۱۷ نفر در اردبیل قربانی گازگرفتگی شدند

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، میر سعید سید متین عصر چهارشنبه در بررسی آخرین وضعیت مصرف گاز و ارتقاع ایمنی در اردبیل اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۳۰۰ نفر بر اثر گازگرفتگی و یا مسمومیت ناشی از انتشار گاز منواکسید کربن دچار حادثه شدند که از بین آنها مرگ خاموش ۱۷ خانواده را داغدار […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، میر سعید سید متین عصر چهارشنبه در بررسی آخرین وضعیت مصرف گاز و ارتقاع ایمنی در اردبیل اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۳۰۰ نفر بر اثر گازگرفتگی و یا مسمومیت ناشی از انتشار گاز منواکسید کربن دچار حادثه شدند که از بین آنها مرگ خاموش ۱۷ خانواده را داغدار کرده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته این آمار مرگ و میر ۱۰ نفر بوده در حالی که ۳۷۰ نفر در سال ۱۴۰۰ دچار گازگرفتگی شده بودند که یک رشد قابل توجهی را در آمار فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی در استان شاهد هستیم.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: به رغم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به مردم همچنان عده‌ای در غفلت و بی‌توجهی اقدام به استفاده ناایمن از وسایل گازسوز به ویژه کباب‌پزهای خانگی می‌کنند که بیشتر مرگ و میرها نیز ناشی از این امر بوده است.
سید متین افزود: ۱۰ نفر از این فوتی‌ها در شهرستان نمین رخ داده که بالاترین آمار استانی را شامل است و در جایگاه‌های بعدی اردبیل و مشگین‌شهر قرار دارد.
وی علائم گازگرفتگی را سر درد، سرگیجه و تهوع اعلام کرد و ادامه داد: عده‌ای سر درد ناشی از گازگرفتگی را مبهم و نامعلوم دانسته و اقدام به مصرف خودسرانه قرص می‌کنند که شرایط جسمی آنها بدتر نیز می‌شود در حالی که باید با مراجعه به مراکز بیمارستانی، نسبت به درمان سرگیجه، سر درد، استفراغ و حالت تهوع خود اقدامی اساسی انجام دهند.
سید متین به پایداری وضعیت مصرف گاز در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه ۱۱.۵ میلیون متر مکعب گاز در استان مصرف می‌شود که ۷۵ درصد این مصارف مربوط به مشترکان خانگی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط پایدار تأمین گاز در کشور، ما گاز واحدهای بزرگ صنعتی را در استان نظیر نیروگاه و کارخانه سیمان قطع کردیم و آنها با استفاده از سوخت جایگزین و دوم نسبت به ادامه تولید اقدام می‌کنند.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل اضافه کرد: همچنان از هموطنان انتظار داریم تا دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه را مد نظر داشته و از گرم کردن اتاق‌های بلااستفاده پرهیز کنند و از وسایل گرمایشی در شرایط ایمن و مناسب استفاده کنند.