیب اش، شباهت زیادی به زمین دارد. حداقل می توان ادعا کرد لایه های اتمسفر آن مشابه سیاره خاکی است. اتمسفر زمین نیز شامل چند لایه متمایز است که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.
در تحقیق جدید که در نشریه «نیچر آسترونومی» منتشر شده، محققان برای نخستین بار نشان داده اند اتمسفر سیاره لایه هایی متمایز دارد، اما ترکیبات شیمیایی آن با جو زمین متفاوت است.
محققان در این پژوهش از طیف سنجHARPS در رصدخانه ای «لا سیلا» در شیلی برای تحلیل دقیق WASP-۱۸۹b استفاده کردند.
بیبیانا پرینوت محقق ارشد پژوهش از دانشگاه لوند در این باره می گوید: ما نوری که از ستاره میزان این سیاره منتشر می شود و از اتمسفر سیاره می گذرد را بررسی کردیم. گازهای موجود در اتمسفر بخشی از نور ستاره را جذب می کنند، مانند ازن که مقدار از نور خورشید را در اتمسفر زمین جذب می کند. ما با کمکHARPS توانستیم مواد موجود در اتمسفر را شناسایی کنیم.