یک جابجایی ساده و تلاش برای مرتبط کردن ایران به تحولات داخلی کره

سردبیر پرس – گروه بین الملل: در گرماگرم رایزنی‌های کره جنوبی و ایران در مورد کشتی کره‌ای توقیف شده در خلیج فارس اعلام شد که نخست وزیر این کشور آسیایی برای رایزنی با مقامات ایران به تهران سفر می‌کند. بر همین اساس هفته گذشته «چونگ سای کیون» به عنوان نخست کره جنوبی به تهران سفر […]

سردبیر پرس – گروه بین الملل: در گرماگرم رایزنی‌های کره جنوبی و ایران در مورد کشتی کره‌ای توقیف شده در خلیج فارس اعلام شد که نخست وزیر این کشور آسیایی برای رایزنی با مقامات ایران به تهران سفر می‌کند.
بر همین اساس هفته گذشته «چونگ سای کیون» به عنوان نخست کره جنوبی به تهران سفر کرد و با مقات جمهوری اسلامی دیدار کرد. در همان زمان اعلام شد که وی به دلیل حضور حزبش در انتخابات محلی، از سمت نخست وزیر کره جنوبی کناره گیری خواهد کرد.
این سفر در حالی انجام شد که کره چند روز بعد صحنه انتخابات بود و چونگ سای کیون در این رقابت‌ها شکست خورد و به موجب این شکست از سمت نخست وزیری کنار رفت.
با وجود اینکه این روند کاملاً مشخص و از پیش نیز اعلام شده بود اما با کنار رفتن نخست وزیر کره جنوبی، برخی افراد و رسانه‌ها سعی کرده اند تا این رویداد را در نتیجه سفر وی به تهران دانسته و تهران را به تحولات داخلی کره جنبی مرتبط کنند.
در همین رابطه بخش فارسی ایندیپندنت که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود، خبر کنار رفتن نخست وزیر کره جنوبی را با این تیتر منتشر کرده است: «نخست وزیر کره جنوبی یک هفته پس از سفر به تهران، برکنار شد».
این رسانه همچنین تلاش کرده تا سفر چونگ سای کیون به ایران را در حالی که وی در آستانه کنار رفتن از مقام خود بوده، نشانه ضعف دیپلماسی بداند و این در حالی است که سفر وی از سوی سئول ترتیب داده شده و نه ایران.
برخی رسانه‌های فارسی زبان نیز در این رابطه نوشتند: نخست وزیر کره جنوبی که به تازگی با هدف مذاکره درباره مسائل دوجانبه از جمله آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک‌های کره به تهران سفر کرده بود، از سِمت خود برکنار شد.
به گزارش مهر، حقیقت ماجرا به این شکل است که حدود یک هفته پیش، «حزب دموکراتیک» وابسته به رئیس جمهوری کره جنوبی در انتخاباتی ویژه به‌منظور تعیین پُست‌های کلیدی همچون شهرداری متحمل شکستی سنگین شد.
در پی این شکست، رئیس جمهور کره جنوبی، دیروز جمعه ۲۷ فروردین ماه، اقدام به برکناری چانگ سای کِیون، نخست وزیر و شش نفر از اعضای کابینه خود کرد.
رسانه‌ها دلیل برکناری این هفت مقام کره‌ای را تصمیم به «ترمیم» کابینه از سوی مون جائه این، رئیس جمهوری این کشور، عنوان کردند.
به عبارت دیگر چانگ سای کیون، در چارچوب تغییرات کابینه از سوی رئیس‌جمهور این کشور از سمت خود برکنار شده و نه در نتیجه سفر به ایران.