یک استاد دانشگاه: انتخابات در کرمانشاه قومیتی است

سردبیر پرس/کرمانشاه رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در کرمانشاه نوع انتخاب اعضای شورای شهر بیشتر قومی و قبیله ای است و کمتر براساس دانایی و دانش فرد خواهد بود و افرادی هم که به این شیوه رای می آورند، باید پاسخ انتظارات قوم و قبیله خود را بدهند. سهراب دل‌انگیزان در نشست […]

سردبیر پرس/کرمانشاه رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در کرمانشاه نوع انتخاب اعضای شورای شهر بیشتر قومی و قبیله ای است و کمتر براساس دانایی و دانش فرد خواهد بود و افرادی هم که به این شیوه رای می آورند، باید پاسخ انتظارات قوم و قبیله خود را بدهند.
سهراب دل‌انگیزان در نشست مجازی آسیب شناسی عملکرد شورای شهر کرمانشاه که امروز(۲۷ اردیبهشت) به همت معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه رازی برگزار شد، با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی و مسئله‌شناسی شوراها در کشور، اظهار کرد: نهاد شورا در کشور ما در سطوح مختلفی همچون شورای کلانشهرها، شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک، روستاها و شوراهای بالادستی هستند که قانون و چارچوب دارند و حوزه های دخالتی آنها نیز مشخص است، اما هنوز کماکان شاهد وجود مشکلاتی در این نهادها هستیم.
وی تصریح کرد: شوراها نهادهای دمکراتیکی هستند که از بین نخبگان مردم انتخاب می شوند و از محل مشورت با یکدیگر و سایر بزرگان تصمیماتی می‌گیرند که آن تصمیمات منافع جامعه محلی که در آن حضور دارند را تامین می کنند، اما متاسفانه در شوراهای ما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
دل انگیزان خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم میزان موفقیت شوراها را بررسی کنیم باید از زمان شکل گیری آنها تاکنون میزان کیفیت انتخاب شدگان را بررسی کنیم. در مجموع هرگاه کیفیت آنها خوب بوده می توانیم بگوییم که شکل گیری این نهادها تاثیرات مثبت خود را نشان داده و نهادهای قدرت هم رابطه خوبی با آنها داشته اند.
عضو دوره اول شورای شهر کرمانشاه در ادامه به بررسی آسیب شناسی عملکرد شورای شهر کرمانشاه پرداخت و گفت: باید مد نظر داشته باشیم که جامعه شهری کرمانشاه یک جامعه یک دست نیست و از قبیله ها، گروه ها و تیره های متنوعی از نظر مذهبی و قومیتی برخوردار است که اتفاقا همکاری زیادی هم در حوزه شهری باهم ندارند و برای گرفتن حوزه های قدرت با هم بصورت جدی رقابت می کنند.
دل انگیزان یادآور شد: در چنین جامعه‌ای گاها می‌بینیم افرادی هستند که تحصیلات بسیار بالایی دارند، اما در نوع رای و انتخاب اجتماعی خود نگاه سنتی و قبیله گرایی دارند، چرا که انتظار قبیله‌ای که در آن زندگی می کنند نیز همین است، بنابراین در اینجا دیگر صلاحیت ها مورد نظر نیست.
وی افزود: در کرمانشاه بیشتر نوع انتخاب افراد، انتخاب قبیله ای و قومی است و کمتر براساس دانایی و دانش فرد خواهد بود و افرادی هم که به این شیوه رای می آورند، باید پاسخ انتظارات را  بدهند. این انتظارات ممکن است در قالب رفع مشکلات فردی افراد قبیله باشد، حتی اگر با مناقع جامعه هم متضاد باشد و یا اینکه انتظارات قبیله است. بنابراین چنین شورایی به محلی برای اقتصاد رانتی و اقتصاد سیاسی رانتی تبدیل شده و تنها پاسخگوی انتظارات است و نه قانون.
رئیس دوره اول شورای شهر کرمانشاه تاکید کرد: اگر هم این افراد برای انتخابات برنامه‌ای داشته باشند، تنها برای این است که در مقابل رقیبان خود کم نیاورند و زمانی که وارد شورا می شوند، دیگر برنامه ای ندارند.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی حتی اگر افرادی هم  وارد شورا شوند که برنامه دارند و از جنس کارکردن هستند، در واقعیت دچار مشکلاتی می شوند و حتی ممکن است برای آنها پرونده سازی هم کنند، لذا این افراد در این شرایط چندان موفق نیستند.
این عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در کرمانشاه هنوز سطح معرفت و شناخت اجتماعی از افراد شاخص در چارچوب حوزه دمکراسی جهان نیست، بلکه در حوزه و چارچوب تک ستاره های محلی است.  
دل انگیزان یادآورشد: در شورای شهری که قومی و قبیله ای باشد، اعضا به جای تمرکز روی برنامه در تلاش برای نفوذ روی شهرداری هستند که بودجه ها را مصوب می کند و اگر شهردار هم با آنها همراهی نکند و مقاومت کند، او را به سمت استیضاح می کشانند.
انتهای پیام