۱۷۵۰ هکتار جنگل کاری در استان مرکزی انجام شده است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عبدالحسین محمدی در حاشیه افتتاح اولین پارک آبخیزداری استان مرکزی در منطقه گردشگری «گردو» اراک، در گفت وگو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مرکزی، فرسایش خاک سالانه ۴ تن در هکتار کاهش یافته است. وی افزود: ۲۰۰ هکتار جنگل کاری در حوزه آبخیز […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عبدالحسین محمدی در حاشیه افتتاح اولین پارک آبخیزداری استان مرکزی در منطقه گردشگری «گردو» اراک، در گفت وگو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مرکزی، فرسایش خاک سالانه ۴ تن در هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: ۲۰۰ هکتار جنگل کاری در حوزه آبخیز داری دره گردوی اراک اجرا و آبیاری این اراضی به صورت قطره‌ای انجام شده است.

محمدی ادامه داد: اجرای یک هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل کاری در منطقه چپقلی اراک و ۵۵۰ هکتار در منطقه سرسختی شهرستان شازند نیز از دیگر طرح‌های اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی در راستای مقابله با فرسایش خاک و جلوگیری از جاری شدن سیلاب در استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، خاطرنشان کرد: فرسایش خاک اراضی طبیعی استان مرکزی، سالانه حدود ۱۴ تن در هکتار بود که با اجرای طرح‌های آبخیزداری این میزان روند کاهش یافته است.

محمدی بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری ذخیره‌سازی هزار متر مکعب روان آب در هر هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی و جلوگیری از وقوع سیلاب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی را به همراه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مجاورت با کلانشهر اراک، امکان انتقال برق و پوشش مخابراتی، صبغه تفرجگاهی، سهولت دسترسی برای تمامی اقشار و وجود جاذبه‌های طبیعی و… را بخشی از ویژگی‌های پارک آبخیزداری منطقه گردشگری «گردو» اراک عنوان کرد.

گفتنی است، مساحت پارک آبخیز منطقه گردشگری گردو» اراک ۱۴۱۳ هکتار است که در حد فاصل طول جغرافیایی ۳۹-۳۸-۲۸-۴۲-۴۹ و عرض جغرافیایی ۴۸-۰۳-۳۴- تا ۵۴-۳۴۰۰ قرار دارد و در خروجی حوزه، شهر اراک و کوی رضوی واقع شده است.